دومین دیدار کری و بن علوی در لندن درباره برنامه هسته ای ایران

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: وزیران امور خارجه آمریکا و عمان دومین دیدار پیش بینی نشده خود را در لندن برگزار کردند.

دومین دیدار کری و بن علوی در لندن درباره برنامه هسته ای ایران

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دومین دیدار غیرمنتظره خود را در لندن با وزیر امور خارجه عمان برگزار کرد.

به نظر می رسد این دیدار نقشی کلیدی در مذاکرات هسته ای که هم اکنون میان ایران و گروه 1+5 در وین اتریش در جریان است ایفا نماید.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که کری روز چهارشنبه در هتل خود با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان دیدار و با وی درباره سفر اخیر وی به تهران گفت وگو کرد.

این در حالی است که گفت وگوها بین ایران و گروه 1+5 در وین در حال جریان بوده و این مذاکرات تا روز دوشنبه که ضرب الاجل این مذاکرات به انتها می رسد ادامه دارد.

دیدار روز چهارشنبه بر خلاف دیدار روز سه شنبه بوده و بدون اعلام قبلی برگزار گردید. این دیدار فقط پس از آن مورد تایید نهاده شد که خبرنگار آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه عمان را در هتل دید.

عمان روابط تنگاتنگی با ایران داشته و این کشور حوزه خلیج فارس میزبان مذاکرات مخفیانه میان ایران و آمریکا بوده است.

همچنین عمان میزبان آخرین دور مذاکرات میان آمریکا، ایران و هماهنگ نماینده گروه 1+5 بوده است. این مذاکرات در مسقط برگزار گردید.

تقریباً یک سال از توافق موقت ژنو که در آن ایران و گروه 1+5 بر اساس برنامه اقدام مشترک پذیرفتند که برنامه هسته ای ایران به ازای تسهیل بعضی تحریم ها محدود گردد می گذرد. و اکنون تیم مذاکره نماینده هسته ای کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در وین، پایتخت اتریش، حضور یافته تا برای آخرین بار پیش از انتها ضرب الاجل 3 آذر (24 نوامبر) به گفت وگو با شش قدرت جهانی بپردازند.

رسانه ها و کارشناسان امر برآورد های گوناگونی درباره نتایج این مذاکرات مطرح می نمایند، اما احتمال دستیابی به نوعی توافق نسبی توأم با تمدید گفت وگوها بیشترین رأی صاحب نظران را به خود اختصاص داده است.

از ظرفیت غنی سازی در ایران و نیز جدول زمان بندی لغو تحریم های ایران به عنوان بزرگترین چالش های مذاکرات نام برده می گردد. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی سازی صنعتی در انتها دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد، آمریکایی ها، به عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواستار محدود شدن توان غنی سازی ایران به نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به صورتی مؤثر و محسوس انجام گردد اما هدف غربی ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم ها را حفظ نمایند، خواسته ای که با مخالفت مذاکره نمایندگان کشورمان رویارو شده است.

اختلافات در حوزه های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته ای ایران و نیز بازرسی ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته خواهد شد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 326

به "دومین دیدار کری و بن علوی در لندن درباره برنامه هسته ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین دیدار کری و بن علوی در لندن درباره برنامه هسته ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید