دورهمی ناشران استان فارس برگزار گردید، تشکیل تعاونی ناشران استان ضروری است

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در شیراز، در این جلسه که عصر آدینه دوم شهریورماه جاری به میزبانی خانه تاریخی نصیر نظام - هتل سنتی راد در بافت تاریخی شیراز برگزار گردید، شماری از پیشکسوتان و فعالان نشر کتاب و محصولات فرهنگی شیراز و فارس گردهم آمدند تا درباره مهمترین مسائل و مسائل پیش روی صنعت چاپ و نشر هم اندیشی نمایند.

دورهمی ناشران استان فارس برگزار گردید، تشکیل تعاونی ناشران استان ضروری است

سید محی الدین حسینی ارسنجانی مشاور رسانه و امور فرهنگی مجموعه گردشگری و اقامتی خانه تاریخی نصیر نظام در ابتدای این نشست، گفت: ناشرین شیرازی در این نشست صمیمانه در ارتباط با مهمترین اتفاقات شغلی و مسائل تخصصی و حرفه ای پیش روی صنعت چاپ و نشر از جمله معرفی عناوین و موضوعات کتاب های چاپ شده از سوی ناشران، تیراژ کتاب، سوبسید کاغذ مورد احتیاج ناشران و نحوه دریافت میزان مورد احتیاج سال ناشران با توجه به نوسانات پی درپی قیمت کاغذ، برگزاری جلسات نقد و آنالیز و رونمایی کتاب، استفاده از فضای مجازی برای معرفی و فروش کتاب های ناشران استان، برگزاری کارگاه های دانش افزایی برای ارتقای تخصص و دانش ناشران تازه کار، راه اندازی مجمع یا انجمن صنفی ناشرین کتاب، از سر گرفتن فعالیت اتحادیه ناشرین فارس، پی گیری جهت نحوه دریافت تسهیلات و حمایت های دولتی از فعالان نشر کتاب و ...به بحث و گفتگو پرداخته و مقرر شد در راستای تحقق اهداف عالیه نشر و انتشاراتی ها سلسله جلسات تخصصی و نشست های فوق العاده برگزار نموده و با هم بحث و گفتگو و تصمیم گیری نمایند.

تجلیل از 10 چهره فرهیخته شیراز

این روزنامه نگار و فعال رسانه فارس در خاتمه اظهار داشت: برابر برنامه زمان بندی شده تا خاتمه سال 1402 حداقل 20 برنامه دیگر دورهمی با حضور نخبگان و برجستگان علوم و فنون و هنرهای مختلف به همراه برنامه های تجلیل از 10 نفر پیشکسوت و چهره علمی، فرهنگی و هنری شیراز در دستور کار و فعالیت گروه فرهنگی شاهدان شیراز و خانه تاریخی نصیرنظام خواهد بود. بعلاوه تمامی این برنامه ها خارج از کارنمودهای دولتی و صرفا مردمی و بدون هرگونه شائبه های سیاسی و صرفا با هدف ترویج و توسعه فرهنگی و آشتی دادن نخبگان با بافت تاریخی و بازگشت دوستداران واقعی شیراز به مجموعه تاریخی و فرهنگی شیراز است و سعی می گردد تا چنین برنامه هایی که تحت نظارت و اشراف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است بتواند رضایت خاطر شهروندان ساکن در بافت تاریخی شیراز و فعالان فرهنگی شیراز را فراهم آورد.

دغدغه شاهدان شیراز آشتی مردم با بافت تاریخی

فعال فرهنگی و متخصص حوزه چاپ و نشر کتاب در دورهمی صمیمانه جمعی از ناشرین استان فارس با قدردانی از گروه فرهنگی شاهدان شیراز و مدیریت مجموعه گردشگری و اقامتی خانه تاریخی نصیر نظام(هتل سنتی راد)که به انجام دورهمی های صمیمانه با فرهنگوران و تقدیر از بزرگان وادی علم و ادب و هنر و... می پردازد، ضمن تشکر از همکاران خود در حوزه چاپ و نشر گفت: از این مجموعه اقامتی و گردشگری که شرایط حضور ناشران استان فارس را در جمع صمیمی فراهم آوردند تقدیر می گردد.

وی اضافه نمود: بعد از مدت ها این نشست فرصت خوبی فراهم شد که ناشران استان فارس در بافت تاریخی، فرهنگی شیراز و در مجموعه میراثی نصیر نظام گرد هم آیند و در مورد مسائل و موضوعات مهم حوزه نشر کتاب استان فارس هم اندیشی و همفکری داشته باشند.

رضایی که خود از ناشرین و مطلعین مسائل چاپ و نشر کشور است با بیان اینکه دولت ها با هر گرایش فکری باید به امر مهم کتاب و کتابخوانی اهمیت نشان داده و نسبت به حمایت از نویسندگان و ناشران کتاب اقدامات حمایتی خود را نه در شعار بلکه در عمل نشان دهند گفت: معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های اخیر اقدامات خوب و شایسته ای را به ناشران فرهیخته و نویسندگان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی انجام داده اما به حد کافی نبوده و فعالان نشر کتاب بویژه ناشرین جوان به حمایت جدی و ارائه تسهیلات مالی و اداری بهتر و بیشتر از سوی دولت بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی اصلی امور فرهنگی کشور است احتیاجمندند.

لزوم برگزاری کارگاه های دانش افزایی ناشران

وی اظهار ادامه داد: یکی از زمینه های مهم در رشد و شناسایی فرصت ها، هم اندیشی و هم کنشی در زندگی اجتماعی است؛ شناسایی فرصت هایی چون توسعه بازار و حل مسائل و مسائل صنفی و ما امیدواریم این جلسه و نقطه نظرات ارائه شده و هم اندیشی ناشران فعال و دغدغه مند حاضر در این جلسه بتواند راهگشای بخشی از مسائل و مسائل صنفی پیش روی ناشران استان باشد.

به گفته رضایی، یکی از مسائل اساسی و عمده حوزه نشر استان فارس، تعطیلی تعاونی ناشران استان فارس است. نبود تعاونی ناشران و در حقیقت نبود مدیریت صنفی در این حوزه طی سال های اخیر باعث شده است که مسائل صنفی فعالان این حوزه که به ارتقای سطح فرهنگی جامعه کمک می نمایند مغفول بماند.

وی اضافه نمود: مسائل و مسائل حوزه نشر استان بدون تأسیس یک مدیریت صنفی حل نخواهد شد و بدون شک روز به روز بر این مسائل اضافه نموده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با شناختی که از مجموعه مدیران و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس داریم معتقدیم که تأسیس مدیریت صنفی بدون شک مورد حمایت این اداره کل و مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس قرار خواهد گرفت و این اداره کل حمایت های ممکن را انجام خواهند داد و امید است در این ارتباط ادارات مسئول و دخیل نیز در حل این موضوع، تسهیلگر این مسیر باشند.

رضایی در خاتمه با اظهار امیدواری به تداوم برنامه دورهمی ناشران استان و حضور جمع دیگری از ناشران بزرگ و با سابقه فارس در جلسات دورهمی شاهدان شیراز گفت: گروه فرهنگی شاهدان شیراز دغدغه بازگشت مردم به بافت و آشتی نخبگان و فرهنگوران با مسائل مهم پیرامونی مجموعه فرهنگی، تاریخی بافت قدیم شیراز است و همه باید کمک نمایند که این اتفاق خوب و مبارک بیفتد. بعلاوه آنالیز مسائلی چون معرفی کتاب های چاپ شده از سوی ناشران، برگزاری جلسات نقد و آنالیز کتاب، استفاده از فضای مجازی برای معرفی و فروش کتاب های ناشران استان،برگزاری کارگاه های دانش افزایی و ارتقای تخصص و دانش ناشران و ... از جمله برنامه هایی است که انتظار می رود از سوی تشکل تازه صنفی ناشران استان فارس انجام پذیرد.

به گزارش ایبنا؛ در نشست صمیمانه ناشران فارس در خانه تاریخی نصیر نظام تعدادی از ناشران استان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه نشر و فعالیت انتشاراتی ها پرداختند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2314

به "دورهمی ناشران استان فارس برگزار گردید، تشکیل تعاونی ناشران استان ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورهمی ناشران استان فارس برگزار گردید، تشکیل تعاونی ناشران استان ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید