خبرنگاران آموزش رسانه ها، حلقه مفقوده دوران کرونا

به گزارش مجله وتورلد، شیراز- خبرنگاران- شیوع کرونا بر بسیاری از کسب و کارها و مشاغل تاثیر گذاشته است؛ رسانه ها هم بی نصیب نبوده اند، کرونا باری بر دوش آنها افزوده، فرصت هایی را به وجود آورده و تهدیدهایی را متوجه فعالان رسانه نموده است.

خبرنگاران آموزش رسانه ها، حلقه مفقوده دوران کرونا

رسانه های متعهد و فعالان این عرصه همچون دیگر بخش های جامعه بنا به ماموریت اجتماعی خود در شرایط شیوع کرونا عمل نموده اند. گستره این ماموریت در آغاز از اطلاع رسانی درباره ابعاد این ویروس ناشناخته آغاز شد تا تبیین مسئولیت اجتماعی شهروندان برای کنترل این شرایط.

رسانه ها زمانی از غم و اندوه جانباختگان کرونا گفتند، زمانی از حجم کار زیاد پرسنل درمان و زمانی از مسائل فراروی مردم در شرایط کرونایی و تمهیدات مسئولان برای گذر از این شرایط؛ در شرایط کرونا بازار شایعات هم فروکش نکرد و رسانه ها درباره اخبار جعلی روشنگری کردند؛ اما کمتر و کمتر از خود و مسائل خود سخن گفتند.

رسانه ها نیز همچون سایر مشاغل و حرفه ها خود را برای گفتمان جدید با مخاطبان آماده کردند. در روزهایی که بیم ابتلا به کرونا، مخاطبان نشریات را از دریافت نسخه کاغذی گریزان کرد، رسانه های مکتوب نسخه های فشرده و متنی خود را نیز در اختیار مخاطبان قرار دادند. خبرگزاری ها و پایگاه های خبری کوشش کردند دامنه اثرگذاری خود را با حضور فعال تر در شبکه های اجتماعی به تلفن همراه و درون خانه ها گسترش دهند، دقیقا جایی که در قرنطینه خانگی، کلید دیگری برای ورود و اثرگذاری بر بینش و دیدگاه افراد نیست.

فعالان رسانه هم همچون کادر درمان کوشندگان میدان بودند، در سرما و گرما در صحنه بودند، در معرض ابتلا؛ همچنانکه هر از گاهی خبر می رسد که داغدار عزیزی شده اند اما همچنان پایدار ایستاده اند تا جامعه بایستد.

پویش اخیر دعوت به نه به دورهمی در شب یلدا آخرین آزمون کارکرد رسانه ها است که خروجی آن، در روزهای آینده معین می گردد. روزهایی که آمار ابتلا به کرونا معین خواهد نمود، رسانه های ایران قادر بوده اند که به ماموریت تاریخی خود در گذر از شرایط کرونا عمل نمایند و تا چه حد توانسته اند اعتماد مخاطبان را جلب و برای یک خیر و نفع جمعی همراه نمایند.

آری، اعتماد این حلقه مفقوده در تعامل رسانه ها با مخاطبان است. اعتمادی که در نگاه خوشبینانه به نظر می رسد در شرایط کرونا، به رسانه های برخط و مکتوب داخلی بیشتر شده است؛ البته یک نگاه گذرا به بعضی آمار بازدید و بازنشر مطالب چنین می گوید؛ هرچند این موضوع از نظر علمی، ثابت شده نیست و می طلبد محکی علمی بر آن زده گردد.

شاید کرونا بسیاری از فرصت ها را از کسب و کارها گرفت اما فرصتی به رسانه های داخلی داد که بر اعتماد مخاطبان خود بیفزایند.

از سوی دیگر، تن نحیف حوزه فرهنگ از نظر پشتوانه اقتصادی به مثابه تهدیدی برای رسانه ها در شرایط کرونا جلوه گر شده است.

به تازگی و با تصویب هیات وزیران، بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مقرر شده است تا نویدبخش رسانه ها برای گذر از شرایط سخت فرارو باشد.

از دریچه نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از آسیب پذیرترین مشاغل در هر کشوری مشاغل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است زیرا با هر فشار و چالش اقتصادی و اقتصادی، تولیدات آن از سبد مصرفی خانوار حذف یا از اولویت خارج می گردد. بحران ویروس کرونا و تعطیلی های پی در پی مشاغل فرهنگی و هنری، علیرغم حمایت های صورت گرفته توسط دولت، معین کرد شاغلان این فعالیت ها باید از یک پشتوانه محکم تری برخوردار شوند تا پوشش دهنده و حامی معیشت این قشر فرهیخته باشد.

سید عباس صالحی پس از جلسه هیات وزیران این نوید را داد که برای اولین بار برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری اجرا خواهد شد زیرا عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تا به امروز مشمول حمایت های قانون بیمه بیکاری نشده اند.

اینک که به پشتوانه این مصوبه و تصمیم، بخشی از دغدغه های اهالی رسانه مورد توجه قرار گرفته است؛ به نظر می رسد فرصت شرایط کرونا برای آموزش اهالی رسانه باید غنیمت شمرده گردد.

در شرایط محدودیت منابع اقتصادی دستگاه های دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این آموزش ها، فرصت و شانس کمتری نسبت به سال های گذشته یافته اند. با این حال، کاهش حجم برنامه های کاری نسبت به قبل از کرونا، فرصتی را برای تامل و غنی بخشی به رسانه ها فراهم نموده است.

سرمایه گذاری در حوزه آموزش رسانه ها امروز به عنوان حلقه مفقوده دوران شیوع کرونا محسوب می گردد. فراغت بال اندکی که ناشی از کرونا برای بعضی فعالان رسانه پدید آمده است، می طلبد با برنامه ریزی صحیح در راستای تقویت اندیشه و تفکر روزنامه نگاری در جهت توسعه و شکوفایی مناطق مختلف کشور به کار گرفته گردد.

با توجه به شرایط کرونا، دیگر مفهوم استادان پروازی از پایتخت باید به حاشیه رود تا ضمن صرفه جویی در هزینه ها، فرصت تکریم و قدرشناسی از پیشکسوتان حوزه رسانه در استان ها فراهم گردد و فرصت انتقال دانش و تجربه برای آنها فراهم گردد.

فراهم شدن امکان آموزش فعالان رسانه به صورت وبیناری و غیرحضوری، به مثابه تجهیز و آماده سازی رسانه ها برای دوران بعد از کرونا خواهد بود و از این رو، انتظار می رود این فرصت غنیمت شمرده گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1432

به "خبرنگاران آموزش رسانه ها، حلقه مفقوده دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آموزش رسانه ها، حلقه مفقوده دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید