جشنواره موسیقی جوان در رشد تنبور یاری نموده است

به گزارش مجله وتورلد، تهران (پانا) - آرش شهریاری معتقد است که جشنواره موسیقی جوان بسیار اصولی و بنیادی است و نقش بسزایی در رشد ساز تنبور و دیگر سازهای نواحی ایران داشته است.

جشنواره موسیقی جوان در رشد تنبور یاری نموده است

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، آرش شهریاری نوازنده تنبور و داور بخش موسیقی نواحی درباره نقش تاثیرگذار جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و استعدادیابی نسل جوان در موسیقی نواحی گفت:مهمترین جریان مثبتی که جشنواره موسیقی جوان رقم می زند کشف استعدادها است. چون بچه ها ترغیب به شرکت و رقابت خوب و سالم می شوند.

وی در ادامه درباره توجه نسل جوان به موسیقی اجدادیشان بواسطه حضور در جشنواره موسیقی جوان اضافه نمود:از آنجایی که موسیقی تنبور جنبه عارفانه و توحیدی و ریشه در تفکر عرفانی مردم کرد دارد، جوانان خیلی خوب آن را حفظ نموده اند و موسیقی شان را بسیار دوست دارند البته جشنواره موسیقی جوان و دیگر جشنواره ها نقش بسزایی داشتند و در رشد تنبور و حتی دیگر سازهای نواحی ایران یاری نموده اند خصوصا جشنواره جوان که اصولی و بنیادی است و در آن برترین داوران حضور دارند.

این نوازنده تنبور با اشاره به اعتبار جشنواره موسیقی جوان بواسطه حضور حداکثری استادان موسیقی در مقام داور،بیان داشت:جشنواره بدون هیچ جهت خاصی حرکت می نماید و هدفش فقط موسیقی است مثلا می بینیم در بخش تار استادان حسین علیزاده و داریوش پیرنیاکان از دو مکتب و سبک مختلف تارنوازی حضور دارند که در بخش تنبور و دیگر سازها نیز شاهد چنین چیدمانی هستیم چرا که هدف جشنواره صرفا موسیقی و رشد این هنر است بدون جهت گیری و موضع گیری خاص در توجه به یک سبک موسیقی که به نظرم همین مسئله تاثیر خودش را روی شرکت نمایندگان می گذارد.

شهریاری با اشاره به گستردگی موسیقی تنبور در سراسر ایران گفت:شهر صحنه یکی از شهرهای زادگاه تنبور است اما در حال حاضر نوازنده های تنبوردر تهران خیلی بیشتر از نوازنده های تنبور در شهر صحنه هستند. حتی در اصفهان و شیراز نوازنده تنبور خیلی زیاد است بر این اساس من معتقدم تنبور و یکسری سازهای هم خانواده تنبور مثل دو تار شمال خراسان، دوتار جنوب خراسان، دو تار مازندران، ساز عاشقی آذربایجان را نمی توان جز سازها و موسیقی نواحی دانست بلکه باید عنوان موسیقی کلاسیک منطقه ای به آنها داد.

این داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت:به نظر من بعد از ردیف دستگاهی، پرقدرت ترین و قدرتمندترین سیستم کلاسیک را موسیقی تنبور دارد. تمام آن شناسه ها که در موسیقی دستگاهی وجود دارد در موسیقی تنبور هم هست.

شهریاری درباره ملاک های داوری در بخش تنبور گفت:در وهله اول اصالت اجرا برای ما مهم است. اینکه مقامی که نوازنده روایت می نماید خالص و اصیل باشد.بعد از اصالت، تکنیکی که براساس آن مکتب خاص باشد برای ما مهم است و طبیعتاً نمره بیشتری می¬گیرد و توجه به کوک ساز بسیار اهمیت ویژه ای دارد به نظر من کوک ساز حتی از تکنیک نوازندگی مهمتر است چون برخی از نوازنده ها تکنیکشان خوب است ولی اصلا توجه ای به کوک ساز ندارند که این خود ضعف بزرگی است.

این نوازنده تنبور درباره سطح کیفی آثار در دوره های مختلف جشنواره اضافه نمود:خوشبختانه سطح کیفی آثار،فرایند صعودی داشته و نسبت به قبل واقعا بهتر شده است.نکته قابل توجه اینکه رده های سنی الف و ب سطح صعودی کارشان بیشتر از رده سنی ج است با وجودی اینکه از رده سنی ج بیشتر توقع می رود که کار بهتری ارائه دهند ولی متاسفانه چنین نبوده و نیست.

شهریاری علت پایین آمدن سطح کیفی آثار نوازندگان رده سنی ج را عدم جدیت آنها در کارشان دانست و گفت:متاسفانه نوازندگان جوان شاگردی کردن و بهره مندی از استادان مختلف را زیاد جدی نمی گیرند و تمرین نمی نمایند .واقعا اگر کسی کوهی از استعداد هم باشد چنانچه تمرین نکند هیچ وقت نمی تواند کار درستی در موسیقی ارائه دهد.

داور بخش نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سرانجام خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر جشنواره موسیقی جوان تاثیر خودش را در همه ابعاد موسیقی گذاشته و بسیار عالی پیش رفته که امیدوارم همواره ادامه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1919

به "جشنواره موسیقی جوان در رشد تنبور یاری نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره موسیقی جوان در رشد تنبور یاری نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید