تعرفه برق پرمصرف ها بازدارنده است؟

به گزارش مجله وتورلد، تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت، در پله های پرمصرف و فوق پرمصرف برق باید حتما تعرفه ای اعمال گردد که علاوه بر بازدارندگی، مصرف کننده را تشویق به کاهش مصرف کند.

تعرفه برق پرمصرف ها بازدارنده است؟

به گزارش وزارت نیرو، مالک شریعتی نیاسر اظهار کرد: در پله های پرمصرف و فوق پرمصرف باید حتما تعرفه ای اعمال گردد که علاوه بر بازدارندگی، مصرف نماینده را تشویق به کاهش مصرف کند و اگر در مواقعی مصرف نماینده خواست 10 برابر الگو مصرف کند، هزینه ای که از مشترک برای تامین برق این مشترک می گیریم را هزینه صادرات کنیم. کشور نباید پرمصرف هایی که یارانه بیشتری را به کشور تحمیل می نماید را راحت بگذارد و باید قیمت برق صادراتی تتازهپذیر را از این نوع مشترکان دریافت کند.

وی در انتها با بیان اینکه می دانیم مشترکان پرمصرف، پر سر و صدا هم هستند، گفت: نباید مسئولان وزارت نیرو یا مجلس ترسی از این موضوع داشته باشند چرا که اعتراض این افراد وارد نیست زیرا مصرف بالا هزینه بالایی را دارد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مورد یارانه برق پرمصرف ها اظهار کرد: در چند جلسه مفصل کمیته برق کمیسیون انرژی، شرایط تعرفه ها و پلکان های برق را با حضور همکاران وزارت نیرو آنالیز کردیم.

شریعتی نیاسر اضافه نمود: نکته اول این است که پلکان های تعریف شده هیچ مبنای علمی ندارند، اما موضوعی است که حدود 10 سال پیش بعد از هدفمندی یارانه ها اعمال و در نهایت مبنا شد؛ به هر حال تغییر به خصوص مبنای پلکان های اول کار بسیار دشواری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: نکته دوم مربوط به شیب افزایش تعرفه هاست که در پلکان های مختلف متناسب با کم مصرفی، خوش مصرفی یا پرمصرفی دیده نشده است. شیب در پله دوم به سوم 115 درصد افزایش یافته در حالی که پله پنجم به ششم 30 درصد اعمال می گردد و این منطقی نیست.

شریعتی اعلام کرد: بند ی تبصره 8 بودجه 1400 تکلیف نموده، تعرفه ها پلکانی افزایشی باشد. پلکانی افزایشی یا آی بی تی به این معناست که هر چه پله مصرف بالاتر می رود اندازه افزایش تعرفه نیز بیشتر می گردد؛ بنابراین حتماً باید این موضوع در دستور کار باشد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات توضیح داد: آنچه که امروز در کشور ما اعمال می گردد آی بی تی نبوده و در این تعریف تازه، افرادی که در پلکان پایین مصرفی هستند باید تشویق شوند تا اندازه افزایش خود را کمتر نمایند و آنهایی که در پلکان های بالای مصرف و فوق پرمصرف هستند باید تصاعدی پلکان تعرفه های آنها افزایش پیدا کند که در حال حاضر به این شکل نیست.

وی اضافه نمود: پیشنهاداتی را در این خصوص آماده و در جلسات نیز مطرح کردیم که قرار شد همکاران وزارت نیرو موضوع را از لحاظ انطباق پیشنهادهای تازه با منابع پیش بینی شده ارزیابی نمایند. این پیشنهادها طی سال جاری اجرا نشد چرا که از محل این تعرفه ها جزئی از عایدی وزارت نیرو در سا ل 1400 کم می شد و پیش بینی دیگری برای جبران اعتبار این موضوع صورت نگرفته بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه 1401 و در قانون برنامه هفتم حتماً باید این موضوع تثبیت گردد. یک فرمول برای تعرفه ها در پلکان های مختلف باید تثبیت گردد تا علاوه بر قابل دفاع بودن، مبتنی بر مدل آی بی تی باشد.

به گفته شریعتی، در این صورت اگر قانونگذار یا دولت بخواهد تغییراتی را در تعرفه ها اعمال کند با تغییر و تعریف تعرفه تازه برای پله اول، سایر پله ها نیز به طور اتوماتیک تغییر خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1907

به "تعرفه برق پرمصرف ها بازدارنده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرفه برق پرمصرف ها بازدارنده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید