تصفیه و بی خطرسازی لجن های نفتی در مخازن

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، جواد طغیانی دانشجوی مقطع دکتری مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح آنالیز میزان تاثیرگذاری نحوه تلفیق روش های مختلف اکسیداسیون پیشرفته(AOP) با روش تصفیه بیولوژیکی کمپوستینگ در حذف آلاینده های با منشا آلی موجود در لجن های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتیگفت: ذرات جامد موجود در نفت خام استخراج شده که در مخازن نفتی ذخیره می گردد، به همراه ترکیبات دیگر مانند واکس و آب، مواد چسبناک لجنی را در کف مخازن پدید می آورند که همیشه مشکل ساز بوده و ضمن کاهش ظرفیت مخازن، مسائل خوردگی را نیز در نقاط مختلف مخزن به دنبال دارد.

تصفیه و بی خطرسازی لجن های نفتی در مخازن

وی با بیان اینکه لجن نفتی توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا به عنوان یک ماده آلی پیچیده و خطرناک شناخته شده است، اعلام کرد: وجود مواد سمی مانند سیکلوآلکان ها، آروماتیک ها، کربن های آلی فرار (VOCs) و نیمه فرار (مانند PAHs)، لجن های نفتی را به مواد بسیار خطرناک تبدیل می نماید؛ از این رو دفن کردن این مواد و یا سوزاندن آن ها بدون تصفیه یا پیش تصفیه، پیامدهای جدی زیست محیطی برای اکوسیستم و سلامت انسان در پی خواهد داشت.

این محقق ادامه داد: از سوی دیگر حجم بالای این نوع لجن ها و عدم ارائه راهکار صنعتی مناسب، موجب شد تا با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، روش صنعتی، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست را برای تصفیه و بی خطرسازی این لجن ها ارائه دهیم.

طغیانی خاطر نشان کرد: به همین منظور روش های شیمیایی مختلفی مانند فنتون، اکسیداسیون با پرسولفات و الکتروفنتون آنالیز شد. جهت ارتقا جنبه مالی، زیست محیطی و قابلیت اجرای آن در مقیاس صنعتی تلفیق روش شیمیایی با روش زیستی کمپوستینگ انجام شد.

وی با اشاره به فرایند کار گفت: به درخواست شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، لجن نفتی مخزن نفت گاز مورد آنالیز نهاده شد. بدین منظور پس از مشخصه یابی لجن مورد نظر، مطالعات اولیه در مورد انتخاب روش های شیمیایی شروع شد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: پس از انتخاب روش فنتون، اکسیداسیون پرسولفات و الکتروفنتون به عنوان روش های شیمیایی اکسیداسیون پیشرفته، طراحی آماری آزمایشات و مطالعات آزمایشگاهی را در آزمایشگاه بیوتکنولوژی و محیط زیست دانشکده مهندسی شیمی شروع شد.

وی اضافه نمود: پس از تحلیل نتایج، روش الکتروفنتون به عنوان روش تصفیه یک مرحله ای لجن نفتی شناسایی شد و روش فنتون به عنوان روش پیش تصفیه انتخاب شد و پس از آن تحقیقات آزمایشگاهی وارد مرحله تصفیه زیستی کمپوستینگ شد.

این محقق ادامه داد: با تلفیق روش شیمیایی فنتون و روش زیستی کمپوستینگ، میزان کل هیدروکربن های نفتی حدود 99 درصد حذف شدند؛ همچنین با استفاده از روش شیمیایی الکتروفنتون میزان حذف این ترکیبات حدود 100 درصد به دست آمد.

وی با اشاره به نتیجه این پروژه گفت: نتایج این تحقیق در پالایشگاه ها، پخش فرآورده های نفتی و سایر بخش های صنعت نفت که در فرایند آن ها به میزان قابل توجهی لجن نفتی فراوری می گردد، قابل استفاده است.

طغیانی تاکید نمود: در صورتی که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تمایل به اجرای این فرایند در بخش نیمه صنعتی و صنعتی را داشته باشد، آمادگی کامل برای پیاده سازی این طرح وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا کنون در ایران تعداد اندکی تحقیق بر روی لجن نفتی اجرا شده است، گفت: اما آنالیز چندین روش شیمیایی، مطالعه آماری و تلفیق روش های شیمیایی و زیستی بر روی لجن مخازن فراورده های نفتی برای اولین بار در ایران و خارج کشور اجرا شده است.

وی با اشاره به مزیت های رقابتی پروژه گفت: روش ارائه شده در این طرح بسیار مقرون به صرفه است به طوریکه در شرایط مالی کنونی کشور هزینه سربار چندانی به مجموعه وزارت نفت تحمیل نخواهد شد. به عبارت دیگر، میزان انرژی و مواد مصرفی به صورت حداقلی بهینه شده اند.

این محقق خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با تلفیق روش فنتون و کمپوستینگ، به مسائل زیست محیطی نیز توجه ویژه ای شده است.

وی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: نتایج این طرح برای تصفیه و بی خطرسازی لجن های نفتی موجود در مخازن پالایشگاه ها، پخش فرآورده های نفتی و سایر بخش های صنعت نفت که در فرایند آن ها به میزان قابل توجهی لجن نفتی فراوری می گردد، قابل استفاده است.

به گزارش خبرنگاران، استاد راهنمای این پروژه دکتر نرگس فلاح (دانشیار دانشکده مهندسی شیمی - معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی شیمی) و مشاور صنعتی طرح مهندس عبدالزهرا طالبی از شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1332

به "تصفیه و بی خطرسازی لجن های نفتی در مخازن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه و بی خطرسازی لجن های نفتی در مخازن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید