تبدیل سکونتگاه یکی از استادان حافظ در یزد به خانه شعر و ادب فارسی

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در یزد، حافظ شاعر بلندآوازه کشورمان چندان اهل سفر نبوده و خود نیز بارها در غزلیاتش این موضوع را مورد اشاره قرار داده است. با این حال در متون تاریخی، از یزد به عنوان مقصد یکی از سفرهای اندک شمار خواجه شیراز نام برده شده است.

تبدیل سکونتگاه یکی از استادان حافظ در یزد به خانه شعر و ادب فارسی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

همچنین از شیخ محمد دادا به عنوان یکی از استادان شاعر این نامی کشورمان (حافظ) یاد می گردد. وی در یک محله قدیمی شهر یزد به نام شیخداد زندگی می نموده است. اکنون اما، محل سکونت شیخ محمد دادا به دلیل فرسودگی رو به تخریب نهاده است.

حال، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد در اقدامی مشترک، با شناسایی این خانه قدیمی (و شاید محل سکونت و یا تردد موقت حافظ در یزد)، سعی نموده اند این مکان را به عنوان خانه فرهنگ شعر و ادب فارسی معرفی نموده و آن را بازسازی نمایند تا به عنوان مکانی برای حضور شاعران و نویسندگان استان یزد مورد استفاده قرار گیرد.

عباس ملازینلی، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد با اشاره به انتخاب مکان سکونت یکی از اساتید حافط (شیخ محمد دادا) و محل تردد حافظ برای انجمن شهر و ادب فارسی، به خبرنگار ایبنا گفت: در محله اصلی شیخداد، خانه ای در تملک شهرداری بود که با شناسایی آن قرار شد ضمن بازسازی و بهسازی، به عنوان خانه شعر و ادبیات در استان یزد مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه نمود: انجمن شعر و ادب استان در این مکان مستقر خواهد شد که امیدواریم تا سرانجام سال جاری و نهایتا سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری برسد زیرا این شرایط آن بسیار نامناسب است و نیازمند زمان برای بازسازی و بهسازی آن است.

مدیر عامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد ادامه داد: از نظرات و دیدگاه های علما و اصحاب شعر و ادب استفاده خواهد شد تا کاربری مورد نظر در آن محقق گردد.

ملازینلی اعلام کرد: این مکان از آن جهت انتخاب شد که در تاریخ بیان شده است که یزد بیش از یک سال و اندی میزبان حافظ بوده و این شاعر نامی کشورمان در خانقاه استاد خود و همچنین بندرآباد یزد در تردد بوده است. در هر حال ما این مکان را شایسته ترین مکان برای استقرار انجمن شعر و ادب استان دیدیم و انتخاب کردیم.

محسن عباسی هرفته، عضو شورای اسلامی شهر یزد و مسئول پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به پیوست فرهنگی این مکان تاریخی با شاعر نامی کشورمان سعی کردیم تا شهر جهانی یزد را به این فرهنگ پیوند دهیم.

وی اضافه نمود: اعتبار 700 میلیون تومانی برای بازسازی این خانه تاریخی در شورای اسلامی شهر یزد تصویب شده است و با توجه به قدمت تاریخی بنا که متعلق به دوره قاجار است، سعی شد بار دیگر مکانی برای حضور شاعران و ادبیان استان و کشور فراهم گردد.

مسئول پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد هرفته ادامه داد: حفظ و توسعه شعر و ادب فارسی در خانه ای تاریخی و در محله ای فرهنگی و ادبی و همچنین در شهری جهانی و شهری که پایتخت کتاب ایران بوده است، می تواند بهترین بستر را برای پاسداشت فرهنگ مهیا کند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد فراهم کردن محفل شعرا و پاتوقی برای شعر و ادب فارسی در دامن بافت تاریخی را از عوامل هم افزایی و حضور جوانان در بافت تاریخی دانست و گفت: متاسفانه شعر و ادب فارسی به نوعی در بین جوانان مهجور مانده است و این بستر می تواند جاذبه ای برای کشش جوانان به سمت شعر و ادب فارسی باشد چرا که جوانان امروز، رغبت و علاقه زیادی به بافت تاریخی دارند و امیدواریم از بستر معنوی این فضا نیز بیشتر بهره مند شوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1073

به "تبدیل سکونتگاه یکی از استادان حافظ در یزد به خانه شعر و ادب فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل سکونتگاه یکی از استادان حافظ در یزد به خانه شعر و ادب فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید