بهترین واکسن کرونا چیست؟ آیا واکسن فایزر با 95 درصد کارایی بهتر از نواواکس یا جانسون و جانسون است؟

به گزارش مجله وتورلد، سایت vox یک ویدئوی کوتاه و ساده منتشر نموده که در آن در خصوص واکسن های کرونا شرح داده شده.

بهترین واکسن کرونا چیست؟ آیا واکسن فایزر با 95 درصد کارایی بهتر از نواواکس یا جانسون و جانسون است؟

مدت زیادی است که در رسانه ها نام واکسن های مختلف برده می گردد و برای برجسته کردن کیفیت آنها روی میزان کارایی یا تاثیر آنها، تاکید زیاد می گردد.

بر این اساس واکسن فایزر 95 درصد تاثیر دارد و نواواکس 89 درصد. واکسن جانسون و جانسون تنها 66 درصد کارایی دارد.

سوالی که مطرح می گردد این است که آیا مثلا اگر انتخاب واکسن دست خودمان بود، باید بر اساس میزان تاثیر، دست به انتخاب می زدیم؟ اصلا این اعداد از کجا می آیند؟

اول باید ببینیم که میزان تاثیر چطور محاسبه می گردد.

برای محاسبه میزان کارایی، افراد داوطلب به دو دسته تقسیم می شوند. به یک دسته واکسن تزریق می گردد و به یک عده تنها دارونما یا پلاسبو. دارونما در اینجا یک مایع کاملا بی تاثیر است.

بعد در یک بازه زمانی تعیین، افراد هر دو گروه تحت نظر گرفته می شوند تا ببینند از هر گروه چه تعداد به کرونا مبتلا می گردد.

اگر فرضا میزان ابتلا در دو گروه یکسان باشد، میزان کارایی واکسن صفر است.

اما اگر مطابق تصویر زیر میزان ابتلای گروه واکسن زده خیلی کمتر باشد، میزان کارایی واکسن خوب است:

درصد تاثیر 95 درصد، یعنی هر شخص واکسن زده، 95 درصد کمتر محتمل است که به بیماری مبتلا گردد:

اما آیا واقعا می گردد واکسن ها را با تکیه به عدد خام میزان کارایی یا تاثیر با هم مقایسه کرد؟

باید بگم که این حرف کاملا اشتباه است.

آزمایش هر واکسن در دوره زمانی متفاوتی اجرا شده. یک واکسن ممکن است در دوره اوج یا پیک بیماری آزمایش شده باشد و دیگری در شرایطی که شیوع بیماری کمتر بوده.

مثلا در اینجا می بینیم که آزمایش واکسن جانسون و جانسون در پیک شدید بیماری اجرا شده بود و آزمایش مدرنا در دوره ای که بیماری کمترین شیوع را داشت.

به علاوه جایی که واکسن در آن آزمایش می گردد هم مهم است. ممکن است یک واکسن در جایی آزمایش گردد که فرضا یک واریان با میزان سرایت بیشتر در بازه زمانی تعیین، شایع بوده:

یعنی تنها در صورتی می توانستیم تاثیر واکسن ها را با استناد به اعداد خام کارایی آنها مقایسه کنیم که آزمایش آنها دقیقا در یک زمان و در یک محل صورت می گرفت. اما در مقام عمل چون هر واکسن در زمان متفاوتی آماده گردد و مجوز آزمایش انسانی گرفت، شرایط یکسان مقایسه اعمال نشده و بنابراین مقایسه واکسن ها با این اعداد از نظر علمی صحیح نیست.

حالا سوال این است که چه واکسنی برای کرونا خوب است؟

واکسنی که بعد از تزریق اصلا به بیماری مبتلا نشویم؟

باز هم پاسخ خیر است.

ابتلا به کرونا، یک طیف است که از بیماری ساده؛ تا بروز علایم شدید و بستری شدن و مرگ را فرامی گیرد.

واکسنی خوب است که مطابق شکل زیر ما را در قسمت راست طیف بیماری نگه دارد. یعنی باعث گردد که بیماری شدید کرونا نگیریم، بستری نشویم و به خاطر کرونا، نمی ریم.

حالا با این شرح اگر به کارایی واکسن ها نگاه کنیم، می بینیم که همه واکسن ها خوب هستند. واکسن فایزر، مدرنا، جانسون و جانسون، اسپوتنیک، نواواکس و آکسفورد/آسترازنکا همگی در صد در صد موارد از بستری و مرگ به علت کرونا پیشگیری می نمایند.

به دیگر سخن، بهترین واکسن کرونا، واکسنی که ما را از بستری در بیمارستان نجات بدهد و در یک کلام بتواند همه گیری بیماری را خاتمه بدهد.

باز با تفسیر دیگر در شرایط حاضر، بیش از آنکه نوع واکسن مهم باشد، همان طور که سازمان بهداشت جهانی هم تایید نموده، واکسیناسیون گروه های در معرض خطر و در گام بعد واکسیناسیون همگانی اهمیت دارد.

لینک ویدئوی منبع این مقاله

منبع: یک پزشک
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1599

به "بهترین واکسن کرونا چیست؟ آیا واکسن فایزر با 95 درصد کارایی بهتر از نواواکس یا جانسون و جانسون است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین واکسن کرونا چیست؟ آیا واکسن فایزر با 95 درصد کارایی بهتر از نواواکس یا جانسون و جانسون است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید