از شکست کودتا تا احتمال دخالت نظامی آمریکا

به گزارش مجله وتورلد، با ادامه تظاهرات در ونزوئلا و فراخوان رهبر مخالفان این کشور بحران ونزوئلا وراد مرحله ای تازه شده است.

از شکست کودتا تا احتمال دخالت نظامی آمریکا

ابوالفضل خدائی: در ادامه بحران ونزوئلا خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور بار دیگر فراخوان داد. وی از مردم خواسته است که روبروی پادگان های نظامی تجمعاتی مسالمت آمیز برگزار نمایند. گوایدو چند روز پیش نیز با ورود به پادگانی نظامی مدعی شد که بخشی از نظامیان به او پیوسته اند. از طرفی دیگر ناآرامی های اخیر تعدادی کشته و زخمی نیز برجای گذاشته است که در ادامه بعضی از تحولات را از نظر می گذرانید:

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، تظاهرات و تنش قدرت میان خوان گوایدو و نیکولاس مادورو در ونزوئلا پس از کودتای دو روز پیش ، به اوج رسیده است. در تظاهراتی که اخیرا از سوی اپوزسیون برگزار شده است دو تن کشته و 230 نفر زخمی شده اند.

یک از کشته شدگان زن جوانی بود که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله نهاده شد.

خوان گوایدو نیروهای وفادار به مادورو را مسئول کشته شدن معترضان می داند. اگرچه بعضی از سربازان به گوایدو پیوسته اند اما بسیاری از نیروهای امنیتی به دولت قانونی مادورو پایبند مانده اند.

به گزارش دویچه وله روز سه شنبه خوان گوایدو مردم ونزوئلا را به حمایت از عملیات آزادی فراخواند. اما روز چهارشنبه تجمع حامیان و مخالفان مادورو سبب شد تا این تجمعات به خشونت کشیده گردد.

تشدید این درگیری ها سبب شد تا آمریکایی ها هم از این فرصت استفاده نمایند. در این راستا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی مدعی شد که نیکلاس مادورو قصد فرار به کوبا را داشت اما روسیه مانع از این کار شد.

موضوعی که با واکنش سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روبرو شد. وی در پاسخ به ادعای پمپئو به خبرگزاری ریانووستی گفت که نیکلاس مادورو به رغم وجود آشوب جاری کشورش را ترک نمی نماید.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. به گزارش یورونیوز وزرای خارجه آمریکا و روسیه طی تماسی تلفنی با یکدیگر مصاحبه کردند. لاوروف درباره هر گونه مداخله و اقدام نظامی هشدار داد اما پمپئو از اقدام احتمالی ترامپ برای مداخله نظامی در ونزوئلا اطلاع داد. موضوعی که این روزها از سوی مقامات آمریکایی مطرح می گردد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در جریان سخنرانی در کاخ سفید به مناسبت روز ملی نیایش به خشونت ها در کاراکاس واکنش نشان داد و گفت: سرکوب بی رحمانه مردم ونزوئلا باید خیلی زود به خاتمه برسد. او همچنین گفت مردم در ونزوئلا گرسنگی می کشند و دسترسی به آب ندارند. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت : برای مردم ونزوئلا و خواسته آنها برای برخورداری از آزادی دعا می نماید.

ترامپ پیش تر نیز در توئیتی خاطرنشان کرد که اگر ارتشیان و شبه نظامیان کوبایی فورا عملیات نظامی و سایر اقدامات خود برای مرگ و نابودی قانون اساسی ونزوئلا را متوقف ننمایند، حصر کامل همراه با بالاترین سطح تحریم علیه کوبا برقرار خواهد شد.

در ادامه ایلهان عمر نماینده سومالیایی-آمریکایی کنگره آمریکا هرگونه مداخله واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا را عاملی برای بی ثبات کردن منطقه دانست.

به گزارش بی بی سی نیکلاس مادورو هم در واکنش به این تحولات گفت که از کشورش در برابر امپریالیست دفاع می نماید.

مادورو به همراه وزیر دفاعش که از وی اعلام حمایت نموده است در پادگانی نظامی حضور یافت و پیش از نیز از پیروزی ارتش بر کودتا اطلاع داده بود.

مادورو همچنین پس از کودتای نافرجام تصمیم به یک انتصاب جدید زد و ژنرال گوستاوو گونزالس لوپز را به عنوان رییس اطلاعات ملی بولیواری منصوب کرد.

یکی از اشخاصی که در کودتای اخیر نقش مهمی داشت لئوپولدو لوپز بود. به گزارش رویترز، دادگاه عالی ونزوئلا با انتشار بیانیه ای حکم بازداشت او را به عنوان یکی از سرکردگان اصلی کودتاچیان، صادر کرد. در این بیانیه آمده است لوپز حکم 2017 دادگاه مبنی بر بازداشت خانگی را نقض نموده است. به نوشته رویترز، لوپز روز سه شنبه برای پیوستن به کودتای نظامی خوان گوایدو، سرنموده مخالفان، علیه دولت قانونی ونزوئلا، خانه خود در کاراکاس را ترک و با شکست این کودتا در خاتمه روز به محل اقامت سفیر اسپانیا در کاراکاس مراجعه کرد و هم اکنون در آنجا حضور دارد. در تصویر زیر شخصی که کنار گوایدو ایستاده لئوپولدو لوپز است.

اتفاقات اخیر ونزوئلا با واکنش های بین المللی زیادی روبرو بود و مقامات مختلفی نسبت به این مساله موضع گیری کردند.

تحولات اخیر ونزوئلا با واکنش ایران نیز روبرو بود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار مربوط به اظهار نظر مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده از زور و اقدام نظامی علیه کشور ونزوئلا گفت: جمهوری اسلامی ایران کوشش آمریکا برای انجام کودتا یا هر گونه اقدام نظامی در ونزوئلا و سخنان مقامات آمریکایی برای تحریک به اغتشاش و خشونت در آن کشور را به شدت محکوم می نماید.

با تشدید بحران در ونزوئلا و احتمال مداخله نظامی آمریکا در این کشور بعضی از کارشناسان معتقدند که مادورو به روزهای سقوط نزدیک تر شده است. در همین بارههادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکای لاتین به خبرگزاری خبرنگاران گفت: به نظر می رسد حکمرانی های توتالیتر و شبکه حامیان پیرو قدرت و ثروت در همه جا رو به خاتمه است. همه جای دنیا مردم خواستار ورود حکمرانان بی نهایت شفافیت گرا در امورند. در عصر ارتباطات رهبرانی پیروز اند که از حضور روزنامه نگاران دراتاق های تصمیم گیری باک نداشته باشند. بادست های پاک وارد اداره کشور شوند و با دست های پاک در زمانی تعیین از اداره کشور خارج شوند. قطعا بسیاری از رژیم های سیاسی چه در افریقا،آسیا وآمریکای لاتین که این شرایط را نداشته باشند،بامردم خود در چالش های مستقیم وغیرمستقیم خواهندبود. مشروح این مصاحبه را بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 199

به "از شکست کودتا تا احتمال دخالت نظامی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از شکست کودتا تا احتمال دخالت نظامی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید