احتکار نفس بازار را گرفت؛سودجویانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران- گروه استان‌ها: گرانی و تورم چیزی از ترافیک بازار کم نکرده است. راننده ترمز می‌کند. یکی از مسافران عقبی هزار تومان به سمت راننده دراز می‌کند. ماشین‌ها حرکت می‌کنند، ماشین ما هم حرکت می‌کند، راننده تقریباً مسن با صورت آفتاب‌سوخته‌اش وقتی پول را لای پول‌هایش می‌گذارد، عرقش را با پشت دستش پاک می‌کند و بی‌آنکه کسی را خطاب قرار بدهد، از شلوغی بازار می‌گوید و تبی که هر روز تندتر می‌شود.

احتکار نفس بازار را گرفت؛سودجویانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند

گرانی از التهاب بازار نکاسته و همین سودجویان را ترغیب می‌کند که از این فضای روانی نهایت بهره‌برداری را ببرند، برخی با گران‌فروشی و تعدادی نیز با احتکار کالاهای اساسی مردم...

اوضاع در بازار دارو هم تعریفی ندارد، شرایط کنونی کشور باعث شده عده‌ای سودجو از وضعیت کنونی جامعه سوء استفاده کرده و سلامت مردم را نادیده بگیرند. به‌طوری‌که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به دنبال ذخیره داروهای حیاتی بیماران هستند تا کمترین مشکل را در زمان تشدید تحریم‌ها داشته باشند. با این‌حال عده‌ای بدون اینکه به سلامت بیماران توجه کنند، در صدد احتکار داروها و تجهیزاتی هستند که خوب می‌دانند، چقدر برای سلامت بیماران، حیاتی است.

تخلفات صنفی موجود در بازار موجب انتقادهای جدی از سوی مردم و مسئولان هم شده است، از برخی متولیان در دستگاه قضایی گرفته تا ائمه جمعه که در خطبه های این هفته نماز جمعه خواستار برخورد جدی‌تر با متخلفان شدند.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان با اشاره به بی‌نظمی در بازار ارز و طلا و ضرورت برخورد با مقصران گفته است: برخورد جدی با محتکران از سوی مقامات مسئول باید انجام شود تا بی نظمی در بازار ارز و طلا و دل‌نگرانی‌های مردمی رفع شود.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس هم در این رابطه گفته است: امروز بیش از هر زمانی باید بنیه کاری خود را برای مبارزه با کسانی بگذاریم که در داخل به تحریم‌های آمریکا کمک می‌کنند؛ در این رابطه مفسدان اقتصادی و کسانی که به دنبال مخفی کردن و احتکار مایحتاج عمومی هستند، در اولویت قرار دارند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین هم در واکنش به وضعیت کنونی بازار گفته است: نابسامانی کنونی در بازارها کم‌سابقه بوده و بخش عمده این مشکل ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی نسبت به اقدامات نظارتی است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار داشت: در حال حاضر با افزایش قیمت نامتعارف صددرصدی در بحث کالاهای ضروری و اساسی هستیم که این امر بیان‌گر این است که به دلیل کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در بحث کنترل بازار عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب با توجه به اوضاع اقتصادی کشور از فرصت استفاده کرده و به دنبال منافع شخصی خود و با اقداماتی به دنبال تشدید نابسامانی در بازار هستند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

سخنگوی سازمان تعزیرات هم از کشف انبارهای احتکار لوازم‌خانگی در اصفهان، تبریز، کرمان، ارومیه خبر داده و گفته است: در این پرونده‌ها علاوه بر رسیدگی و تعیین مجازات، هدف ما عرضه است و بلافاصله پس از کشف اقدام به الزام عرضه می‌کنیم.

انتقادات در این زمینه به‌گونه‌ای بود که علاوه بر دستگاه‌های متولی امر در این زمینه، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم از برخورد قاطع نیروهای انقلابی با محتکران خبر داد و گفت: در چند روز گذشته اقلام احتکارشده زیادی توسط نیروهای بسیج کشف و تحویل مراجع قضائی شده است و به محتکران هشدار جدی می‌دهیم که با این عمل آنان به‌شدت برخورد می‌شود.

در این راستا طی روزهای گذشته ضمن تشدید نظارت دستگاه‌های متولی امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی، اقدامات خوبی توسط نیروهای بسیج و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی صورت گرفته است که در این گزارش سر خط برخی اخبار در این زمینه را مرور می‌کنیم.

آذربایجان شرقی؛ از احتکار برنج تا میلگرد

در استان آذربایجان شرقی سرهنگ سهراب شفقی فرمانده انتظامی بناب گفته است: به دنبال اخبار واصله مبنی بر احتکار ارزاق عمومی در انبارهایی در سطح شهرستان بناب موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت که با هماهنگی دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان و نیز همکاری و عملیات مشترک سربازان گمنام امام عصر(عج) شهرستان مقدار 255 تن برنج خارجی احتکار شده در 3 انبار کشف و دراین‌ارتباط 3 نفر متهم نیز دستگیر شدند.

وی ارزش ریالی برنج‌های کشف‌شده را 27 میلیارد ریال اعلام کرد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم از کشف 10 هزار تن میلگرد در یکی از انبارهای استان خبر داده است. اسماعیل عطاپور اظهار داشت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر دپوی میلگرد در انبار یکی از واحدهای تولیدی طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده از انبار یادشده نزدیک به 10 هزار تن میلگرد با ارزش 490 میلیارد ریال کشف و پرونده جهت سیر مراحل قانونی به اداره‌کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.

همچنین در بازرسی‌های گشت مشترک اداره کل صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی جهت کشف انبار و احتکار جنس‌های غیرقانونی، در یکی از انبارهای حاشیه تبریز، هزار و 500 تن انواع حبوبات کشف شد.

مدیر این واحد اقدام به واردات انواع حبوبات با ارز دولتی کرده اما ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت نکرده بود که پرونده این واحد به تعزیرات حکومتی ارسال و حکم لازم صادر می‌شود. بخشی از مواد این انبار نیز با قیمت غیرقانونی وارد بازار شده و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسید.

ایلام، کشفیات از برنج تا شکر

همچنین در استان ایلام بعد از اعلام خبری از سوی سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین مبنی بر هماهنگی بسیج با دستگاه قضایی در سراسر کشور جهت شناسایی انبار محتکران، یک انبار با بیش از 65 تن برنج در دهلران کشف شد.

بر اساس این خبر، این انبار به دلیل احتکار برنج تنش‌هایی در بازار این مواد غذایی به وجود آورده بود که بعد از شناسایی تحویل مقامات قضایی داده شد.

گفتنی است طی روزهای گذشته انبارهای دیگری که در آن اقدام به احتکار شکر در این استان کرده بودند شناسایی شده است.

البرز، کشف انبار 10 میلیاردی

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز در گفتگو با خبرنگاران ، اظهار کرد: مأموران پلیس آگاهی شهرستان فردیس در اقدامات پلیسی موفق به شناسایی یک انبار که در آن کالاهای احتکار شده نگهداری می‌شد، شدند.

وی در ادامه افزود: مأموران پلیس در یک مأموریت مشترک با مأموران اداره تعزیرات حکومتی از انبار مذکور بازدید و در بازرسی ازآنجا تعداد 406 دستگاه انواع پکیج که احتکار شده بود را کشف کردند. فرمانده انتظامی استان البرز تأکید کرد: انبار مذکور پلمب شده است.

سردار محمدیان با بیان این‌که ارزش کالاهای مکشوفه 10 میلیارد و 150 میلیون ریال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: در این رابطه دو نفر دستگیر شدند.

زنجان، احتکار روغن موتور

در استان زنجان هم فرمانده انتظامی استان از کشف بیش از 60 هزار لیتر روغن‌موتور و 13 تن برنج احتکار شده به ارزش 27 میلیارد ریال توسط مأموران پلیس امنیت عمومی شهرستان ابهر و خرمدره خبر داده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هم گفت:برای یک فروشگاه در زنجان که اقدام به احتکار 500 کیلوگرم گوشت یارانه‌ای کرده بود؛ پرونده تخلفاتی تشکیل شد.

کردستان، احتکار موارد شوینده

در استان کردستان نیز بعد از شناسایی انبار یکی از فروشگاه‌های سنندج، بیش از 700 کارتن مواد شوینده از این انبار کشف شد. مواد شوینده کشف‌شده از این انبار با تذکر مسئولان مربوطه و شبکه شناسایی بسیج بدون اقدام قضایی جهت استفاده عموم مردم در بازار توزیع شد.

سیستان و بلوچستان؛ احتکار لوازم‌خانگی

سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان هم طی روز گذشته اعلام کرد: مأموران کلانتری 15 شهر زاهدان، در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری و احتکار لوازم‌خانگی موردنیاز مردم در یک انبار بزرگ موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران انتظامی با اشراف اطلاعاتی و تحقیقات به‌عمل‌آمده موفق به شناسایی این انبار شدند و پس از هماهنگی با مقام قضائی با همراهی کارشناسان تعزیرات و اداره صنعت و معدن به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این عملیات از انبار 680 دستگاه یخچال، 450 عدد انواع اجاق‌گاز و 270 عدد انواع ماشین لباسشویی احتکار شده کشف شد. وی با بیان اینکه به نظر کارشناسان ارزش کالاهای کشف‌شده 40 میلیارد ریال برآورد شده، خاطرنشان کرد: انبار پلمب و متهم دستگیرشده پس از تشکیل پرونده مقدماتی به‌منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

حیدر میرزایی مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان هم در گفت‌وگو با خبرنگاران ، اظهار داشت: در گشت مشترک تعزیرات حکومتی با همراهی نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان از انباری در شهرستان زاهدان 2 هزار و 560 تن برنج احتکار شده کشف شد. وی با اشاره به اینکه پرونده تخلفاتی در این خصوص تشکیل و در مرحله رسیدگی در شعبه تعزیرات حکومتی است، افزود: در این انبار مقدار 10 تن برنج تاریخ‌مصرف گذشته نیز کشف شد که رسیدگی به پرونده در این خصوص نیز در حال انجام است. مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در گشت مشترک دیگری مقادیر قابل‌توجهی آهن‌آلات احتکار شده به ارزش تقریبی 1 میلیارد و 500 میلیون ریال کشف شد که این پرونده نیز در مرحله تکمیل تحقیقات است.

سمنان، جریمه 10 میلیاردی متخلفان

مهدی یحیایی رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از جریمه 10 میلیارد ریالی امتناع از عرضه کالا در استان سمنان خبر داد و افزود: به‌منظور کنترل بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت‌ها، طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء، در سطح عرضه اجرا شده است.

وی اظهار داشت در این طرح نظارت و بازرسی، واحدهای صنفی و انبارها و مکان‌های نگه‌داری کالا به‌صورت مستمر رصد و کمبودهای احتمالی ناشی از عدم عرضه کالاهای مشمول طرح پیگیری شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: در این طرح سه مورد تخلف اختفاء و امتناع از عرضه کالا به ارزش ریالی حدود 10 میلیارد ریال در گروه‌های کالایی لوازم‌خانگی و خودرو توسط بازرسان کشف که جهت بررسی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

قزوین؛ بازرسی 194 انبار کالا

در استان زنجان هم دبیر ستاد تنظیم بازار گفته است: بعد از دستور دادستان و تشکیل ستاد احتکار و اختفاء استان در سازمان صمت استان بازرسی از 194 انبار کالا در غالب گشت مشترک با تعزیرات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: در این بازرسی‌ها 11 انبار متخلف کشف شد که از این تعداد پنج انبار بزرگ و عمده است که توسط بازرسان سازمان صمت و نیروی انتظامی کشف و شناسایی شده است. پرزحمت گفت: عمده اقلام کشف‌شده در این 11 انبار که در حال حاضر پلمب شده شامل لوازم‌خانگی، سیمان، آهن‌آلات، سیگار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم از اجرای طرح ضربتی شناسایی و نظارت بر انبارهای کالاهای استان خبر داده است. فرمانده انتظامی استان قزوین نیز کشف کالای احتکار شده به ارزش 35 میلیارد ریال را رسانه‌ای کرده است.

قم، از احتکار کاغذ تا فولاد

مهدی ریاضی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم با اشاره به کشف 20 تن برنج در یک خانه، دو انبار احتکار لوازم‌خانگی و 800 تن کاغذ احتکار شده اظهار کرد: یکی از تخلفاتی که 10 پرونده راجع به آن تشکیل‌شده عدم اعلام موجودی انبارها است که این نشان می‌دهد افراد دنبال احتکار هستند.

وی افزود: مجموعی از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم اعلام موجودی، اختفا و... در سطح استان قم در جریان است که باید با آن مقابله کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم با اشاره به کشف یک انبار فولاد احتکار شده در یکی از سنگ‌بری‌های استان قم، گفت: شمش‌ها خارجی است و با ارز 4200 وارد شده است.

جانشین فرماندهی انتظامی استان قم هم از شناسایی و کشف انبار کولرگازی و پکیج قاچاق و احتکار شده به ارزش 7 میلیارد ریال در قم خبر داده است.

کرمانشاه، کشف لوازم خانگی

در استان کرمانشاه نیز داریوش جودکی مدیرکل تعزیرات حکومتی گفته است: در بازرسی از انبارهای کالایی به‌منظور ایجاد آرامش و ثبات در بازار از سه انبار که بر اساس گزارش‌های مردمی رصد شد بیش از 1000 دستگاه انواع تلویزیون ، یخچال ، لباسشویی در یکی از محله‌های کرمانشاه کشف شد.

وی افزود: یک انبار فاقد مجوز و ثبت موجودی کالا و ثبت انبارها در سامانه بود که سریعاً برای آن تشکیل پرونده و به سازمان صنعت، معدن و تجارت جهت طی مراحل قانونی ارسال شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت و شرایط کنونی بازار بیان کرد: با توجه به نوسانات قیمت در بازار و خودداری بعضی از واحدهای صنفی از فروش کالا و انبار کردن به خاطر سودجویی تعزیرات حکومتی با همکاری دستگاه‌های نظارتی به‌صورت شبانه‌روزی این انبارها را رصد می‌کنند.

گیلان، احتکار کولرگازی

همچنین بر اساس گزارشات مردمی یک انبار احتکار کولر گازی و اسپیلت توسط تیم‌های شناسایی در استان گیلان کشف و ضبط شد.

طی بازرسی تیم‌های شناسایی از این انبار تعداد 600 کولر گازی از نوع پنجره‌ای و هزار و 300 کولر از نوع اسپیلت که احتکار شده بود کشف و ضبط شد.

این کالاها در ادامه با همکاری نهادهای متولی، جهت فروش به متقاضیان وارد بازار مصرف شد.

مرکزی، احتکار شمش آلومینیوم

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی هم در این رابطه گفت: دو هزار و 200 تن شمش آلومینیوم احتکار شده در یک انبار با فعالیت نیروی مردمی بسیج در اراک کشف و ضبط شد.

سردار محسن کریمی اظهار داشت: این میزان شمش آلومینیوم با اقدام به هنگام نیروی مردمی بسیج در یکی از محلات اراک شناسایی و کشف شد. وی ادامه داد: پس از شناسایی محل احتکار شمش‌های آلومینیوم از سوی بسیج، هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضایی انجام و محموله در یک اقدام ضربتی کشف و ضبط شد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی خاطرنشان کرد: متهمان این پرونده دستگیر و محل نگهداری شمش‌های آلومینیوم نیز با دستور مقام قضایی مهروموم شد.

کریمی ادامه داد: برخی از افراد سودجو در این شرایط اقتصادی اقدام به احتکار کالاهای ضروری می‌کنند که مقابله با این افراد در دستور کار سپاه پاسداران در کنار دیگر نیروهای نظامی و انتظامی قرار گرفته است.

لرستان، احتکار برنج

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: با تشدید بازرسی‌ها در لرستان هشت انبار برنج احتکار شده به وزن 370 تن و ارزش ریالی 22 میلیارد و 431 میلیون در استان کشف شده است.

وی، گفت: از ابتدای تشدید بازرسی‌ها شاهد کشف این هشت انبار برنج به‌عناوین‌مختلف همچون اختفاء، امتناع از فروش کالا، عدم اعلام موجودی و احتکار بوده‌ایم.

هرمزگان، احتکار مصالح ساختمانی

همچنین در پی دستور سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین جهت شناسایی انبارهای محتکران، 2 انبار مصالح ساختمانی در بندرعباس شناسایی و به مقامات قضایی معرفی شد.

بر اساس این خبر، مواد کشف‌شده شامل برخی از مصالح ساختمانی نظیر آهن، میلگرد و ... هستند که ارزش مواد و مصالح ساختمانی کشف‌شده از این انبار بالغ‌بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

پرونده این احتکار برای اعلام‌جرم و مجازات به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال و انبار مذکور توسط نیروی انتظامی پلمب شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان هم گفت: پنج انبار احتکار کالا هفته گذشته در هرمزگان کشف و پلمب شد.

همدان، احتکار چای خارجی

در استان همدان هم سردار بخشعلی کامرانی صالح فرمانده انتظامی استان عنوان کرد: با تلاش مأموران شهرستان رزن در بازرسی از یک انبار مواد غذایی، 15 تن برنج خارجی قاچاق و 2 تن چای خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون ریال کشف شد.

وی بابیان اینکه در راستای اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در پی خبری مبنی بر احتکار مواد غذایی و اقلام ضروری برای توزیع در بازار با چندین برابر قیمت در انباری واقع در شهرستان رزن؛ مراتب در دستور کار مأموران پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت، افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، محل موردنظر را شناسایی و با دستور مقام قضایی و در بازرسی از انبار مواد غذایی، مقدار 15 تن برنج خارجی قاچاق به ارزش تقریبی یک میلیارد و 500 میلیون ریال و مقدار 2 تن چای خارجی قاچاق به ارزش 100 میلیون ریال کشف کردند.

یزد، احتکار روغن و شکر

در همین راستا شبکه اطلاعاتی بسیج مردمی در استان یزد هم 15 انبار احتکار مواد اولیه را شناسایی و کشف کرد. 250 تن شکر، حدود 100 تن برنج، 400 حلقه لاستیک سبک، 22 تن روغن از انبارهای کشف‌شده، ضبط شده است .

همچنین در همکاری بسیج و مقامات قضایی استان یزد، در سایر شهرهای این استان بالغ‌بر 7 انبار مواد غذایی و لوازم‌خانگی نیز شناسایی و مواد این انبارها ضبط شده است.

بنابراین گزارش، از بازار تبریز و تهران گرفته تا شیراز و اصفهان و کرمانشاه و ...حرف مردم یکی و انتظاراتشان برخورد با سودجویانی است که در بازار جنگ روانی به راه انداخته‌اند و از آب گل‌آلود می‌خواهند ماهی بگیرند.

مرد مغازه‌دار حرف آخر گزارشمان را می‌زند؛ می‌گوید که همه‌چیز را نباید گردن برجام و تحریم و این حرف‌ها انداخت؛ بازار رهاشده سامان می‌خواهد و بخش عمده‌ای از این بی‌سامانی ناشی از ضعف نظارت است.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 24 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 5

به "احتکار نفس بازار را گرفت؛سودجویانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتکار نفس بازار را گرفت؛سودجویانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید