تور روسیه: آیا دولت هر ساعت 100 واحد مسکونی می سازد؟

به گزارش مجله وتورلد، دولت اگر بخواهد سالانه یک میلیون مسکن بسازد باید روزانه دو هزار 740 واحد مسکونی آماده کند ؛ یعنی در هر ساعت 100 واحد مسکونی!

تور روسیه: آیا دولت هر ساعت 100 واحد مسکونی می سازد؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از تجارت نیوز، 20 روز تا انجام اولین قدم از طرح ساخت یک میلیون واحد به جای مانده است و متقاضیان تا میانه آذر فرصت دارند که درخواست خود را ثبت نمایند. وزیر راه نیز به تازگی اظهار نموده که استارت 700 هزار واحد زده شده است.

بودجه طرح مسکن 10 برابر عایدی نفتی کشور

نکته بعد منابع اقتصادی لازم برای این طرح است که حدود 350 هزار میلیارد تومان برآورد شده؛ یعنی روزی 1000 میلیارد تومان نقدینگی ضروری است که این طرح پیش برود.

اما جالب اینکه این عدد 350 برابر کل عایدی نفتی ایران در سال 99 است! حجم کل نقدینگی در اقتصاد ایران (در زمان نگارش این متن) حدود 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان (3 هزار و 700 تریلیون تومان) بوده است. به این ترتیب، فقط و فقط هزینه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تقریبا معادل 10 درصد از کل نقدینگی کشور است. (به شرط اینکه همه چیز طبق محاسبات پیش برود، اتفاق خاصی نیفتند و هزینه زمین هم صفر باشد).

بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، تعداد خانوارهای کشور 24 میلیون و 196 هزار خانوار و تعداد واحدهای مسکونی دارای سکنه کشور 22 میلیون و 825 هزار واحد گزارش شده است. به این ترتیب، واضح است که در آن سال، حدود یک میلیون و 300 هزار خانوار اساسا فاقد مسکن بوده اند.

همین شاخص های آماری در سال 1400 به صورت دقیق در دسترس نیستند، اما می توان حدس زد که به علت کندتر شدن فرایند ساخت و سازِ واحدهای مسکونی در کشور، اکنون این شکاف (تعداد خانوار و واحدهای مسکونی دارای سکنه) بیشتر هم شده باشد.

آنالیز ها نشان می دهند که میانه هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در مراکز استان ها در کشور، اکنون حدود 5 میلیون تومان است. با فرض قبولِ این عدد به عنوان مبنا و در نظر گرفتن متراژ 70 متر مربعی برای مساحت هر واحد مسکونی به طور میانه، بر اساس این طرح باید سالانه 70 میلیون مترمربع مسکن ساخته گردد که تنها هزینه ساخت آن، بالغ بر 350 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به این ترتیب، در طول 4 سال، هزینه اجرای این طرح به حدود 1400 تریلیون تومان (1400 هزار میلیارد تومان) خواهد رسید. بر این اساس، این طرح را شاید بتوان بزرگ ترین طرحی دانست که تا به امروز در ایران در آستانه اجرا قرار گرفته است.

نظر شما چیست؟ آیا امکان ساخت این تعداد واحد مسکونی در طول 4 سال وجود دارد؟

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2134

به "تور روسیه: آیا دولت هر ساعت 100 واحد مسکونی می سازد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه: آیا دولت هر ساعت 100 واحد مسکونی می سازد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید