آموزش کنسرو گوجه فرنگی ، مراحل کامل بلانچ و کنسرو کردن گوجه

به گزارش مجله وتورلد، کنسرو گوجه فرنگی یکی از کاربردی ترین چاشنی هایی است که برای درست کردن املت، انواع خورش، انواع خوراک و بعضی از مدل های پاستا کاربرد دارد به خصوص در فصل زمستان که گوجه در بازار کمتر است. شما می توانید این چاشنی محبوب را در حجم بالا به روش ساده و ارزان در منزل تهیه نموده و در تمام طول سال از آن بهره ببرید. کنسرو گوجه فرنگی را می توانید به صورت خرد شده، درسته یا پوره با استفاده از روغن یا بدون روغن آماده کنید. اگر شما هم هوادار درست کردن چاشنی های متنوع به صورت خانگی هستید، در این مقاله از در با ما همراه باشید تا طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی برای پاییز و زمستان و فوت و فن های آن را به شما آموزش دهیم.

آموزش کنسرو گوجه فرنگی ، مراحل کامل بلانچ و کنسرو کردن گوجه

مواد لازم برای تهیه کنسرو گوجه فرنگی درسته با روغن

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
گوجه فرنگی10 کیلوگرم
نمک2 قاشق غذاخوری
روغن مایع یا روغن زیتون2 قاشق غذاخوری به ازای هر شیشه

مراحل طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی درسته

مراحل طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی را می توانید با استفاده از گوجه درسته، گوجه خرد شده و پوره گوجه فرنگی بدون پوست یا با پوست، با روغن یا بدون روغن دنبال کنید.

مرحله اول: ظروف نگهداری کنسرو گوجه را استریل کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی خانگی، باید ظروف نگهداری را استریل کنید. یادتان باشد، برای نگهداری طولانی مدت از کنسرو خانگی گوجه فرنگی حتما باید از ظروف شیشه ای با درب فلزی بهره ببرید.

قبل از استریل نموده شیشه ها، آن ها را به خوبی بشویید و روی یک دستمال تمیز به صورت وارونه بگذارید تا کاملا خشک شوند. این روند را درباره درب شیشه ها نیز تکرار کنید. فر را روشن نموده و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

پس از اطمینان از خشک شدن بطری ها، این ظروف شیشه ای تمیز و خشک را در سینی فر بچینید. وقتی فر گرم شد، سینی را در طبقه میانی آن قرار دهید. درب فر را ببندید و اجازه دهید بطری های شیشه ای به مدت 10 دقیقه در فر باقی بمانند.

در این فاصله، قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت زیاد بگذارید. پس از جوشیدن آب، وقت آن است که درب بطری ها را نیز استریل کنید. برای این منظور، درب شیشه ها را در آب در حال جوش قرار دهید تا برای 10 دقیقه همراه با آب، بجوشند و کاملا ضد عفونی شوند. درب شیشه ها را طوری در قابلمه بگذارید که کاملا در آب جوش فرو بروند.

مرحله دوم: بطری ها را از فر خارج کنید

پس از گذشت 10 دقیقه، سینی حاوی بطری های شیشه ای استریل شده را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا به دمای محیط برسند. حالا با استفاده از انبرک آشپزی، درب فلزی بطری ها را نیز از آب در حال جوش بیرون بیاورید و روی یک دستمال حوله ای تمیز بگذارید تا در مجاورت هوا کاملا خشک شوند.

استریل کردن شیشه ها را می توان مهم ترین مرحله از تهیه انواع چاشنی، ، مارمالاد، ، شکلات صبحانه و هر خوراکی دیگری دانست که قصد دارید برای طولانی مدت در منزل نگهداری کنید. اگر فر ندارید، می توانید بطری های شیشه ای را نیز درست مانند درب فلزی آن ها در آب جوش استریل کنید.

مرحله سوم: گوجه ها را بلانچ کنید

در این مرحله از طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی پوست کنده، باید گوجه ها را بلانچ کنید تا پوست آن ها به راحتی جدا گردد. برای این منظور، ابتدا با نوک چاقو باید روی پوست گوجه ها شیارهای ظریفی ایجاد کنید. سپس، قابلمه مناسبی را پر از آب کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد.

در ادامه، شعله گاز را خاموش کنید و گوجه های درسته را به مدت 2 الی 3 دقیقه در آب جوش قرار دهید. مراقب باشید، گوجه ها روی یکدیگر را نپوشانند و کاملا در آب جوش شناور باشند.

در این فاصله، ظرف دیگری را پر از آب سرد و قطعات یخ کنید. پس از گذشت 2 تا 3 دقیقه، گوجه ها را از آب جوش بیرون بیاورید و بلافاصله در آب یخ بگذارید تا برای یکی دو دقیقه در آب یخ غوطه ور شوند. حالا، گوجه فرنگی ها را از آب یخ بیرون بیاورید و از محل ایجاد شیار به راحتی پوست بگیرید. این ساده ترین روش پوست گرفتن گوجه فرنگی در حجم بالاست.

مرحله چهارم: گوجه ها را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه کنسرو گوجه، نوبت به پختن گوجه فرنگی می رسد. برای این منظور، در قابلمه مناسبی میزانی آب بریزید و روی حرارت میانه بگذارید تا بجوشد. سپس، تعداد مناسبی از گوجه های درسته و بدون پوست (بلانچ شده) را طوری در آب جوش بگذارید که روی هم انباشته نشوند. حدود 2 دقیقه صبر کنید تا گوجه فرنگی های شما نیم پز شوند.

مرحله پنجم: گوجه های پخته شده را در بطری بریزید

پس از گذشت این مدت، گوجه های درسته را با یاری کفگیر از آب جوش خارج کنید و در بطری های شیشه ای استریل شده قرار دهید. لابه لای گوجه ها کمی نمک بپاشید (یک تا 2 قاشق چای خوری نمک برای هر شیشه کافی است). روند قرار دادن گوجه ها در بطری را تا زمانی ادامه دهید که ظروف شیشه ای تا جایی پر شوند که به میزان یک بند انگشت جای خالی در بالای آن ها باقی بماند.

برای خرید نمک می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله ششم: روغن را به کنسرو گوجه اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی، نوبت به اضافه کردن روغن می رسد. بنابراین، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن مایع معمولی را به هر یک از شیشه ها اضافه کنید.

به این ترتیب، لایه آخر بطری ها را با روغن می پوشانید و احتمال قرارگیری گوجه ها در معرض هوا را به حداقل می رسانید. توجه داشته باشید، اضافه کردن روغن به کنسرو گوجه فرنگی کاملا اختیاری است. بنابراین، در صورت تمایل، می توانید این مرحله را نادیده بگیرید.

برای خرید روغن زیتون و روغن مایع می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله هفتم: درب شیشه های کنسرو گوجه را ببندید

حالا، درب فلزی بطری های شیشه ای را محکم ببندید و شیشه ها را برای 24 ساعت به صورت وارونه در یک مکان تاریک و خنک در دمای اتاق قرار دهید. بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که در این مرحله، درب شیشه ها همچنان داغ باشند. به این ترتیب، مکش مورد احتیاج برای پلمپ کردن بطری ها ایجاد خواهد شد.

مرحله آخر: کنسرو گوجه فرنگی را مورد استفاده قرار دهید

کنسرو گوجه فرنگی برای ، ، انواع خوراک و طیف گسترده ای از غذاهای دیگر کاربرد دارد. بنابراین، در هنگام طبخ انواع غذاهای ایرانی و فرنگی می توانید این کنسرو خانگی را مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

کنسرو پوره گوجه فرنگی را چگونه درست کنیم؟

در طرز تهیه کنسرو پوره گوجه فرنگی، ابتدا باید گوجه ها را به روشی که در مطلب بالا گفتیم پوست بگیرید. سپس، گوجه های بدون پوست را با استفاده از گوشت کوب برقی یا دستگاه غذاساز یا میکسر به پوره تبدیل کنید.

پوره های گوجه فرنگی را در قابلمه مناسبی بریزید و پس از افزودن نمک روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا بپزند و آب اضافی آن ها از دست برود. در ادامه، پوره گوجه فرنگی پخته شده را در بطری های شیشه ای بریزید و بقیه مراحل را مطابق دستور بالا عمل کنید.

را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی در خانه

  • برای آن که هوای موجود در لابه لای گوجه های درسته تخلیه گردد و فضای زیادی را در بطری های شیشه ای اشغال نکنند، یک قاشق تمیز را با آب جوش استریل کنید. پس از قرار دادن هر یک از گوجه ها در شیشه، با یاری قاشق استریل، گوجه فرنگی ها را کمی فشار دهید تا جا برای باقی گوجه ها باز گردد.
  • در صورت تمایل، به جای استفاده از گوجه فرنگی درسته می توانید کنسرو گوجه فرنگی خرد شده یا پوره گوجه فرنگی درست کنید.
  • در طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی ساده، لازم نیست روغن را داخل بطری ها بریزید. کافی است مراحل بالا را دنبال کنید و بدون اضافه کردن روغن مایع یا روغن زیتون، درب بطری ها را ببندید. سپس، بطری های شیشه ای را به روشی که گفته شد وارونه کنید.
  • برای طعم دار کردن کنسرو گوجه فرنگی، می توانید چند برگ رزماری، چند برگ ریحان تازه، چند حبه سیر تازه یا برش های فلفل تند را به بطری ها اضافه کنید.
  • در طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی خانگی، به جای استفاده از گوجه بدون پوست می توانید از گوجه فرنگی با پوست بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی خانگی

برای مزه دار کردن کنسرو گوجه فرنگی چه باید کرد؟

اگر می خواهید کنسرو گوجه خانگی را با طعم های مختلف درست کنید، کافی است چند برگ رزماری، ریحان تازه، چند حبه سیر یا چند قطعه فلفل تند را به هر یک از شیشه ها اضافه کنید.

برای پلمپ کردن شیشه کنسرو گوجه فرنگی خانگی چه باید کرد؟

اگر درباره پلمپ شیشه کنسرو گوجه خانگی تردید دارید، پیشنهاد می کنیم قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید. سپس، بطری های پر شده را در قابلمه روی حرارت میانه بگذارید. پس از جوش آمدن آب، حدود نیم ساعت صبر کنید تا بطری ها در آب در حال جوش باقی بمانند و هوای آن ها کاملا کشیده گردد. سپس، حرارت را خاموش کنید و بطری ها را برای یک شبانه روز به صورت وارونه در دمای محیط قرار دهید.

محصولات مرتبط

فلفل سیاه 80 گرمی سانتین

98,900 تومان 99,900 تومان 1% تخفیف

پودر سیر خشک 150 گرمی فامیلا

33,063 تومان 60,900 تومان 46% تخفیف

کنسرو ذرت شیرین 420 گرمی کلید دار پیک

78,900 تومان 79,990 تومان 1% تخفیف

کنسرو گوجه خرد شده 410 گرمی روژین

28,399 تومان 35,300 تومان 20% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 2 مهر 1403 بروزرسانی: 2 مهر 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2356

به "آموزش کنسرو گوجه فرنگی ، مراحل کامل بلانچ و کنسرو کردن گوجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کنسرو گوجه فرنگی ، مراحل کامل بلانچ و کنسرو کردن گوجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید