آخرین شرایط واردات و ترخیص کالاهای اساسی

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: آخرین آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که از ابتدا تا انتهای سال گذشته حدود 15.5 میلیارد دلار کالای اساسی به گمرکات اظهار و ترخیص شده است.

آخرین شرایط واردات و ترخیص کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگاران روح الله لطیفی در گفت وگو با ایسنا، آخرین شرایط واردات و ترخیص کالاهای اساسی را تشریح کرد.

بر این اساس در سال گذشته حدود 35 میلیون و 364 هزار و 314 تن به ارزش 43 میلیارد دلار کل واردات کشور بوده است که از لحاظ وزنی 71 درصد آن و در مجموع 35 درصد کل واردات را کالاهای اساسی تشکیل داده است.

اما در سال گذشته از فروردین تا پایان اسفند حدود 15.5 میلیارد دلار کالای اساسی، نهاده های تولید و دامی، به گمرکات اظهار و ترخیص قطعی شده است که مجموع وزن آن به 25 میلیون و 59 هزار و 278 تن می رسد.

این در حالی است که میزان واردات کالای اساسی در سال 1397 حدود 13 میلیارد و 233 میلیون دلار با مجموع وزنی 20 میلیون و 749 هزار تن بوده که اظهار و ترخیص شده بود.

اما از کالاهای که از سال گذشته وارد شده بودند حدود 215 هزار و 175 تن به ارزش 74 میلیون و 737 هزار دلار تا 15 فروردین در مرحله ترخیص قرار داشتند که احتمالا تا به امروز ترخیص شدند.

در بین این کالاها گندم، شکر، ذرت، لاستیک، جو، چای خشک، برنج، انواع بذر، گوشت قرمز، سویا، حبوبات، کاغذ، کود شیمیایی و ماشین آلات صنعتی دیده می شود.

گفتنی است؛ به دنبال رسوب کالا در گمرکات و بنادر طی سال های گذشته و مشکلاتی که در این رابطه ایجاد شده بود آخرین شرایط واردات کالاهای اساسی با دستور ویژه رئیس جمهور برای تعیین تکلیف کالاهای رسوب کرده در گمرک، بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، وزیر اقتصاد به همراه نمایندگانی از وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان ملی استاندارد از بنادر بازدید و در ادامه طی توافقاتی که انجام شد چند مورد بخشنامه و دستورالعمل در راستای حل اختلافات برای ترخیص کالا و کاهش رسوب صادر و در دستور کار قرار گرفت.

این در حالی است که در آن زمان حدود 85 هزار کانتینر کالا وارداتی در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد رسوب کرده بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 962

به "آخرین شرایط واردات و ترخیص کالاهای اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط واردات و ترخیص کالاهای اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید