گزارش تصویری، بیگانگان در اعماق تاریک زمین

به گزارش مجله وتورلد، مجموعه عکسی از گونه های نو کشف شده در اعماق دریا دقیقاً نشان می دهد که این دنیای عجیب چقدر بیگانه است.

گزارش تصویری، بیگانگان در اعماق تاریک زمین

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، در منطقه Clarion-Clipperton در اقیانوس آرام بین مکزیک و هاوایی، محققان جانورانی دریایی را کشف کردند که بشر قبلاً هرگز آنها را ندیده است؛ موجوداتی که زندگی بسیار متفاوتی را در تاریکی دائمی پرتگاه سپری می نمایند.

توماس دالگرن، بوم شناس دریایی از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد می گوید: تا به امروز کمترین اکتشافات در این منطقه انجام شده است؛ تخمین زده می گردد که از هر ده گونه جانوری که در اینجا زندگی می نمایند، تنها یک مورد به وسیله علم توصیف شده است. این مکان یکی از معدود نقاطی است که محققان می توانند مانند قرن هجدهم در کشف گونه ها و زیست بوم های تازه مشارکت داشته باشند.

eerie glass sponge (نوعی اسفنج شیشه ای)

در عمق معینی از آب، اقیانوس به شدت با بشریت دشمن است. وزن آب فشارهای خردنماینده ای ایجاد می نماید. نور خورشید نمی تواند تا این حد به داخل آب نفوذ کند، که منجر به تاریکی دائمی می گردد؛ دمای آب بسیار پایین و تنها چند درجه بالاتر از انجماد است. اما جایی که انسان ها نمی توانند قدم بگذارند، فناوری می تواند.

یک تیم بین المللی از محققان شناوری را با قابلیت راهنمایی از دور (ROV) به اعماق بین 3500 تا 5500 متری فرستادند.

شقایق دریایی پالایه خوار (filter-feeding anemone)

آن پایین زندگی آسان نیست. بیشتر جاندارانی که در کف دریا زندگی می نمایند، برای غذا به مواد آلی که از لایه های بالاتر اقیانوس ته نشین می شوند، متکی اند. این پدیده با عنوان برف دریایی نیز شناخته می گردد. در تصویر بالا شقایق دریایی پالایه خوار برای دریافت برف دریایی آماده شده است.

بنابراین، به نظر می رسد بیشتر حیات در آن ژرفا به پالایش آب و خوراک دهنده های رسوبی واگذار می گردد و جانداران می بایست از این ذخیره غذایی کم بیشترین استفاده را ببرند.

یکی از دیدنی ترین اکتشافات این سفر، مشاهده خیار دریایی شفافی به نام unicumber است که متعلق به خانواده Elpidiidae است.

unicumber، خیار دریایی شفاف

در تصویر بالا، که با استفاده از شناور رباتیک گرفته شده، دستگاه گوارش حیوان به وضوح قابل مشاهده است. این حیوان بعلاوه دارای دم بلند و غیر معمولی است که احتمالاً برای شنا استفاده می گردد. دالگرن شرح می دهد: این خیارهای دریایی از بزرگ ترین حیواناتی بودند که در این سفر کشف شدند.

اسفنج شیشه ای منطقه Clarion-Clipperton

از دیگر جانوران دریایی که در این اکتشاف انجام شده پیدا شدند، می توان به پالایه خوار فنجانی، انواع اسفنج های شیشه ای، ستارگان دریایی، مرجان ها و شقایق های دریایی اشاره نمود. لازم به ذکر است که پالایه خوار فنجانی (cup-shaped filter feeder) بیشترین طول عمر را در بین جانورانی که تا به امروز روی زمین زندگی نموده اند داشته است و سن آن بیش از 15 هزار سال تخمین زده شده است.

خوک های دریایی، نوع دیگر از جانوران دریایی هستند که در این اکتشاف یافت شده اند؛ آن ها از خانواده Elpidiidae هستند؛ چاق و پف نموده و صورتی رنگ هستند و روی پاهای کوچولو و دوست داشتنی حرکت می نمایند.

خوک دریایی باربی

دانشمندان درتلاشند تا در خصوص همه این موجودات شگفت انگیز بیشتر بیاموزند، اما ما یک چیز را می دانیم؛ تنوع حیات در اعماق اقیانوس به توجه بیشتر و محافظت بیشتری احتیاج دارد. منطقه Clarion-Clipperton که به وسیله محققان کاوش شده، برای استخراج معادن در اعماق دریا استفاده می گردد که می تواند تأثیر مخربی بر زیستگاه های دریایی داشته باشد.

کمبود غذا باعث می گردد جانداران دور از هم زندگی نمایند، اما غنای زیستی جانداران در این منطقه به طرز شگفت انگیزی زیاد است. دالگرن می گوید: ما شاهد سازگاری های فراوانی میان حیوانات این منطقه ها هستیم. ما باید درباره این محیط زیست بیشتر بدانیم تا بتوانیم از گونه های ساکن در اینجا محافظت کنیم. امروز 30 درصد از این منطقه ها دریایی، حفاظت شده اعلام شده اند و ما باید بدانیم که آیا این معیار برای حفظ این گونه ها کافی است یا خیر.

منبع: SCIENCE ALERT

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 خرداد 1403 بروزرسانی: 18 خرداد 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2340

به "گزارش تصویری، بیگانگان در اعماق تاریک زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش تصویری، بیگانگان در اعماق تاریک زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید