کهن الگوی آپولو؛ شخصیت شناسی آرکتایپ روشنایی

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران | سرویس روانشناسی - اصطلاح کهن الگو یا آرکتایپ (Archetype) را کارل گوستاو یونگ وارد روانشناسی تحلیلی کرد و باور داشت کهن الگو ها گرایش های ذاتی هستند که بر رفتار انسان اثر می گذارند. خانم شینودا بولن از پیروان یونگ در کتاب های خود کهن الگو های زنانه و مردانه را معرفی نموده است که بر اساس اسطوره های یونان باستان نام گذاری شده اند و بخشی از شخصیت افراد را تشکیل می دهند. در این مقاله شما را با کهن الگوی آپولو و ویژگی های شخصیتی افراد متاثر از آن بیشتر آشنا می کنیم.

کهن الگوی آپولو؛ شخصیت شناسی آرکتایپ روشنایی

خدای خورشید و کهن الگوی آپولو

آپولو خدای خورشید است. او پسر محبوب زئوس، تیرانداز، موسیقیدان، قانون گذار، پیشگو، زیبا، جوان و اهل هنر بوده که علاقه یونانیان به امور عینی و قابل سنجش و دوری از تخیلات و عرفان را نشان می دهد. او خلافکاران را مجازات کرده و از داروسازان و چوپان ها حمایت می نماید. ویژگی های شخصیتی آپولو و هوش و اراده اش باعث پیروزیت او در همه امور به جز عشق می گردد. او که مانند خورشید مقدس و پاک نماینده است، یک جنبه تاریک و پنهان هم دارد که در مجازات های بی رحمانه اش خود را نشان می داد.

آپولو که دومین خدای مهم یونانیان باستان است دو اصل اخلاقی دارد: خودت را بشناس و در هیچ چیزی زیاده روی نکن.

جنبه های رووحی آپولو

کهن الگوی آپولو آن جنبه از شخصیت یک مرد را نشان می دهد که به دنبال نظم و قانون است. می خواهد در فنون مختلف به مهارت برسد. فکر را بر احساس، عینیت را به شهود و سطح را به عمق ترجیح می دهد. ذهن آپولویی یک ذهن برنامه ریزی شده است که به سادگی با جهانی عینی ارتباط برقرار می نماید. او یک هدف گیر فوق العاده است؛ می داند چه می خواهد و از چه طریقی باید آن را به دست بیاورد. هدف های او واقعی هستند و اهل رویابافی و خیالپردازی نیست.

مردان جوانی که به دنبال پیروزیت هستند و هنوز فرصت های از دست رفته آنها را آزرده نکرده، آپولو را به خوبی نشان می دهند. آنها معمولا در هر کاری مثل درس، هنر، ورزش و… جزء نفرات برتر هستند.

پسر ایده آلی که به دنبال تحقق آرزو های پدر است و از احساسات خود و دیگران فاصله می گیرد یک پسر آپولویی است. او یک موسیقیدان و در عین حال حافظ قانون است که نشان می دهد ذهن او چقدر نظم طلب است. فردی که به دنبال ایجاد نظم و حکومت قانون و برپایی عدالت در جامعه است گرایش آپولویی درون خود را دنبال می نماید.

کهن الگوی آپولو می تواند از واکنش های احساسی فاصله گرفته و از مسائل زندگی اش برای آینده درس بگیرد. او با اینکه ظاهری مردانه و قوی دارد، اما نمی خواهد مانند قهرمان ها رفتار کند. محتاط و محافظه کار است و ترجیح می دهد بیشتر تماشاگر باشد تا یک قهرمان.

ویژگی های شخصیتی آپولو

او جوان، جذاب، سالم، زیبا و هنرمند است. زندگی در این جهان برای مردی که تحت تاثیر انرژی کهن الگوی آپولو است، چندان سخت نیست. ویژگی های او به آسانی باعث پیروزیتش شده و تایید و توجه دیگران را به دنبال دارد. مسائل او بیشتر به روابط و زندگی درونی اش مربوط می گردد. او محتاط است و نمی خواهد رئیس باشد، اما می تواند به خوبی نقش فرد جانشین را بازی کند.

  • افراد مبادی آداب، منظم و مقرراتی هستند.
  • دوست دارند با زنان و مردان با استعداد رقابت نمایند.
  • با مسائلی که منطقی و به طور عینی قابل فهم باشد راحتند و از مسائل مبهم و رازآلود دوری می نمایند.
  • قانون مدار هستند و در هر شرایطی به قوانین احترام می گذارند.
  • همواره ظاهری تمیز و اتو کشیده دارند و لباس های رسمی می پوشند.
  • او می داند چه می خواهد و برای خود اهداف روشن ترسیم می نماید.
  • سخت کوش و با اراده هستند و با برنامه ریزی و پشتکار به اهداف خود می رسند.
  • دوست دارند در هر کاری به مهارت برسند حتی اگر استعداد آن کار را نداشته باشند با تمرین و پشتکار آن مهارت را کسب می نمایند.
  • به علومی مثل ریاضیات و نجوم علاقه دارند.
  • افراد متاثر از کهن الگوی آپولو موسیقی کلاسیک را به دیگر انواع موسیقی ترجیح می دهند.
  • اهل دعوا و مشاجره نیستند و ترجیح می دهند مسائل را با تبادل نظر حل نمایند و اگر لازم بود به پلیس زنگ می زنند.
  • دیگران آن ها را افرادی سرد، بی احساس و خشک توصیف می نمایند.
  • هم کلیات را در نظر می گیرند و هم به جزئیات توجه می نمایند.
  • اهل قهرمان بازی نبوده و بسیار محتاط و محافظه کار هستند.
  • حتی اگر درآمد کمی داشته باشند باز هم با برنامه ریزی دقیق می توانند زندگی خود را اداره نمایند.
  • هدفمند هستند و برای رسیدن به اهدافشان کوشش می نمایند.
  • اهل گردش و تفریح نیستند.
  • عاشق کتاب خواندن هستند و به یادگیری اهمیت می دهد.
  • خیلی با خانواده خود صمیمی نیستند.
  • عادل هستند و به همه احترام می گذارند، اما درد و رنج دیگران را به خوبی درک نمی نمایند.
  • اصلاح طلبانی دور از خشونت هستند و در این راه سختی زیادی می کشند.
  • صلاح جامعه برایش مهم بوده و آن را مقدم بر هر چیزی می داند.
  • حتی هنگام تفریح کردن هم رسمی رفتار کرده و هیجانی نیستند.
  • عشق برای آن ها یک اتفاق پیش بینی نشده است که می تواند زندگی یکنواخت آن ها را تغییر داده و به آن شور بخشد.

تاثیر آپولو در طول زندگی

1- کودکی آپولو

به اصطلاح همان پسر مردم هستند که پدر و مادر ها دوست دارند فرزندشان مانند او باشد؛ پسربچه هایی مودب و اجتماعی. آن ها کنجکاو و رک هستند و می خواهند از همه چیز سر در بیاورند. رویاباف نیستند و موجودات خیالی برایشان بی اهمیت است و ترسی از آن ها ندارند. بچه های دیگر دوست دارند او دوستشان باشد، اما کلا دوست صمیمی نزدیک ندارند. در ورزش ها و بازی های گروهی جزء بهترین ها بوده و می دانند چه کاری را چه وقتی انجام دهند.

2- نوجوان آپولویی

دوران بلوغ برای یک آپولویی دوران تنش های جنسی و عاطفی و سرکشی در مقابل جامعه و خانواده نیست. او اگر بتواند با اضطراب موجود در نوجوانی کنار بیاید به هدف های خودش که نفر اول بودن و پیروزیت تحصیلی است می رسد.

3- آپولو در دوران تحصیل

او همواره جزء شاگردان ممتاز و مورد توجه و علاقه معلم و مسئولین مدرسه است. اغلب در ردیف جلو نشسته و خیلی محتمل است که به عنوان مبصر کلاس و یا کاپیتان تیم انتخاب گردد. او برای دانشگاه رفتن و پیروزیت تحصیلی خود هدفگذاری می نماید و در رشته های پزشکی و مهندسی، روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت پیروز خواهد بود. در هنر و ورزش اغلب معمولی هستند.

4- شغل آپولویی

کهن الگوی آپولو یک مرد پیروز را نوید می دهد که در کار و حرفه اش پیشرو است. در واقع نیمه اول زندگی که شامل پیروزیت های درسی و شغلی است برای یک آپولویی به سادگی و با پیروزیت می گذرد.

او می تواند در کارش روابطی داشته باشد که هم رفاقت در آن باشد و هم رقابت. آن ها در محیط کار مورد احترام هستند، دستور نمی دهند و از نظم و قانون پیروی می نمایند. اهل حسادت و چاپلوسی نیستند و زد و بند های اداری ناامیدشان می نماید. همواره دست راست رئیس خود بوده و فردی قابل اعتماد و قابل اتکا در یک شرکت به حساب می آیند.

در جهانی کار نفر اول نیستند، چون بیرحمی لازم در شکست دادن دادن رقبا را ندارند. آنان در مشاغلی که استراتژیک باشد پیروزند. همچنین پزشکی و وکالت از شغل های مناسب آپولویی به حساب می آید. آنان پزشکان ماهر و حاذقی هستند.

5- میانسالی و پیری آپولو

یک مرد آپولویی محتمل است که در میانسالی دچار افسردگی گردد. این سال ها برای او بحران زاست چراکه از لحاظ احساسی چندان به خانواده خود نزدیک نیست و ممکن است احساس کند یک پدر شکست خورده است. توقعات خانواده و جامعه او را خسته کرده و خیلی از احتیاج هایی که در گذشته سرکوب کرده، اکنون به شکلی حسرت وار خود را نشان می دهند. از طرف دیگر کم کم با محدودیت هایش روبرو می گردد و همین نیز او را افسرده تر می نماید. ممکن است با فرایند یکنواخت زندگی کاری و خانوادگی خود کنار آمده یا سرکشی کرده و رابطه خارج از ازدواج را تجربه کند.

از آنجا که معمولا درآمد خوبی دارند در دوران پیری کمتر دچار مسائل مالی می شوند و اغلب یک کار یا برنامه معینی برای دوران بازنشستگی خود ترتیب می دهند.

6- روابط با دیگران

آپولو ها به سادگی با مردان دیگر ارتباط برقرار می نمایند، اما زیاد با کسی صمیمی نمی شوند. بیشتر تمایل دارند با مردان مسن و مقتدر یا با اساتید و معلمان و مربیان خود در ارتباط باشند. دوستانی وفادار هستند و تنهایی را دوست ندارند.

زنان به آن ها احترام می گذارند. در ارتباط با زنان بیشتر جذب زن های مستقل و با لیاقت می شوند و به زنان ضعیف فقط یاری می نمایند. از آنجا که عاشق پیشه نیستند معشوق های خوبی به حساب نیامده و در نظر زنان اطرافشان بیشتر یک برادر خوب هستند، تا زمانی که یک زن واقعا عاشق او بگردد و او را وارد روابط طولانی عاطفی کند.

7- ازدواج آپولو

کهن الگوی آپولو یک ازدواج منطقی را می پسندد. او بیشتر از اینکه به دنبال عشق باشد به دنبال فردی مناسب و هماهنگ با خودش است. با این حال یک گزینه مناسب برای ازدواج به حساب می آید. ازدواج آن ها با زنی احساساتی چندان پیروزیت آمیز نخواهد بود، اما یک همسر منطقی مثلا زن آتنایی می تواند جفت خوبی برای آپولو باشد. در واقع او در ازدواجی پیروز است که احساس و هیجان زیادی وجود نداشته باشد.

او ارزش زیادی برای جنبه عاطفی زندگی قائل نیست و به امنیت و ثبات رابطه بیش از عمق آن اهمیت می دهد. به همسرش مانند یک همکار نگاه کرده و پیروزیت های اجتماعی همسرش او را شاد می نماید. چندان از زنانی که مدام درآشپزخانه بوده یا بیش از حد به ظواهر اهمیت می دهند خوشش نمی آید.

8- رابطه با فرزندان

آپولو ها پدرانی معمولی یا خوب هستند که فرزندانشان را زیاد نصیحت می نمایند. با اینکه برای فرزندانشان استاندارد های منصفانه قائل می شوند، اما نمی توانند رابطه عاطفی نزدیکی با آنان برقرار نمایند.

پرورش آپولو

برای پرورش آپولو فرد باید یاد بگیرد که چگونه زمان، پول و کار های خود را مدیریت کند. فرهنگ پدرسالار کهن الگوی آپولو را تقویت کرده و اصولا پسر ها به گونه ای بار می آیند که به دنبال روابط علت و معلولی بوده و ارزش های مورد نظر والدین مخصوصا پدر خود را دنبال نمایند. برنامه ریزی، دخالت نکردن در زندگی دیگران، معین بودن خواسته ها و احتیاجها و هدفمندی نقاط قوت یک آپولویی است. برای تقویت آپولوی درون خود توصیه های عملی زیر را به کار گیرید.

  • به قوانین احترام بگذار، حتی در مواقعی که مانعی برای زیرپا گذاشتن آن ها وجود ندارد.
  • سلسله مراتب را رعایت کن و برای همه احترام قائل باش.
  • تمرین کن که فرد منظمی باشی و همه کارهایت را با نظم و برنامه ریزی انجام بده، حتی کار های روزانه و کم اهمیت.
  • بیشتر رسمی لباس بپوش، ولی برای موقعیت های خاص لباس مخصوص آن موقعیت را به تن کن.
  • سعی کن یک کار را از ابتدا تا به سرانجام و درست انجام بدهی، مثلا برای خواندن یک کتاب از مقدمه آغاز کن و تا سرانجام پیش برو؛ به ذهنت تمرین بده که منظم باشد.
  • موقعیت ها و شرایط زمانی و مکانی را برای همه چیز رعایت کن و مطابق با محدودیت ها و قواعد موجود رفتار کن.

سامانه مشاوره آنلاین های اکسپرت

پیشنهاداتی برای تعدیل آپولو و رشد شخصیت

کهن الگوی آپولو نقاط ضعفی دارد، همچون باید و نباید کردن زیاد، انتقاد از مسائل اجتماعی، بها ندادن به کودک درون و بی توجهی به احساسات. موارد زیر به برطرف این کاستی ها و رشد شخصیت کهن الگوی آپولو و تعدیل آن یاری می نماید.

  • آپولو بسیار واقع بین و منطقی است. پس با احساساتت آشتی کن و خیال پردازی های درونی خود را پرورش بده. آپولو خدای موسیقی است، بنابراین بهترین راه رسیدن به این شرایط برای یک آپولویی پرداختن به موسیقی است.
  • متواضعانه تر رفتار کن و تمرین کن شرایط دیگران را درک کنی.
  • کار را از تفریح جدا کن و به هیجانات، خوش گذرانی و موسیقی بیشتر بپرداز.
  • کمتر از دیگران و شرایط اجتماع انتقاد کن.
  • بپذیر که انسان ها با یکدیگر تفاوت دارند.
  • عاشق شو. عشق می تواند نجات دهنده یک آپولویی باشد. عاشق شدن او را از جهانی منطقی و پیروی بی چون و چرا از عقل بیرون کشیده و متوجه می گردد انسان می تواند فارغ از قواعد و باید ها و نباید ها نیز زندگی کند.
  • مردان آپولویی باور دارند که باید روی زنان تسلط داشت. این باور انرژی های زنانه درون آن ها را از بین می برد. پرورش آنیما یا بخش زنانه هر فرد که به روابط و احساسات مربوط می گردد، می تواند به مرد آپولویی یاری کند تا احساسات خود و دیگران را درک کرده و به آن ها احترام بگذارد.

سخن آخر

کهن الگوی آپولو به وجود نظم و سیستم در جامعه یاری می نماید و اگر آپولو نباشد روابط جای ضوابط را گرفته و قوانین اهمیت خود را از دست می دهند؛ بنابراین این کهن الگو می تواند به رشد جامعه با برنامه ریزی و آینده نگری یاری کند. در زمینه کهن الگوها می توانید کهن الگوهای زنانه آفرودیت و هرا را نیز بخوانید.

نظر شما چیست؟ چقدر خودتان یا اطرافیانتان تحت تاثیر انرژی این کهن الگو قرار دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1672

به "کهن الگوی آپولو؛ شخصیت شناسی آرکتایپ روشنایی" امتیاز دهید

1 کاربر به "کهن الگوی آپولو؛ شخصیت شناسی آرکتایپ روشنایی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن الگوی آپولو؛ شخصیت شناسی آرکتایپ روشنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید