کال جنی، دره ای که نباید تنها به آن سفر کرد

به گزارش مجله وتورلد، همواره کشف وقایع مرموز و اسرارآمیز برای انسان ها جالب بوده است و همین موضوع باعث شده تا گاهی دردسرهای بزرگی برای خود بوجود بیاورد. یکی از اسرارآمیزترین جاذبه هایی که در ایران وجود دارد و علاقمندان بسیاری را سالانه به سمت خود جذب می نماید کال جنی است؛ دره ای بسیار قدیمی که با در نزد بومیان به دره جن ها شهرت دارد. این دره تمام نیازهای افراد ماجراجو برای تجربه یک چالش هیجان انگیز را رفع می سازد. قرار است در این مطلب از خبرنگاران، سفری به دره کال جنی، یکی از این مکان های مرموز بزنیم، با ما در ادامه همراه باشید.

کال جنی، دره ای که نباید تنها به آن سفر کرد

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما مشهد اینجا را کلیک کنید

کال جنی دره ای بسیار قدیمی در استان خراسان جنوبی (شهر طبس) است که از دوره ساسانیان تا به امروز در این مرز و بوم باقی مانده است. کال اصطلاحی است که به دره یا راستا ایجاده شده توسط سیلاب ها گفته می گردد. این دره پر رمز و راز در شمال شهر طبس و در اطراف روستانی ازمیغان در امتداد خروجی قناتی در نزدیکی آن واقع شده است. یک دره خاموش، سرد و پر از آب که در دل پهنه ای داغ و تب دار واقع شده است. از نظر بومیان این منطقه با تمامی اراضی دیگر فرق دارد و دلیل هم آب روانی است که در آن وجود دارد. حوضچه هایی با عمق 1.5 متر که برای آب تنی در روزهای گرم تابستان یک گزینه بی نقص است.

فلسفه نام کال جنی چیست؟

آنچه که برای همگان ممکن است سوال باشد، نام این دره در شهر طبس است! کال جنی از دو بخش کال و جنی تشکیل شده است که کال به معنای دره یا راستا ایجاد شده از طریق سیلاب ها بوده بخش دوم آن هم به دلیل ترسناک بودن این محل توسط ساکنین روستا بر روی آن قرار داده شده است.

بر اساس نقش و نگارهایی که بر روی دیواره های بلند این دره به وجود آمده در طول سالیان سال، فرسایش را می توانید مشاهده کنید که دلیل رودخانه ای خروشان در روزگارانی بسیار دور بوده است.

مختصری درباره تاریخچه این دره وهم انگیز

تصاویر و نقش و نگارهایی که روی دیواره های این دره وجود دارد بیانگر این موضوع است که این دره در طول هزاران سال در اثر فرسایش و وجود جریان های آب بوجود آمده است. در جاهایی از این دره، آنقدر دیواره ها به هم نزدیک می شوند که حتی دیگر نمی توان آسمان را هم دید.

جالب است بدانید ساختار این دره با زمین های اطرافش کاملا فرق دارد و در آن آب به فراوانی پیدا می گردد و حتی در آن، آبشارهایی هم دیده می گردد. در بخش هایی از این دره، ساختار U شکل دیواره ها را می بینیم که گاهی هم شکل V به خودشان می گیرند. کال جنی جایی است که رمز و رازها را بلعیده است…

به دلیل ساختار خاصی که این دره دارد، وقتی باد در آن می وزد، باعث فراوری صداهای عجیب و غریب می گردد و به همین دلیل این تصور به وجود می آید که موجودات دیگری در آن زندگی می نمایند.

اگر از آن دسته مسافرانی هستید که دوست دارید مقاصد جدید را کشف کنید و پا به دنیایی از رمز و رازها بگذارید، پیشنهاد ما این است که حتما سری به کال جنی واقع در شهر طبس نیز بزنید. وجود تونل ها و خانه هایی به نام گبرها در دل دیواره های این دره محلی برای زندگی زرتشتیان آن موقع بوده است. جالب است بدانید که این تونل ها و حفره ها در زمان ساسانیان ساخته شده و برای دسترسی به آن باید راستا بسیار سختی را طی کنید. نکته جالبی که در مورد این حفره ها وجود دارد تونل هایی است که به گفته باستان شناسان راهی ارتباطی بین محل زندگی این افراد بوده است.

یکی دیگر از دیدن های کال جنی، نخلستان هایی است که به خودی خود در آنجا روییده است و جایی است که در صورت سفر حتما باید ببینید. کال جنی، دره دیواره های بلند است در بخش هایی از آن، به دلیل شیب زیادی که وجود دارد، اصلا نباید وارد شد. برای رسیدن به کف دره هم در قسمت هایی خاص، باید کاملا آشنا به آنجا بود پس هیچ وقت به این کال بدون راهنما نروید، حتی اگر اعتقادی به لرواح ندارید!

راه دسترسی به کال جنی در طبس

به منظور دسترسی به این دره جذاب و دیدنی، می بایست به شهر طبس رفته و خودتان را به استخر شاعر برسانید. پس از آن حدود 50 کیلومتر از جاده خاکی را طی کنید تا به محل قرارگیری این دره برسید.

گفتنی است که بگوییم این دره دارای دیوارهای بلند و پرشیتی است که می تواند خطراتی را برای مشاهده نمایندگان به همراه داشته باشد. توصیه می کنیم که هرگز تنهایی به این دره قدم نگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 988

به "کال جنی، دره ای که نباید تنها به آن سفر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کال جنی، دره ای که نباید تنها به آن سفر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید