پژوهش محققان دانشگاه تهران درباره راه چاره تازه کاهش ترافیک شهری

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه تهران، مطابق یافته های پژوهش اجرا شده در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، استفاده از سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی می تواند یک شیوه سفر جایگزین برای ترابری پایدار و سازگار با محیط زیست باشد.

پژوهش محققان دانشگاه تهران درباره راه چاره تازه کاهش ترافیک شهری

به گفته دکتر مهدی صمدزاد، استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی در سال 2017 معرفی شده اند و مطالعات اجرا شده عمدتاً نشان دهنده نتایج مثبت استفاده از این سامانه ها برای سفر در مسافت های کوتاه تا میانه بوده است.

اسکوتر برقی از وسایل نقلیه مشابه مانند دوچرخه برقی کوچک تر و نسبتاً مقرون به صرفه تر است و در عین حال یک وسیله سبز به شمار می آید که فراوری آلاینده نمی کند. به علاوه از آنجا که در بسیاری از منطقه ها شهری، ایستگاه های مترو یا اتوبوس تندرو در فاصله های نسبتاً دور از مبدأ یا مقصد نهایی قرار دارند، اسکوتر برقی اشتراکی می تواند یاری شایانی به افزایش سطح دسترسی به شیوه های ترابری همگانی کند.

صمدزاد، پژوهشگر حوزه برنامه ریزی حمل ونقل، در رابطه با شرایط استفاده از این فناوری نو شرح داد: برای توسعه استفاده از اسکوترهای برقی اشتراکی، موانع متعددی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به کمبود مسیرهای اختصاصی ایمن اشاره نمود. با این حال اولین عامل اثرگذار بر توسعه استفاده از اسکوتر برقی اشتراکی به عنوان یک شیوه نو ترابری، اندازه پذیرش اجتماعی آن است.

وی درباره مطالعه ای که به تازگی انجام گرفته است، گفت: در این مطالعه، از مدل روانشناسی اجتماعی موسوم به مدل پذیرش فناوری پیشرفته بهره گرفته ایم تا اندازه اثرگذاری عواملی از قبیل مشخصات سامانه (سازگاری، مزیت نسبی، لذت درک شده، ارزیابی قیمت)، مشخصات فردی (آگاهی زیست محیطی، نگرانی از حفظ حریم خصوصی، اعتماد، نوآوری شخصی) و هنجارهای اجتماعی (هنجارهای ذهنی) را بر تصمیم افراد برای استفاده از اسکوتر برقی اشتراکی ارزیابی کنیم.

نویسنده کتاب مقاومت مصالح بعلاوه اضافه کرد: بر اساس این مطالعه که بر روی یک جامعه آماری از ساکنان کلانشهر تهران اجرا شده است، مهم ترین عوامل اثرگذار بر تمایل ایشان برای استفاده از این سامانه ها ناظر بر افزایش دسترسی، اجتناب از ترافیک و صرفه جویی در زمان / هزینه بود. بعلاوه مولفه هایی نظیر اعتماد، هنجارهای ذهنی و گرایش به استفاده از نوآوری به عنوان عامل های مهم بعدی شناخته شده اند. افراد هنگام انتخاب استفاده از اسکوتر برقی به قضاوت دیگران اهمیت می دهند، هرچند اثرپذیری استفاده نمایندگانی که تمایل به آزمودن فناوری های نو دارند، کمتر خواهد بود. آگاهی زیست محیطی، برداشت افراد از سهولت استفاده، و ارزیابی ایشان از قیمت با نگرش مثبت به اسکوتر برقی همبستگی دارند. در نهایت نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی تنها عاملی است که دارای اثر منفی بر تمایل به استفاده از این سامانه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در رابطه با ابعاد دیگر استفاده از این فناوری تأکید کرد: تنظیم مقررات شرکت های ارائه نماینده خدمات ترابری خرد (micromobility) یک چالش مهم است. این شرکت ها به علت مسائل ایمنی که به سبب پارک نامناسب اسکوترها و تأثیر آنها بر تردد عابران پیاده به وجود می آید مورد انتقاد قرار گرفته اند. بعلاوه حوادث منجر به جرح در استفاده از این وسایل نقلیه در کشورهای دیگر باعث نگرانی های جدی شده است. در این خصوص اعمال قید حداقل سن و محدود ساختن تعداد وسایل نقلیه اشتراکی مستقر در یک منطقه خاص، می تواند مؤثر باشد. سامانه های ترابری خُرد باید در شبکه های ترابری موجود، مانند سامانه ترابری همگانی، ادغام شوند تا مزایای محیط زیستی و افزایش دسترسی آنها عملیاتی گردد. بعلاوه توسعه مسیرهای محافظت شده و توسعه پارکینگ مناسب برای اسکوترها حائز اهمیت است.

صمدزاد اعلام کرد: سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی دارای این ظرفیت هستند که به عنوان یک شیوه سفر جایگزین برای ترابری پایدار و سازگار با محیط زیست ایفای نقش نمایند. ولی دستیابی به این ظرفیت نیازمند برنامه ریزی دقیق، وضع مقررات جامع و همکاری بین شرکت های ارائه نماینده خدمات، شهرداری ها و دیگر ذینفعان است. توسعه مسیرهای اختصاصی ایمن، حفاظت از اطلاعات مربوط به سفرهای کاربران و ارائه مشوق های یارانه ای از جمله پیش نیازهای موفقیت سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی خواهد بود.

این پژوهش به تازگی در نشریه سیاست گذاری حمل ونقل از سوی الزویر منتشر شده و از مسیر پیوند زیر دست یافتنی است:

What are the factors affecting the adoption an use of electric scootert sharing systems from the end users perspective?

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2265

به "پژوهش محققان دانشگاه تهران درباره راه چاره تازه کاهش ترافیک شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش محققان دانشگاه تهران درباره راه چاره تازه کاهش ترافیک شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید