و حالا چهره ها عوض می شوند!

به گزارش مجله وتورلد، گلوله ای شلیک می گردد، سگی حمله می نماید و با آرواره های قدرتمندش صورت انسانی رابه بدترین وضع ممکن دچار لطمات جدی می نماید تا آنجا که تنها در صورت پیوندزدن پوست صورت نو می توان به او نگاه کرد. در سالهای اخیر نمونه های مختلفی از این جراحی ها روی داده و در سه مورد هم پزشکان در اعمال جراحی بسیار پیچیده و طاقت فرسا دست به کارهای بزرگی زده اند که به نظر می رسد در تاریخ پزشکی دنیا بی سابقه باشد.

و حالا چهره ها عوض می شوند!

و حالا چهره ها عوض می شوند!

گلوله ای شلیک می شود، سگی حمله می نماید و با آرواره های قدرتمندش صورت انسانی رابه بدترین وضع ممکن دچار لطمات جدی می نماید تا آنجا که تنها در صورت پیوندزدن پوست صورت تازه می توان به او نگاه کرد. در سالهای اخیر نمونه های مختلفی از این جراحی ها روی داده و در سه مورد هم پزشکان در اعمال جراحی بسیار پیچیده و طاقت فرسا دست به کارهای بزرگی زده اند که به نظر می رسد در تاریخ پزشکی جهان بی سابقه باشد. البته با توجه به فرایند روبه رشد تحقیقات علمی و توسعه پزشکی مدرن به نظر می رسد در آینده تکرار این اعمال جراحی به رویه ای عادی تبدیل خواهد شد... اما در حال حاضر انجام چنین کارهایی در حد و میزان های یک کار خارق العاده به شمار میرود؛ جایی که پوست صورت انسانی دیگر کاملا برداشته شده و به صورت فرد آسیب دیده پیوند زده می شود و تنها پس از چندماه فرد می تواند برخلاف گذشته در میان دوستان و بستگان اش ظاهر شود

تعویض 80 درصد صورت یک زن!

نخستین دریافت نماینده پوست کامل صورت درآمریکا برای نخستین بار در برابر رسانه های خبری سراسر جهان ظاهرشد تا جهان در برابر توانایی و مهارت پزشکان این عرصه سرتعظیم فرودآورد.

خانم کانی کلاپ که 46 سال سن دارد تمام مشکلاتش در سال 2004 شروع شد و آن زمانی بود که همسرش به سویش شلیک کرد تا طی 5 سال گذشته با انبوهی از درد و ناراحتی و از همه مهم تر، انزوا زندگی کند. اما او اکنون در حالی که در برابر عکاسان و خبرنگاران ظاهر شده که به نظر میرسد در ماه های آینده و با بهبود بیشتر محل بخیه ها شکل و شمایل قبلی خود را پیدا کند.

خانم کلاپ تا پیش از ظاهرشدن در برابر رسانه های خبری جهان، تمایلی به فاش شدن هویتش نداشت و از این رو تا چند روز پیش هیچ کس نمی دانست که پزشکان چه کسی را تحت این عمل جراحی قرار داده اند. در این عمل جراحی که در کلینیکی در کلیولند آمریکا انجام شد، جراحان تا حدود 80 درصد از پوست صورت او را با استفاده از پوست صورت زن مرده ای جایگزین کردند که در نوع خود یک رویداد تاریخی محسوب شده و تقریبا گفته می شود تمام صورت او متحول شده است.

او به خبرنگاران مشتاقی که در محل کنفرانس خبری جمع شده بودند گفت: حدس میزنم همان کسی هستم که می خواستید در ماه های گذشته دیدار اش کنید! اما فکر کنم مهم تر این است که شما روی خانواده اهدا نماینده این پوست و کار بزرگی که آنها انجام داده اند، متمرکز شوید. من فکر می کنم که اکنون انسان متفاوتی شده ام و در حقیقت همان شخص اهدا نماینده هستم.

این عمل جراحی چهارمین مورد نوع خود در جهانست. در سالهای گذشته یک مورد از این نوع اعمال در چین و دو مورد هم در فرانسه انجام شده است. خانم کلاپ زمانی را به یاد می آورد که دکتر راسل ژوهان از جراحان برتر و سرشناس پلاستیک در جهان برای نخستین بار پوست او را مورد آنالیز قرارداده بود. این آنالیز دقیقا دو ماه پس از شلیک به سوی او انجام شد و به خوبی به نظر می رسید که او از نتیجه انجام چنین عمل جراحی ای مطمئن نبوده است: با این حال، او کوشش خود را انجام داد و فکر کنم به نتیجه خوبی هم رسیده است.

انجام این عمل جراحی پیچیده موجب شده تا خانم کلاپ اکنون بتواند کارهای اولیه را با اعضای صورتش انجام دهد؛ کارهایی نظیر خوردن و خندیدن. او به خبرنگاران گفت: من اینجا هستم. 5 سال گذشته است و اکنون بینی دارم. اما یادتان باشد زمانی که با افرادی مثل من روبرو می شوید درباره آنها قضاوت نکنید، چون حقیقتا نمی دانید چه برسر آنها آمده است.

نکته مهم درباره زندگی تازه خانم کلاپ این است که تا پیش از این نمی توانست بدون استفاده از لوله مخصوص، غذا و نوشیدنی صرف کند اما اکنون همه چیز فرق نموده است. در این عمل جراحی 11 جراح به مدت 22 ساعت هرکاری که می توانستند را انجام دادند. گفته می شود این عمل پیچیده ترین عمل جراحی در تاریخ این گونه اعمال پلاستیک بوده است. در این عمل ماهیچه ها، اعصاب، پوست و رگهای خونی فردا اهدانماینده به صورت خانم کلاپ پیوند زده شد.

نخستین جراحی پیوند صورت

اما همان طور که گفته شد، این عمل چهارمین مورد از این نوع در جهان بوده است. اولین باری که این عمل جراحی انجام شده، به نوامبر سال 2005 باز می شود و شهر ینز در شمال فرانسه. در آن عمل جراحی پزشکان و جراحان فرانسوی سراغ زن دردمندی رفتند که به دلیل حمله ناگهانی سگ و گازگرفتن صورتش به این روز افتاده بود. در واقع تقریبا نیمی از صورت او از بین رفته بود و نکته عجیب این بود که این حادثه از طریق سگ خانگی اش روی داده بود. این عمل جراحی هم بسیارطولانی تر بوده و در حدود 21 ساعت انجام شده اما با توجه به اینکه 4 سال پیش انجام شده مطمئنا از فناوری های محدودتری نسبت به عمل جراحی اخیر در آن استفاده شده.

این زن از ناحیه نسبتا وسیعی در حد فاصل بین چانه و قسمت فوقانی بینی دچار ضایعات سختی شده بود. پزشکان و جراحان برای یاری به او سراغ زن مرده ای رفتند که دچار مرگ مغزی شده بود و پزشکان از ادامه حیات او قطع امید نموده بودند.

در مورد این زن و چگونگی وقوع این حادثه حرف و حدیث های زیادی وجود دارد، اما او خود مدعی شده که پس از دست زدن به خودکشی نافرجام با حمله سگ خانگی اش روبه رو شده. نکته عجیب این است که پس از آن حادثه و با وجود مخالفت اعضای خانواده این زن، سگ حمله ور کشته شد تا به نوعی بر بحران روحی به وجود آمده مرهم موقتی گذاشته شود.

در این عمل جراحی پیچیده تمام رگهای خونی و عصبی فرد دریافت نماینده پوست صورت، به این عضو تازه پیوند زده شد تا بیمار بتواند در آینده با راحتی کامل اندام صورت خود را تکان دهد. اما واکنش این زن پس از انجام این عمل جراحی پیچیده هم در نوع خود جالب توجه بوده است. او تنها ساعاتی پس از به هوش آمدن، تقاضای تکه کاغذی کرد و روی آن نوشت: مرسی!

البته این زن همانند سایر بیمارانی که تحت چنین اعمال پیچیده ای قرار می گیرند، مجبورند تا آخر عمر از داروهای خاصی استفاده نمایند که موجب شود سیستم تدافعی بدن نسبت به عضو پیوند زده شده واکنش خاصی از خود نشان ندهد و به عبارت دیگر آن را پس نزند.

مرگ، انتها عملی دیگر از این نوع

اما از چهارعملی که در این زمینه در تاریخ پزشکی جهان انجام شده، یک مورد با نتیجه خوبی همراه نبوده است. در این عمل جراحی پیچیده که در چین انجام شد، فرد مورد نظر پس از مدتی نه چندان طولانی جان خود را از دست داد. او که یک مرد چینی بوده در سال 2006 تحت این عمل جراحی پیچیده نهاده شد اما یک سال پیش درگذشت تا جراحان بیشتر از گذشته درباره این نوع اعمال جراحی و چگونگی انجام آن مطالعه نمایند.

لی گوژینگ 32 ساله که یک کشاورز ساده چینی بوده، در جولای سال گذشته در خانه شخصی اش جان خود را از دست داد. گفته می شود دلیل مرگ او ادامه ندادن مصرف داروهای سرکوب نماینده سیستم تدافعی بدن و روی آوردن به داروهای سنتی بوده است و از این رو به نظر می رسد، این جراحی موفقیت آمیز بوده و دلیل مرگ، سهل انگاری بیمار در ادامه مصرف داروهای ضروری بوده است.

البته از آنجا که هیچ گونه کالبدشکافی از بدن او صورت نگرفت، دلیل اصلی مرگ این چینی هرگز تعیین نشد. در حقیقت این عمل در نوع خود یک کوشش موفقیت آمیز بوده است. این حقیقتی است که جراح اصلی این عمل جراحی و سایر مقامات پزشکی سالهای گذشته چین به آن اعتراف نموده اند.

خلاصه با توجه به موفقیت هایی که این نوع اعمال کسب نموده اند در آینده نزدیک تعداد آنها روز به روز بیشتر خواهد شد.

منبع:زندگی ایده آل ,تعداده 43

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1830

به "و حالا چهره ها عوض می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "و حالا چهره ها عوض می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید