واکنش جالب رییس جمهور چین جنگ با آمریکا بر سر مکعب های کوچک استراتژیک !

به گزارش مجله وتورلد، زومیت نوشت: رئیس جمهور چین در کنگره حزب کمونیست گفته است این کشور لشکری از استعدادها برای صنعت تراشه جذب می نماید تا جلوی تأثیرپذیری از تحریم های شدید آمریکا را بگیرد.

واکنش جالب رییس جمهور چین جنگ با آمریکا بر سر مکعب های کوچک استراتژیک !

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در جریان برگزاری کنگره حزب کمونیست (که هر پنج سال یک بار برگزار می گردد) گفت چین کوشش هایش را برای ایجاد لشکری از استعدادها تسریع می نماید و از نبردِ توسعه فناوری های اختصاصی سربلند بیرون می آید. بااین حال تحریم های نو ایالات متحده که از یک هفته پیش اعمال شده اند از همین حالا برنامه های اعلام شده به وسیله شی جین پینگ را تحت تأثیر قرار داده اند.

براساس گزارش بلومبرگ، دور نو تحریم های دولت جو بایدن آن دسته از آمریکایی هایی را که در صنعت تراشه چین نقش دارند مستقیماً هدف قرار می دهد. این تحریم ها که از 12 اکتبر (20 مهر) اجرایی شده اند، دارندگان گرین کارت آمریکا و ساکنان و شهروندان آمریکا را مجاب نموده است که از سِمَت خود در شرکت های چینی استعفا دهند. آنالیز ها نشان می دهد شماری از این افراد، مدیران ارشد بوده اند.

شی جین پینگ می گوید چین میخواهد در اقدامی مزیت بخش برای حزب کمونیست و مردم چین، برترین مغزها را از همه منطقه ها جذب کند. رئیس جمهور چین بعلاوه بر تقویت تبادل بین المللی استعدادها تأکید نموده است.

مقامات ارشد چین بارها کوشش نموده اند به متخصصان خارجی ثابت نمایند که چین محل بهتری برای شکوفا شدن استعدادهای آن ها است. پکن با وجود محدودیت های شدیدی که از سیاست کووید صفر نشئت می گیرند و آسیب های اقتصادی زیادی به بار آورده اند، متعهد شده است کوشش برای جذب افراد بااستعداد را افزایش دهد.

طراحان و مهندسان خارجی به همراه چینی های دارای پاسپورت یا اقامت کشورهای خارجی سال ها است نقش پر اهمیتی در توسعه تکنولوژیک چین ایفا می نمایند. در حوزه دستگاه های الکترونیکی مصرفی، هواوی در سال 2015 ازطریق استخدام یکی از مدیران نوآور سابق اپل به نام ابیگیل برودی کوشش کرد کیفیت محصولاتش را بالاتر ببرد و گوشی هایی بسازد که رقیب قوی تری برای آیفون باشند. هواوی بعلاوه متخصصانی از سراسر جهان استخدام کرد تا تراشه اختصاصی بسازد و فناوری 5G را توسعه دهد.

6 نفر از هفت مدیر کلیدی بخش تحقیق وتوسعه بزرگ ترین فراورینماینده تجهیزات تراشه سازی چین (پیوتک) شهروند آمریکا هستند. تعداد زیادی از مدیران اصلی شرکت پیوتک به ویژه رئیس هیئت مدیره و مدیرکل نیز آمریکایی اند.

بلومبرگ می گوید شرکت های Montage Technology و AMEC و 3Peak و StarPower Semiconductor و SG Micro و ACM Research و Halo Microelectronics و Maxscend که همگی برای صنعت و اقتصاد چین بسیار حائر اهمیت هستند، مدیر ارشد آمریکایی دارند. در شماری از این شرکت ها مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره فردی آمریکایی است و در بعضی دیگر، آمریکایی ها نقش هایی مثل مدیر ارشد عملیاتی و قائم مقام و مدیر ارشد اقتصادی دارند. بنیان گذار و رئیس هیئت مدیره AMEC فردی آمریکایی است.

آمریکا قبلا برای هدف قراردادن صنعت تراشه چین، بر یک نوع فناوری خاص تمرکز می کرد. برای نمونه آمریکا بیان کرد هواوی نمی تواند ازطریق شرکت های بزرگی مثل TSMC تراشه پیشرفته بسازد. این در حالی است که محدودیت های نو، چین را از استعدادهای آمریکایی تخلیه می نماید و ضربه بزرگی را به شکل فوری به صنعت تراشه این کشور می زند.

تحلیلگران مؤسسه برنشتاین می گویند بزرگ ترین شگفتی در تحریم های نو آمریکا، کوشش این کشور برای خارج کردن شهروندان آمریکایی از شرکت های چینی است. این تحلیلگران می گویند مهندسان و متخصصان آمریکایی پس از چندین سال کار در آمریکا به شرکت های چینی می روند و به لطف تخصص و دانش آن ها، چینی ها به سرعت پیشرفت نموده اند. آمریکا اکنون در پی محدودسازی هرچه بیشتر شرکت های چینی است.

تمامی افرادی که مشمول تحریم های نو شده اند، برای ادامه کار در چین باید مجوزی ویژه از دولت آمریکا دریافت نمایند، در غیر این صورت حق شهروندی آمریکا از آن ها سلب می گردد. این افراد برای کسب مجوز باید با ارائه مدارکی دقیق ثابت نمایند که فعالیت های آن ها در راستای اهداف نظامی استفاده نمی گردد. تحلیلگران برنشتاین می گویند اثبات این موضوع برای افراد آمریکایی شاغل در چین، کار بسیار دشواری است.

شرکت هایی مثل ASML (فراورینماینده تجهیزات تراشه سازی) گفته اند که به موجب تحریم های نو، کارکنان آمریکایی اجازه ندارند از مشتریان چینی پشتیبانی نمایند. پکن امیدوار بود شرکت های بین المللی صنعت تراشه بی طرف باقی بمانند، اما ظاهراً امید مقامات چین بر باد رفته است.

در همین حین Naura Technology Group (فراورینماینده تجهیزات تراشه سازیِ فعال در چین) به کارکنان آمریکایی خود گفته است از فرایند فراوری قطعات و ماشین آلات کناره گیری نمایند تا تحریم های آمریکا شامل حال آن ها نگردد.

بلومبرگ می گوید شرکت های چینی همچنان در مرحله مونتاژ و آزمایش محصولات نقش دارند و 90 درصد به جای مانده از زنجیره تأمین که شامل طراحی و فراوری می گردد، در سلطه ایالات متحده است. به ادعای تحلیلگران این رسانه، موانع غیرتعرفه ای بزرگ ترین عواملی هستند که جلوی رشد صنعت تراشه چین را می گیرند.

یکی از مقامات وزارت بازرگانی ایالات متحده گفته دولت آمریکا به دقت تحریم های نو را تدوین نموده است تا مسئله ای برای زنجیره تأمین جهانی ایجاد نگردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2184

به "واکنش جالب رییس جمهور چین جنگ با آمریکا بر سر مکعب های کوچک استراتژیک !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش جالب رییس جمهور چین جنگ با آمریکا بر سر مکعب های کوچک استراتژیک !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید