نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم

به گزارش مجله وتورلد، ایرنا/ براساس سخنان مدیرعامل شرکت اجاره اماکن اقامتی در حوزه گردشگری، نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم.

نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

داستان چیست؟

علی تالشی در وبیناری که با عنوان تاثیر بحران کرونا و فضای گردشگری جهان و ایران برگزار گردید، گفت: امروز یک روز عادی نیست، یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی کشور در سایه کرونا در حال وقوع است و برای آن امروز کنار هم جمع شده ایم تا هرگونه کمکی برای جلوگیری از فاجعه می توان کرد، انجام دهیم و فرصتهای رشد هم به جامعه گردشگری کشور معرفی گردد.

وی پیرامون احتیاجمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم، اضافه نمود: صندلی گردشگری هنگامیکه در مورد این صنعت صحبت می گردد را در کنار سایر صنایع قرار دادن، اجحاف به میلیون ها کسب و کار کوچک و آدمهای عادی فعال در این صنعت است.

سفر رشد جامعه بشری را تسریع کرد

این فعال حوزه گردشگری پیرامون احتیاجمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم، گفت: اگر سفر نبود، انسان امروز با این همه رشد و پیشرفت هم نبود و با جوامع محصور در کلونی های خود، هیچگاه چنین جهانیی را شاهد نبودیم و هرچه ابزار و امکانات سفر بیشتر شد، رشد جامعه بشری در جهان هم تسریع شد و هرجایی از جهان که در فراهم کردن این زیرساخت ها عقب ماند، از قافله رشد عقب ماند.

مدیر عامل اتاقک گفت: سفر چه ماهیت تفریحی داشته باشد و چه ماهیت کسب وکار و تجارت، در طی هزاران سال صنعت امروز گردشگری را شکل داد که به یکی از مهمترین و اثرگذارترین صنایع جهان برای رشد و پیشرفت جوامع بدل شد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری چند خصوصیت مهم دارد که آن را بدل به یکی از مهمترین ارکان رشد جوامع کرد، گفت: که اگر آن را درک کنیم، متوجه می شویم که چه اتفاقی در این 6 ماه به خصوص در ایران افتاده است.

وی اضافه نمود: اول اینکه گردشگری یکی از عظیمترین صنایع جهان است که برای بسکمک از کشورهای جهان بعنوان مهم ترین و درآمدزاترین صنعت کشور عمل می نماید. اگرچه ایران در این بین از قافله گردشگری جهانی عقب افتاده، اما ضروری است فرایندهای اثرگذاری این صنعت را از سه بعد در ایران آنالیز کنیم.

طالشی ادامه داد: از بعد اقتصادی، از اوایل دهه 80 در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند، دیگر مقاصد گردشگری تنها سواحل شمال و جنوب و شهرهای عظیم نیست بلکه کم کم اقتصادی شکل گرفت که تبدیل به شریان ها، رگها و مویرگ های رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد.

کمک به مهاجرت معکوس با توسعه گردشگری

این فعال حوزه گردشگری گفت: این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود، با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب وکارهای مستقر در آنها فراهم کرد بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کمک کرد. این فرایند حتی باعث ایجاد فرایند مهاجرت معکوس هم شد و کسانی که برای کار به شهرهای عظیم می رفتند، در شهرها و روستاهای خود با راه اندازی کسب وکارهای کوچک که نماد آن اقامتگاه ها و بومگردی ها بود اقدام به کارآفرینی هرچند در مقیاس کوچک کردند.

وی گفت: در این مدت، تعداد زیادی خانه های متروک برای اقامت مهمانان بازسازی شد و چقدر کسب وکارهای حاشیه ای آنها توانستند با تکیه بر درآمد گردشگران داخلی زنده بمانند و رشد نمایند.

تالشی با بیان اینکه اثر این فرایند در ایران تنها اقتصادی و اقتصادی نبود، گفت: این اتفاق به حفظ و رویندگی فرهنگ محلی نیز کمک کرد و خرده فرهنگ هایی که در سایه مهاجرت به شهرهای عظیمتر در حال نابودی بودند زنده شدند و نه تنها دیگر خود را در سایه هضم در دل فرهنگ رایج و شهری نمی دیدند، بلکه به خود افتخار هم کردند و آن را در رسانه ها به اشتراک گذاشتند.

وی گفت: از بعد محیط زیستی این فرایند باعث حفظ و نگهداری و مشارکت جوامع محلی از ذخایر طبیعی و طبیعت هم شد و به خصوص صنعت بومگردی و اقامتگاه های اقتصادی که رونقشان به طور مستقیم وابسته به محیط اطراف است، بیشترین نقش را در این امر ایفا نموده است.

مدیر عامل اتاقک افزود: امروز همه ما در خانه ها و محل کارهایمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده ایم. از بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته تا بیکاری و مسائل اقتصادی و استرس های تنهایی و سفر نرفتند. اما آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز مخفی مانده و از معرض دید بیشتر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون ها ایرانی شاغل در کسب وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده است.

گردشگری در مسیری بی بازگشت

این فعال حوزه گردشگری گفت: طبق آمار، حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا صنعت گردشگری تا سالهای سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی گردند و به همین دلیل به جرات می گویم اگر هرچه سریعتر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی آن آنالیز نشده و اگر همین امروز تمامی مسئولان، کارشناسان و کسب وکارهای عظیم ملی، برای آن اقدامی ننمایند، باید منتظر فاجعه ای عظیم در کشور بود ولی از طرفی جهانیی از فرصت ها در سایه تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین المللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است.

وی گفت: اگر حواسمان نباشد فاجعه نه تنها در کوتاه مدت و میان مدت باعث مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی می گردد بلکه از نظر فرهنگی باعث از بین رفتن دستاورد دو دهه رشد و بالندگی جوامع محلی در سایه گردشگری محلی شده و سپس محیط زیست ما نیز قربانی بلند مدت آن خواهد بود.

تالشی اضافه نمود: ده ها خانواده نسل دوم و سوم از یک خانواده مهاجر از روستا به شهر را داریم که به روستای مادری اجداد خود برگشته اند و میزبان مسافران از سراسر ایران و جهانند. صدها خانواده را داریم که داشته هایشان را صرف بازسازی خانه گلی و قدیمی خود برای استقبال از مسافران نموده اند.

وی مهاجران را جامعه خاموش و دیده نشده توصیف کرد گفت: آنها امروز تنها هستند و احتیاجمند کمک. البته کمک به آنها از جنس وام و کمک بلاعوض، تنها مسکنی است که این روزها همان هم از بیشترشان دریغ شده، اما کمک ما به آنها باید از جنس توانمندسازی و برنامه هایی همچون رزرو سفر برای آینده ای نه چندان دور باشد.

تمایل مردم به سفرهای نزدیک

وی با اشاره به وقوع بحران کرونا و اعمال محدودیت های مرزی در حدود 127 کشور جهان که تا پیش از این حتی در زمان جنگ های جهانی نیز این اتفاق نیفتاده بود، گفت: کاهش 57 درصدی سفر، لغو 67 میلیون سفر به ارزش 80 میلیون دلار در این مدت رخ داد و پیش بینی می گردد کاهش درآمد ناشی از گردشگری به یک هزار و 200 میلیارد دلار افزایش یابد.

تالشی در ادامه به خطر از دست رفتن 120 میلیون شغل مرتبط با حوزه گردشگری اشاره نمود و گفت: قطعاً احتیاجمند سیاستهایی برای تعدیل این زیان هستیم.

وی در ادامه به رشد 127 درصدی بازار اجاره اقامتگاه ها در جهان در 6 هفته میانی فصل بهار نسبت به آغاز این همه گیری اشاره نمود و گفت: از اواخر فروردین آلمان رشد 367 درصدی رزروها را تجربه کرد و در رتبه بعد نیز آمریکا و فرانسه با 220 و 200 درصد رشد در میزان رزرو روبرو بودند، رشد استرالیا نیز 189 درصد بود که رشد خوبی در تعداد رزرو است.

وی افزود: این آمار نشان می دهد با وجود قرنطینه و محدودیت ها در سطح جهانی علاقمندان سفر به صورت گسترده در حال رزرو برای تعطیلات منتهی به آخر سال هستند که این آمار نیز می تواند برای کشور ما نیز صادق باشد.

تالشی در مورد تغییرات شکلی گردشگری پس از دوران بحران کرونا گفت: تغییر مدت زمان اقامت، تغییر متفاوت رزرو اقامتگاه و محبوبیت نوظهور مقاصد گردشگری که قابل دسترسی به وسیله خودور هستند همه و همه از تغییراتی است که به دوران پسا کرونا مربوط می گردد. سفر به مقاصد گردشگری نزدیک، پس از شیوع کرونا 92 درصد رشد داشته است. مدیرعامل پلتفرم اتاقک ظرفیت بازار اقامتگاه های اجاره ای ایران را 15 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون 20 هزار نفر در اقامتگاه های گردشگری کشور مشغول فعالیت هستند. تالشی در ادامه درباره افت و خیز مسافران از زمان شیوع تا به امروز گفت: در اسفند سال گذشته رزروهای اتاقک نسبت به ماه مشابه در سال قبل 500 درصد رشد منفی داشته است.

رشد 66درصدی گردشگری در شهریور

وی گفت این آمار در فروردین امسال به 2 هزار و 900 درصد رشد منفی رسید و و شاهد تعداد زیادی از افراد بودیم که خواستار لغو رزروهایشان در این قالب بودند.

تالشی گفت: ولی آمار جدید در شهریور ماه جاری نشان از رشد 66 درصدی رزرو مسافر به نسبت سال قبل داشته و این نشان می دهد که نمی توان مردم را مجبور به سفر نکردن کرد.

فعال حوزه گردشگری اضافه نمود: در این مدت شاهد بودیم مردم به سمت خرید آنلاین علاقمند شدن همچنین برای رفتن به سفر بیشتر به پلتفرم ها اعتماد می نمایند و همچنین علاقه مند سفرهای داخلی و اقامت در مکانهای نزدیک شدند.

تالشی با اشاره به اینکه مردم را تشویق به سفر نمی کنیم، ولی آمار تعطیلات گذشته نشان می دهد بعضی از مردم در این شرایط نیز به سفر می فرایند، گفت: آموزش رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مسئولان اقامتگاه و گردشگران از جمله ضروریاتی بوده که امروز به شدت به آن احتیاج است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1247

به "نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه در کشور هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید