نخستین مأموریت کاملا خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت راهی مدار زمین شد

به گزارش مجله وتورلد، نخستین مأموریت کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی ساعاتی پیش از سوی آکسیوم اسپیس و به وسیله موشک اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.

نخستین مأموریت کاملا خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت راهی مدار زمین شد

یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس مأموریت Ax-1 را با همکاری شرکت آکسیوم اسپیس (Axiom Space) امروز در ساعت 11:17 منطقه زمانی شرقی (19:47 به وقت تهران) از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب کرد. هیچ یک از چهار خدمه Ax-1 فضانورد دولتی نیستند و بنابراین این نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی محسوب می گردد.

جان رکهام (Jon Rackham) از آکسیوم اسپیس درباره این پرواز گفت: با هم فصل تازه ای شروع می گردد. پیروز باشی اکس-1!

با پرتاب بی نقص امروز، خدمه رسما یک سفر 10 روزه را شروع کردند که شامل هشت روز اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود. کپسول دراگون Ax-1 قرار است فردا 9 آوریل (20 فروردین) حدود ساعت 07:45 صبح به وقت شرقی (16:15 به وقت تهران) به آزمایشگاه مداری متصل گردد.

Ax-1 پنجمین پرواز را برای این سری از بوستر مرحله اول موشک فالکون 9 عملیاتی کرد و این بوستر پس از 9.5 دقیقه پس از برخاستن بر روی سکوی شناور بدون سرنشین A Shortfall of Gravitas که در اقیانوس اطلس مستقر بود فرود آمد.

درک هاسمن (Derek Hassmann) مدیر عملیات آکسیوم اسپیس گفت: یک سال و نیم یا بیشتر از کار بسیار سختی که ما مأموریت را اساسا از شروع طراحی کردیم، می گذرد. ما کاری را انجام دادیم که قبلا هرگز به این شکل انجام نشده بود و این بسیار باارزش است.

Ax-1 به وسیله فضانورد بازنشسته ناسا مایکل لوپز-الگریا (Michael López-Alegría) که اکنون معاون توسعه تجاری آکسیوم است فرماندهی می گردد. او امروز در کنار خلبان مأموریت لری کانر (Larry Connor) و متخصصان مأموریت مارک پاتی (Mark Pathy) و ایتان استیب (Eytan Stibbe) پرتاب شد.

کانر یک کارآفرین حوزه املاک و خلبان است که با 16 هواپیمای مختلف آشناست. پاتی مدیرعامل و رئیس شرکت سرماکه گذاری کانادایی MARVIK است و استیب هم شریک مؤسس صندوق سرمایه گذاری Vital Capital Impact است.

برآورد شده است که این سه نفر برای این پرواز هر یک تقریبا 55 میلیون دلار هزینه نموده اند. با این وجود تأکید شده است که این یک مأموریت گردشگری فضایی نیست. خدمه صدها ساعت را صرف آماده سازی برای این پرواز نموده اند و قرار است آزمایش های متنوعی را برای آینده پروازهای فضایی در ایستگاه پیش ببرند.

این آزمایش ها چیزهایی مانند هدستی برای مشاهده چگونگی رفتار مغز در فضا، آنالیز پیری، سلول های بنیادی، سلامت قلب را مطالعه خواهند کرد. مایکل سافردینی (Michael Suffredini) مدیرعامل آکسیوم اسپیس در این باره گفت: این واقع نخستین گام را نشان می دهد، جایی که گروهی از افرادی که اعضای یک دولت نیستند، می خواهند در مدار پایین زمین کاری معنادار انجام دهند و از این فرصت استفاده نمایند.

Ax-1 فقط نخستین پرتاب سرنشین دار آکسیوم یا نخستین مأموریت کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی نیست. برای آکسیوم اسپیس این نخستین گام بزرگ به سمت تحقق ایستگاه فضایی تجاری خود در مدار پایین زمین (LEO) است که قرار است اولین در نوع خود باشد.

این شرکت میخواهد نخستین ماژول ایستگاه فضایی تجاری خود را در سال 2024 پرتاب کند. این ماژول به ایستگاه فضایی بین المللی متصل خواهد شد و به تدریج آن ایستگاه فضایی را در بازه 2024 تا 2030 با هدف جداسازی و ارائه مستقل در مدار پایین زمین خواهد ساخت.

به گفته هاسمن، این ایستگاه فضایی تجاری پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی مقصد انتخابی خواهد بود. او اضافه کرد: بنابراین این مأموریت پیشگامانه، نخستین مأموریت از چندین موردی است که در نهایت به پرتاب آن ماژول در سال 2024 می انجامد.

از سویی هرچند اکس-1 نخستین مأموریت سرنشین دار ککاملا خصوصی به ISS است اما نخستین سفر تمام-شهروندی به مدار زمین نیست. این عنوان در اختیار مأموریت اینسپیریشن4 (Inspiration4) است که در یک مأموریت سه روزه چهار نفر را به وسیله فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس به مدار زمین برد.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون 9 اسپیس ایکس در مأموریت Ax-1 آکسیوم اسپیس

Credit: Axiom Space

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2097

به "نخستین مأموریت کاملا خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت راهی مدار زمین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین مأموریت کاملا خصوصی ایستگاه فضایی با موفقیت راهی مدار زمین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید