ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد

به گزارش مجله وتورلد، ناوشکن آمریکایی مک کین در اقدامی که با واکنش چین همراه خواهد بود و با ادعای حق آزادی دریانوردی، از تنگه تایوان عبور کرد.

ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، رسانه ملی ژاپن در خبری گفت که ناوشکن یو اس اس جان مک کین آمریکا از تنگه تایوان عبور نموده است.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن دموکرات، این نخستین بار است که یک رزم ناو آمریکایی به خود اجازه انجام چنین کاری را می دهد که قطعاً با واکنش چین روبرو خواهد بود.

این در حالی است که ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا مدعی است عبور از تنگه تایوان یکی از اقدامات معمول دریانوردی است که در پایبندی به تعهد آمریکا به دسترسی آزادانه به ایندوپاسیفیک اجرا شده است.

چین به تایوان به عنوان بخشی از تمامیت ارضی خود نگاه می نماید حال آنکه تایپه با اتکا به آمریکا راه جدایی طلبی را در پیش گرفته است.

تنش آفرینی با چین اگرچه در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به اوج خود رسید؛ اما ظاهراً جزئی از راهبرد بلند مدت مهار پکن در ایندوپاسیفیک است.

اعزام ناوهای آمریکایی به دریای چین جنوبی و حمایت از جدایی طلبان هنگ کنگی و تایوانی نیز به همین دلیل قابل ارزیابی است.

طبق چارچوب راهبردی آمریکا در ایندوپاسیفیک، چین به دنبال پر کردن خلاء ناشی از سست شدن اتحاد واشنگتن و کشورهای منطقه از راه رجحان جویی در حوزه های مالی، هوش مصنوعی و بیوژنتیک است و برای دفع این خطر، آمریکا نه تنها باید با متحدان سنتی نظیر ژاپن و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد بلکه باید هند را نیز به عنوان اهرم اصلی توازن قوا در نظر بگیرد حال آنکه اتحاد چین و مناطق تابعه به ویژه تایوان ذیل اصل چین واحد دیگر موضوعیت ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1511

به "ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید