مواظب باشید دوز مصرف ویتامین D شما بیش از حد احتیاج نباشد و مسموم نشوید ، داستان مردی که به خاطر مصرف 400 برابر دوز درمانی ویتامین D، دچار استفراغ مزمن شده بود

به گزارش مجله وتورلد، پس از بستری شدن مردی در بریتانیا به خاطر مصرف تقریباً 400 برابر ویتأمین D توصیه شده روزانه، پزشکان در خصوص مصرف دوز بیشتر از حد درمانی ویتامین D هشدار داده اند.

مواظب باشید دوز مصرف ویتامین D شما بیش از حد احتیاج نباشد و مسموم نشوید ، داستان مردی که به خاطر مصرف 400 برابر دوز درمانی ویتامین D، دچار استفراغ مزمن شده بود

در حالی که مطالعات به فواید داشتن سطح نرمال ویتأمین D در طول همه گیری اشاره نموده اند، واقعیت این است که موارد مسمومیت با ویتامین D یا هیپرویتامینوز D در حال افزایش است.

پژوهشگران در نشریه BMJ Case Reports ، مورد یک مرد دچار مسمومیت با ویتامین D را در یک مقاله تشریح نموده اند.

آنها هشدار داده اند که از آنجا که نیمه عمر این وتیامین 2 ماه است، در صورتی که با آن مسموم شوید، علائم شما می تواند چند هفته ادامه پیدا کند.

موردی که پژوهشگران در مقاله بر روی آن تمرکز نموده بودند، مرد میانسالی بود که به به علت استفراغ مکرر، حالت تهوع، گرفتگی عضلات پا، وزوز گوش، درد شکم، خشکی دهان، افزایش تشنگی و اسهال در بیمارستان بستری شده بود.

علائم او تقریباً سه ماه طول کشیده بود و نزدیک به 13 کیلوگرم کاهش وزن پیدا نموده بود.

به طور معین، علائم حدود یک ماه پس از آغاز یک رژیم غذایی شدید ویتامین با توصیه یک درمانگر تغذیه آغاز شده بود.

البته او پیش از مشکل اخیر، مسائل سلامتی متعددی از جمله سل، تجمع مایع در مغز، سینوزیت مزمن، مننژیت باکتریایی و تومور گوش داخلی داشت و در پی راهی برای درمان اضافی بود.

بر اساس توصیه های درمانگر تغذیه، او آغاز به مصرف بیش از 20 مکمل ویتامین بدون نسخه، به توضیح زیر کرد:

ویتامین D به اندازه 150000 IU (احتیاج روزانه 400 IU)

ویتامین K2 به اندازه 100 میکروگرم (احتیاج روزانه 100 تا 300 میکروگرم)

ویتامین سی

ویتامین B9 (فولات) 1000 میکروگرم (احتیاج روزانه 400 میکروگرم)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B6

امگا 3 2000 میلی گرم دو بار در روز (احتیاج روزانه 200 تا 500 میلی گرم)

و ترکیبی از سایر ویتامین ها، مواد معدنی، و پروبیوتیک ها، و بعلاوه پودر بوراکس و کلرید سدیم.

هنگامی که علائم او آغاز شد، او مصرف این ترکیب عجیب را متوقف کرد، اما علائم همچنان ادامه داشت.

آزمایش های خونی که پزشک این مرد انجام داد نشان داد که کلسیم خون به شدت بالا رفته (هیپرکلسمی) که یک عارضه جانبی رایج مصرف بیش از حد ویتامین D است. بعلاوه سطح منیزیم و سطح ویتأمین D او ، هفت برابر بیشتر از میزان نرمال بود.

آزمایش ها بعلاوه نشان داد که کلیه های او به درستی کار نمی نمایند (که با توجه به غلظت بالای مواد معدنی و ویتامین هایی که مصرف می کرد، غیرمنتظره نبود.)

این مرد به مدت هشت روز در بیمارستان بستری شد و با مایعات داخل وریدی تحت درمان نهاده شد. بعلاوه به او بیس فسفونات داده شد، دارو یی که به کاهش سطح کلسیم در خون یاری می نماید. حتی دو ماه پس از ترخیص او از بیمارستان، سطح ویتامین D او همچنان بالا بود.

محققان می نویسند که مقادیر توصیه شده ویتامین D را معمولاً می توان به وسیله خوردن یک رژیم غذایی خوب و بعلاوه به وسیله نهاده شدن در معرض نور خورشید به دست آورد.

خوشبختانه، مسمومیت با ویتامین D نسبتاً نادر است. اما با توجه به افرادی که در سال های اخیر از این مکمل استفاده می نمایند، به ویژه زنان و بچه ها، نویسندگان از مردم می خواهند که به علائم مسمومیت احتمالی با ویتامین D توجه نمایند.

علائم می تواند شامل خواب آلودگی، استفراغ، یبوست، زخم معده، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب، بیماری التهابی چشم، سفتی مفاصل و مسائل کلیوی باشد.

نویسندگان بعلاوه خواهان آگاهی عمومی و توجه به مواردی باشند که مردم بدون نسخه مکمل دریافت می نمایند.

در خصوص کمبود ویتامین D و شیوه درست تشخیص و درمان آن در خبرنگاران بخوانید:

کمبود ویتامین D چه علائم و عوارضی دارد و چطور باید درمان گردد؟

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2132

به "مواظب باشید دوز مصرف ویتامین D شما بیش از حد احتیاج نباشد و مسموم نشوید ، داستان مردی که به خاطر مصرف 400 برابر دوز درمانی ویتامین D، دچار استفراغ مزمن شده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواظب باشید دوز مصرف ویتامین D شما بیش از حد احتیاج نباشد و مسموم نشوید ، داستان مردی که به خاطر مصرف 400 برابر دوز درمانی ویتامین D، دچار استفراغ مزمن شده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید