معرفی دیدنی ترین جشنواره ها وفستیوال های سریلانکا

به گزارش مجله وتورلد، جزیره سریلانکا با وجود فرهنگ ها و ادیان مختلف و کمتر از 25 تعطیلات رسمی، سرزمین جشنواره های پرجنب وجوش و رنگارنگ است. جشنواره های سریلانکا نه تنها نشان دهنده فرهنگ و مذهب های مختلف در این کشور است، بلکه تاریخ مجذوب کننده و سنتی این منطقه را نیز به نمایش می گذارد. در این مطلب از خبرنگاران به معرفی جشنواره ها و فستیوال های سریلانکا می پردازیم، بنابراین تا سرانجام همراه ما باشید.

معرفی دیدنی ترین جشنواره ها وفستیوال های سریلانکا

فستیوال Vel - فستیوال های سریلانکا

فستیوال Vel یکی از مهم ترین جشنواره ها در سریلانکا است که میراث مذهبی و فرهنگی هندوئیسم را نشان می دهد. مرکز اصلی برگزارنماینده این فستیوال در کلمبو است و هزاران نفر از تمام شهرهای سریلانکا در این فستیوال شرکت می نمایند.

این فستیوال به خدای جنگ اسکاندا تقدیم می گردد که به یاد پیروزی بر نیروهای شیطان است. آغاز این فستیوال از پتا است و به بامبالاپیتیا ختم می گردد. صدها نفر از مردم سریلانکا که لباس سفید پوشیده اند و صورت هایشان به خاکستر مقدس آغشته شده است، در این مراسم شرکت می نمایند. صدها نوازنده، پایکوبینده، آکروبات و فیل ها این کارناوال را همراهی می نمایند.

Vel یکی از دیدنی ترین جشنواره های سریلانکا است که صدای طبل، آواز نوازندگان، سوزاندن عود و مردمی که از سراسر سریلانکا در این فستیوال شرکت می نمایند، چشم انداز ای مجذوب کننده را برای گردشگران به همراه می آورد.

زمان برگزاری فستیوال Vel: جولای یا آگوست

مکان برگزاری فستیوال Vel: کلمبو

فستیوال Nallur - فستیوال های سریلانکا

Nallur یکی از فستیوال های بزرگ و دیدنیی سریلانکا است که به مدت 25 روز ادامه دارد و با جشن های بزرگ در Kandy Esala Perahera رقابت می نماید. معبد معروف Kandaswamy در شهر جانفا سریلانکا، کانون برگزاری این فستیوال است که هواداران این جشنواره از سراسر سریلانکا در این معبد دور یکدیگر جمع می شوند.

مردان در این فستیوال سارونگ های سفید به تن می نمایند و زنان زیباترین و برترین ساری های خود را می پوشند، تنوع رنگ های مختلف از ساری های زنان در این فستیوال به راستی چشم انداز زیبایی به همراه می آورد.

در سرتاسر فستیوال Nallur، رژهای بسیاری برگزار می گردد، اما در بیست وچهارمین روز از این فستیوال یک ارابه بسیار بزرگ به وسیله صدها مردم سارونگ به تن کشیده می گردد و طولانی ترین شب جشنواره را رقم می زند.

روز بعد، یعنی بیست وپنجمین روز از این فستیوال، فداییان شیفته با زدن سیخ های آهنی به بدن، ارادت خود را نشان می دهند و با ضرب طبل به راه می افتند و به صورت هماهنگ برای پایکوبی متوقف می شوند. فداییان شیفته معتقد هستند که خدایشان، آن ها را از هر درد و خطری حفظ می نماید.

زمان برگزاری فستیوال Nallur: آگوست تا سپتامبر

مکان برگزاری فستیوال Nallur: جانفا

جشوناره سال نو Sinhala and Tamil

جشنواره سال نو Sinhala and Tamil به مناسبت آغاز سال قمری، به طور معمول در آپریل, برگزار می گردد. در این جشن کل سریلانکا جان تازه ای می گیرد و جنب وجوش زیادی بین مردم در جریان است.

بعلاوه در آستانه جشنواره سال نو، سریلانکایی ها با تمیزکردن و تزئین خانه هایشان و آماده سازی شیرینی و دسرهای خوشمزه به استقبال سال نو می روند. در روز جشن، محلی ها برترین لباس های خود را می پوشند و زمان بیشتری را با خانواده خود می گذارندد.

اگر بتوانید برنامه سفر خود را به سریلانکا به صورتی تنظیم کنید که در زمان برگزاری جشنواره سال نو در آن جا باشید، می توانید شاهد یکی از برترین جشنواره های سریلانکا باشید. فقط به این مورد توجه داشته باشید، از آن جایی که تعطیلات سال نو است، معمولا بسیاری از مغازه ها بسته هستند تا بتوانند این تعطیلات را در کنار خانواده خود باشند.

زمان برگزاری جشنواره سال نو Sinhala and Tamil: آپریل

مکان برگزاری جشنواره سال نو :Sinhala and Tamil در سراسر سریلانکا

فستیوال Vesak Poya - فستیوال های سریلانکا

فستیوال Vesak Poya را می توان یکی از مهم ترین جشن های مذهبی و فرهنگی دانست که به وسیله بودایی های جشن گرفته می گردد. این فستیوال از زمان کامل شدن ماه قمری Vesak آغاز می گردد. این جشنوار که به مدت یک هفته ادامه دارد، تحت عنوان جشنواره نور نیز شناخته می گردد که یادآور تولد بودا، رسیدن به روشنایی و عبور او به نیروانا است.

در طول فستیوال Vesak Poya، کل سریلانکا به ویژه کلمبو به یک کِلایدِسکوپی از چراغ ها و فانوس های رنگی تبدیل می گردد که چشم انداز بسیار دیدنیی را به وجود می آورد. مریدان آیین بودایی غذا و نوشیدنی به مردن می دهند و روزها در معبد محلی خود به عبادت مشغول هستند.

اگر در ماه می به سریلانکا سفر کنید، می توانید شاهد این فستیوال فوق العاده و پرجنب وجوش باشید. شاید برایتان جالب باشید که بدانید، فروش الکل و گوشت تازه در طول این فستیوال ممنوع است.

زمان برگزاری فستیوال Vesak Poya: می

مکان برگزاری فستیوال Vesak Poya: در سراسر سریلانکا (اما در کلمبو شور بیشتری دارد.)

فستیوال Maha Shivarathri

فستیوال Maha Shivarathri به مناسبت ازدواج شیوا با پارواتی برگزار می گردد. این فستیوال در کنار این که یکی از دیدنی ترین جشنواره های سریلانکا است، از مهم ترین جشن های شیواپرستان نیز است. اکثریت هندوهای سریلانکا شیواپرست هستند.

شب زنده داری در اطراف خانه ها و معابد در سراسر سریلانکا در طول این فستیوال انجام می گردد. با آغاز هر روز، مریدان خود را غسل می دهند و بعد از آن، گلدان ها آب را به معبد محلی خود می برند تا مجسمه های شیوا را در شیر و عسل غسل دهند و با گل های سرخابی رنگ می پوشانند که نشان دهنده تطهیر روح است.

مریدان بعلاوه تمام روز را در طول این فستیوال روزه می گیرند. مراسم مراقبه بخش بسیار مهمی از این جشنواره به شمار میرود و برخی از معابد مانند Sri Kailshwarar در کلمبو با اجرای موسیقی و پایکوبی، این روز را جشن می گیرند تا یادبودی فوق العاده از این روز مهم را در آیین خود داشته باشند.

زمان برگزاری فستیوال Maha Shivarathri: مارس

مکان برگزاری فستیوال Maha Shivarathri: در سراسر سریلانکا

فستیوال Kandy Esala Perahera - فستیوال های سریلانکا

فستیوال Kandy Esala Perahera به مدت یک هفته ادامه دارد و از قدیمی ترین و عجیب ترین جشنواره های سریلانکا به شمار میرود. این جشنواره بزرگ در ماه های جولای یا آگوست برگزار می گردد و به جشنواره دندان نیز معروف است. در طول این فستیوال دندان های مقدس بودا را به نشانه ادای احترام در تمام خیابان های شهر کندی می گردانند.

هزاران نفر از سریلانکا به شهر کندی می روند تا این فستیوال را دیدن نمایند و در آن شرکت نمایند. در طول این فستیوال، حدود 5000 پایکوبینده، طبل زن، شعبده بازه و نوازنده در دسته های مختلف که همگی لباس های مجلل سنتی پوشیده اند به اجرا مشغول هستند. حتی فیل ها نیز در این فستیوال شرکت می نمایند و با جواهرات پرزرق وبرق تزئین می شوند.

اگر در طول این فستیوال در سریلانکا باشید، بدون تردید تجربه بسیار متفاوتی از سفر به این کشور برای خود رقم خواهید زد.

زمان برگزاری فستیوال Kandy Esala Perahera: جولای یا آگوست

مکان برگزاری فستیوال Kandy Esala Perahera: کندی

فستیوال Kataragama

فستیوال Kataragama که در جنوبی ترین بخش شهر کاتاراگاما، مقدس ترین مکان جزیره، برگزار می گردد از اهمیت بسیار زیادی در بین سریلانکایی ها برخوردار است. این جشنواره همزمان با فستیوال Kandy Esala Perahera برگزار می گردد، البته امکان دارد آنقدر معروف نباشد، اما همچنان بسیاری از سریلانکایی ها در آن شرکت می نمایند و جنب وجوش خاص خود را دارد.

اگرچه جشنواره کاتاراگاما در ماه های جولای یا آگوست عمدتا به وسیله هندوها برگزار می گردد، اما ادیان های دیگری مثل اسلام و ودا نیز در این مراسم شرکت می نمایند. مریدان به عهد خود عمل می نمایند و از لرد کاتاراگاما هدایت الهی می گیرند، اما معمولا در مراسم خودزنی (سوراخ کردن پوست) افراط به خرج می دهند.

با آغاز این فستیوال، مردم محلی و گردشگران می توانند از رژه فیل ها، گروه نوازنده ها، پایکوبینده ها، شعبده بازها و آکروبات ها که همگی با ریتم آواز و طبل در حال انجام هستند، لذت ببرند.

زمان برگزاری فستیوال kataragama: جولای و آگوست

مکان برگزاری فستیوال Kataragama: کاتاراگاما

فستیوال Pada Yatra Pilgrimage - فستیوال های سریلانکا

قبل از فستیوال کاتاراگاما که از مهم ترین جشنواره های سریلانکا است، هزاران نفر در پیاده روی طولانی Pada Yatra Pilgrimage شرکت می نمایند. این پیاده روی طولانی و چالش برانگیز از جافنا در شمال سریلانکا آغاز می گردد و پیاده روی به سمت جنوب از سمت ساحل شرقی سریلانکا (پارک دیدنیی یالا) و به سمت معبد مقدس کاتاراگاما ادامه پیدا می نماید.

این فستیوال یکی از قدیمی ترین ها در سریلانکا است که در زمان قدیم بیشتر محلی ها در آن شرکت می کردند، اما اکنون از سراسر سریلانکا از ادیان های مختلف در این پیاده روی شرکت می نمایند. سریلانکایی ها با هر پیش زمینه اعتقادی در کنار یکدیگر جمع می شوند تا سفر معنوی باورنکردنی را در امتداد منظره ها زیبا طی نمایند و به کاتاراگاما مقدس برسند.

زمان برگزاری فستیوال Pada Yatra Pilgrimage: ژوئن تا جولای

مکان برگزاری فستیوال Pada Yatra Pilgrimage: کاتاراگاما

فستیوال Thai Pongal

فستیوال Thai Pongal بیش از 1000 سال است که جشن گرفته می گردد و از مهم ترین جشن های تامیل ها است. این جشنواره در اولین روز از تقویم سنتی تامیل ها، اواسط ژانویه، آغاز می گردد و نشان دهنده آغاز سفر شش ماهه خورشید به شمال است.

این جشنواره به نشانه ادای احترام به خدای خورشید Surya و گاو انجام می گردد؛ چراکه هر دو نقش مهمی در برداشت محصول باکیفیت دارند. به طور معمول این جشنواره در هند بیش از چهار روز طول می کشد، اما سریلانکایی ها این فستیوال را به دو روز محدود می نمایند.

در اولین روز از این فستیوال، سریلانکایی ها خانه های خود را با برگ موز و طرح های رنگارنگ کوالام تزئین می نمایند و برنج را به همراه شیر، ادویه های مختلف، آجیل و کشمش می جوشانند و با همسایه ها خود به اشتراک می گذارند.

در دومین روز از این فستیوال، از گاوهایی که در مزارع برنج به کشاورزان یاری می نمایند با غسل، رنگ آمیزی و آویزان کردن گلدسته ها به گردن و شاخ هایشان تجلیل می گردد.

زمان برگزار فستیوال Thai Pongal: ژانویه

مکان برگزاری فستیوال Thai Pongal: در سراسر سریلانکا

فستیوال Poson Poya - فستیوال های سریلانکا

فستیوال Poson Poya در بین مردم سریلانکا اهمیت تاریخی و مذهبی دارد. این جشنواره سالانه در سراسر سریلانکا به منظور ورود آیین بودایی یا بودیسم به سریلانکا در قرن سوم قبل از میلاد برگزار می گردد.

اگرچه این فستیوال در سراسر سریلانکا برگزار می گردد، اما در میهینتاله مراسم بزرگ تری هر سال در نظر گرفته می گردد؛ چراکه معتقد هستند صخره میهینتاله، مکانی است که دیدار بین راهب بودایی ماهیندا و پادشاه دوانامپاتیسا انجام شد و آیین بودایی در سریلانکا رواج پیدا کرد.

در طول این فستیوال، هزارن مرید لباس سفید به تن می نمایند و 1843 پله را به سمت معبدی که روی قله کوه قرار گرفته است، بالا می روند تا دعا نمایند. فعالیت های زیادی در طول این فستیوال از قبیل روشن کردن فانوس، آشپزی و آشنایی بیشتر با آموزه های بودایی صورت می گیرد. بعلاوه جشنواره ای به همین منظور در آنورادهاپورا برگزار می گردد ک روح تازه ای را به معابد منطقه می دهد.

زمان برگزاری فستیوال Poson Poya: ژوئن

مکان برگزاری فستیوال Poson Poya: آنورادهاپورا و میهینتاله

فستیوال Deepavali

فستیوال Deepavali یا جشنواره نورها از مهم ترین فستیوال های سریلانکا در تقویم هندوها است و هر سال تامیل های سریلانکا میزبان این جشنواره هستند. در جنوب هند این فستیوال به همان Deepavali مشهور است، اما در شمال هند و دیگر منطقه ها دنیا به Diwali شناخته می گردد.

این جشنواره پیروزی لرد راما را در نبرد با راوانا جشن می گیرد که به معنای پیروزی نور بر تاریکی، خیر بر شر و امید بر ناامیدی است. در طول این فستیوال چراغ ها و فانوس ها در خارج از خانه ها و در معابد آویزان است که پیروزی را نشان می دهد. در طول این فستیوال، خانواده ها با پوشیدن لباس های نو دور یکدیگر جمع می شوند، به یکدیگر کادو می دهند، کنار هم غذا می خورند و از معابد محلی بازدید می نمایند.

زمان برگزاری فستیوال Deepavali: اکتبر

مکان برگزاری فستیوال Deepavali: در سراسر سریلانکا

سخن نهایی درباره فستیوال های سریلانکا

در این مطلب سعی کردیم به معرفی برترین و معروف ترین جشنواره های سریلانکا بپردازیم تا بتوانید بیشتر با فرهنگ مردم این کشور آشنا شوید و با آگاهی بیشتر به این کشور سفر کنید. خبرنگاران برگزارنماینده تورهای گردشگری داخلی و خارجی زیادی است که می توانید با مراجعه به سایت یا استفاده از اپلیکیشن این آژانس گردشگری از تورهای آن اطلاع پیدا کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2351

به "معرفی دیدنی ترین جشنواره ها وفستیوال های سریلانکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیدنی ترین جشنواره ها وفستیوال های سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید