مشاهده نور سبز رنگ درخشان در اطراف مریخ

به گزارش مجله وتورلد، مطالعات محققان انگلیسی نشان می دهد که در اطراف سیاره مریخ نور سبز رنگ درخشان که مانند شفق قطبی است، مشاهده شده است.

مشاهده نور سبز رنگ درخشان در اطراف مریخ

شفق قطبی به اصطلاح انتشار خط سبز خوانده می گردد و دلیل ایجاد آن هم تحریک اکسیژن موجود در جو است که در نتیجه آن نورهای رنگی شفق قطبی در زمین ایجاد می گردد.

گرچه، این پدیده یک لایه نازک درخشان از نور سبز رنگ را هم در ارتفاع 90 کیلومتری در اتمسفر زمین پدیده می آورد.

چنین پدیده زیبایی تا به امروز در اتمسفر سیاره ای دیگر مشاهده نشده بود. زیرا سطح این سیارات یا کاملا روشن هستند یا ماموریت های فضایی حسگرهای مناسبی برای تشخیص آنها نداشته اند.

مشاهده این پدیده در اطراف مریخ نتیجه رصد 40 ساله برای پدیده های موجود در سیاره سرخ است.

محققان دانشگاه آزاد انگلیس(The Open University) در این پژوهش با استفاده از طیف سنج مرئی و ماوراء بنفش NOMAD موجود در مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس پیروز به مشاده این نور سبز رنگ در اطراف سیاره سرخ شدند.

این پروژه مشترک میان آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه به مطالعه آثار گازها در اتمسفر مریخ و تحقیق در خصوص نقش منابع بالقوه موجود در زیر سطح مریخ برای بروز چنین پدیده هایی می پردازد.

ابزار طیف سنجی NOMAD توانست سیگنال خاص تحریک اکسیژن را در طول موج 557.7 نانومتر ردیابی کند که نشان دهنده درخشش نور سبز رنگ در کنار انتشار فرابنفش ضعیف تر اکسیژن در طول موج 297.2 نانومتر است.

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس در اکتبر سال 2016 میلادی به مریخ رسید و بیش از یک سال برای رسیدن به مدار صحیح این سیاره کوشش کرد و در نهایت از ماه مه سال 2018 میلادی آغاز به اندازه گیری های مختلف در سیاره سرخ کرد.

منبع : ایسنا

منبع: آی تابناک
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1099

به "مشاهده نور سبز رنگ درخشان در اطراف مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده نور سبز رنگ درخشان در اطراف مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید