مریخ نورد فرصت 15 ساله شد

به گزارش مجله وتورلد، مریخ نورد فرصت (Opportunity) ناسا اتفاقی را رقم زد که هیچ کس انتظارش را نداشت. ماموریتی که قرار بود تنها هزار متر مسافت را در سطح مریخ بپیماید و 90 روز مریخی را در سیاره سرخ سپری کند. اما اکنون 45 کیلومتر، یعنی بیش از طول جهت دو ماراتن، را در مریخ طی نموده و بیش از پنج هزار روز مریخی را در این سیاره گذرانده است.

مریخ نورد فرصت 15 ساله شد

البته چند ماهی است که ارتباط فرصت با زمین قطع شده. آخرین اطلاعات از این مریخ نورد 20 خرداد 1397 به زمین رسید. پس از آن طوفان شن سراسر مریخ را پوشاند. این طوفان آن قدر از شدت نور خورشید کاست که پنل های خورشیدی مریخ نورد فرصت دیگر توان فراوری انرژی نداشتند.

متخصصان آزمایشگاه پیشران جت (JPL) ناسا هنوز در حال کوشش برای برقراری ارتباط مجدد با فرصت هستند و ماموریت فرصت هنوز به خاتمه نرسیده است. در صورت برقراری ارتباط با فضاپیما امکان فعالیت مجدد آن وجود دارد.

فرصت در تابستان سال 2003 به فضا پرتاب شد. این ماموریت که بخشی از برنامه کاوش مریخ بود در چنین روزهایی در سال 2004 در سطح مریخ فرود آمد و فعالیت خود را شروع کرد. فضاپیمایی که قرار بود تنها حدود 90 روز فعالیت کند اما اکنون وارد شانزدهمین سال مامورتیش شده است.

مریخ نورد فرصت همتایی به نام روح (Spirit) نیز داشت. این مریخ نورد نیز فراتر از حد انتظار عمل کرد و از سال 2004 تا 2010 به فعالیت خود ادامه داد. مریخ نورد روح در سال 2010 به دام شن افتاد. کوشش متخصصان ناسا برای نجات این مریخ نورد پاسخگو نبود و در نهایت ماموریت آن خاتمه یافت.

پس از ماموریت پیروز مریخ نوردهای دوقلوی روح و فرصت ناسا مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) را در سال 2011 روانه مریخ کرد. کنجکاوی نسبت به همتاهای پیشینش توان بیشتری داشت و گام بلندی در کاوش مریخ به حساب می آمد. مریخ نوردی بزرگ با جرمی در حدود 900 کیلوگرم.

گام بعدی ناسا برای کاوش سیاره سرخ مریخ نورد مارس 2020 (Mars 2020) است که قرار است در تابستان سال 2020 روانه مریخ گردد. مارس 2020 نمونه کامل تری از مریخ نورد کنجکاوی خواهد بود و این دو طراحی مشابهی خواهند داشت. مارس 2020 به جست وجوی نشانه های احتمالی حیات در گذشته مریخ خواهد پرداخت.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مریخ نورد فرصت.

Credit: NASA/JPL/Cornell University

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 139

به "مریخ نورد فرصت 15 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد فرصت 15 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید