مجموعه معماری دستکند زیرزمینی سامن بازسازی و سامان دهی می گردد

به گزارش مجله وتورلد، مدیر پایگاه دستکند سامن گفت: بازگشایی مجموعه آثار معماری دستکند زیرزمینی سامن در امسال از اولویت های اداره کل استان است.

مجموعه معماری دستکند زیرزمینی سامن بازسازی و سامان دهی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، علی خاکسار امروز دوشنبه 12 خرداد ماه اضافه کرد: این مجموعه در شهر کوچکی به همین نام و در جنوب ملایر واقع شده است که به صورت دستکند در زیر معابر منازل و ساختمان های اداری واقع شده و حدوداً بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

او گفت: کاوش های باستان شناسی در مجموعه، از سال 1386 شروع شده و تا به امروز شش فصل برنامه پژوهشی شامل شناسایی، پاک سازی، کاوش و پی گردی، دستاوردهای بسیار ارزشمندی از جمله شناسایی بیش از 80 فضای کوچک و عظیم با راهروهای متعدد، به همراه داشته است.

مدیر پایگاه دستکند سامن اضافه کرد: یکی از ویژگی های این مجموعه وجود تدفینها و بقایای انسانی متعدد موجود در کف فضا است که با مطالعات انسان شناسی صورت گرفته، ویژگی های جنسیتی، سنین مرگ و تا حدودی مشخصه های نژادی و علل مرگ شناسایی شد.

او گفت: دومین ویژگی دستکند سامن ایجاد مجموعه در فضایی از جنس سنگ گرانیت است. ایجاد مجموعه ای به این گستردگی در دوره های تاریخی نیازمند تکنولوژی و ابزارهای بسیار پیشرفته ای است که سازندگان این مجموعه از آن بهره مند بوده اند. این مجموعه دارای ارزش های هنری، معماری و فناورانه منحصربه فردی است که در صورت بازگشایی آن، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و موجب بهبود اقتصاد جامعه محلی می گردد.

خاکسار اضافه کرد: به این منظور طرح سامان دهی، حفظ و احیای مجموعه تهیه و با اولویت های مشخص شده بخش هایی اجرا شده است. این طرح شامل بازسازی، سامان دهی و تثبیت ساختار سنگی مجموعه، بازسازی، حفاظت و تثبیت اسکلت ها و بقایای استخوانی انسانی، بازسازی و احیای ورودی اصلی مجموعه، طراحی و ساخت ویترین های مناسب برای نمایش تدفین ها و اشیای مکشوفه، طراحی و اجرای نورپردازی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 996

به "مجموعه معماری دستکند زیرزمینی سامن بازسازی و سامان دهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه معماری دستکند زیرزمینی سامن بازسازی و سامان دهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید