لغو سفر خارجی جریمه دارد
به گزارش مجله وتورلد، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: لغو سفرهای خارجی بدون کسر جریمه ممکن نیست.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدارک لازم برای ویزای کانادا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.
ترکیه، عراق، کویت، گرجستان، تاجیکستان، امارات، قطر، ترکمنستان، هندوستان، عمان و بحرین، کشورهایی هستند که پس از سرایت ویروس کرونا، مرزهای زمینی و هوایی شان را بستند و پروازها را متوقف کردند. این شرایط سرگردانی مسافران ایرانی و خارجی در آن سوی مرزها را به همراه داشته است. هنوز معلوم نیست این فرایند تا تعطیلات نوروز تداوم داشته باشد، با این حال آژانس داران می گویند: تعداد کنسلی تورهای خارجی برای تعطیلات نوروز 99 رو به افزایش رفته است، در حالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور بخشنامه ای کلی درباره ساز و کار لغو سفر، پیش بینی برای این شرایط نداشته و بدون این که تاسیسات گردشگری را مورد حمایت قرار دهد، صرفا با اعلام شرایط فوق العاده از مسؤولیت شانه خالی نموده است.
معاون گردشگری روز سه شنبه، ششم اسفندماه بخشنامه ای صادر کرد و با اعلام شرایط فوق العاده از تاسیسات گردشگری خواست: چنانچه مسافری از تاریخ اول اسفندماه سال جاری تا اطلاع ثانوی، درخواست انصراف داشت، بدون دریافت جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام نمایند. همچنین تاکید شد: با توجه با توجه به نداشتن امکان پیش بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود از ایجاد هرگونه تعهد الزام آور برای سفرهای نوروزی خودداری گردد.
حالا برخی از آژانس ها و هتل ها با این بخشنامه به مخالفت برخاسته اند. سهند عقدایی ـ مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی ـ در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: عمل به بخشنامه معاونت محترم گردشگری مبنی بر عودت همه مبالغ پرداختی تورهای خروجی بدون کسر جریمه کنسلی، برای دفاتر خدمات مسافرتی به سبب وسعت ضرر و زیان وارده امکان پذیر نبوده و این دستور منجر به درگیری وسیع هزاران مسافران تورهای خروجی با دفاتر خدمات مسافرتی شده و نهایتا امکان ادامه فعالیت را از دفاتر سلب خواهد نمود.
او هزینه پرداخت شده به کارگزاران خارجی را از جمله هزینه های غیرقابل برگشت در تورهای خروجی نوروزی برشمرده و درباره آن شرح داده است: در ایام نوروز تورهای گروهی متعددی به کشورهای اروپایی، برزیل، آفریقای جنوبی، ویتنام، ژاپن و ... انجام می گردد. در این مقاصد هرگز به صورت مجزا خدمات خریداری نشده و مجموع اجزای سفر شامل هتل، پروازهای داخلی در مقصد، خدمات گشت، غذا و ... در قالب یک پکیج از سوی کارگزاران مقصد ارائه شده و تورگردانان ایرانی پس از توافق بر سر قیمت، آن پکیج را خریداری می نمایند و از چند ماه قبل از نوروز به تدریج مبالغی را به کارگزاران پرداخت می نمایند.
پیکیج کارگزاران دارای شرایط کنسلی است و مطابق عرف دنیای توریسم تقریبا از یک ماه قبل از سفر تمام مبالغ پرداخت شده غیرقابل برگشت خواهد بود. به طور مثال در همین ماه گذشته که همزمان با تعطیلات سال نوی چینی، به علت شیوع بیماری کرونا تورهای بالغ بر 35 میلیون مسافر چینی در سراسر دنیا کنسل شد، عموما هزینه ای از سوی کارگزاران مقاصد به چینی ها عودت نشد و البته در برخی موارد توافق شد جریمه کنسلی کمی به چینی ها مترتب شده اما پولی به ایشان عودت نشد و مبالغ پرداختی به صورت بیعانه نزد کارگزارن مقاصد بماند و مسافران چینی تا یک سال فرصت داشته باشند از آن سفرها استفاده نمایند.
در حال حاضر برخی ایرلاین های خارجی به صورت موقت پروازهای خود را کنسل نموده و پرواز برخی دیگر دایر است. ایرلاین ها درباره نوروز هنوز اطلاعیه ای نداده اند و بعید به نظر می آید تا 10 روز قبل از حرکت خبری دهند. این در حالی است که از هم اکنون مسافران درخواست کنسلی دارند و این امر منجر به کسر جریمه کنسلی در پروازهای عادی و سوخت کامل پروازهای چارتر و سیت (جایگاه) چارتر می گردد.
واضح است که هزینه ویزا، پس از ورود مدارک مسافر به سفارتخانه غیرقابل برگشت است.
او همچنین پیشنهاد نموده که به دفاتر خدمات مسافرتی اجازه داده گردد با کارگزاران مقاصد مذاکره نموده تا بتوانند جریمه های کنسلی را به حداقل برسانند و همچنین همانند تجربه اخیر تورگردانان چینی، زمان تورهای خود را با هماهنگی با مسافران به تاریخی در آینده موکول نمایند.
حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران ـ نیز در نامه ای خطاب به علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تایید غیرقابل برگشت بودن برخی هزینه های تورهای خارجی نوشته است: بخشی از هزینه های پرداختی سفر، از جمله ویزا، اقامت در هتل های خارج از کشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس های خریداری شده برای سفرهایی که مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است، قابل استرداد به مسافران نیست که در نامه معاون گردشگری به تاریخ 6 /12 /1398 مغفول مانده و عملا دفاتر خدمات مسافرتی امکان استرداد این وجوه به مسافران را ندارند و لذا با توجه به مسائل فوق و ارائه نشدن راه حل مناسب که هتل ها و شرکت های هواپیمایی را ملزم به همکاری بیشتر برای استرداد وجوه دریافتی از آژانس ها و مسافران کند، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی سراسر کشور به تنهایی امکان استرداد وجوه مسافران را با توجه به ابعاد ملی این پیش آمد ناگوار که از نمونه های شاخص فورس ماژور است، ندارند.
او همچین به خودداری برخی شرکت های هواپیمایی و هتل ها از بازگرداندن وجوه، بدون کسر جریمه اشاره نموده و نوشته که پس از شیوع ویروس کرونا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و دنیاگردی کشور علی رغم تعطیلی فعالیت ها و زیان های هنگفت، همکاری خود را برای رضایت گردشگرن و شهفرایندان به دلیل حفظ سلامت با توقف پروازهای بین المللی برنامه سفر خود را ابطال نموده اند انجام داده اند. اما متاسفانه با وجود تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر ابطال بدون جریمه هزینه سفرهای هوایی، زمینی و ریلی کماکان شرکت های هواپیمایی از اجرای دستورالعمل فوق خودداری می نمایند، لذا همکاران دفاتر خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی توان و امکان استرداد وجوه دریافتی از مسافران را بدون همکاری شرکت های هواپیمایی و هتل های داخلی و خارجی ندارند.
رفیعی در گفت وگو با ایسنا هم بیان نمود: باید کوشش کنیم در این شرایط به مردم فشار بیشتری وارد نگردد، نباید راحت ترین گزینه که کسر جریمه از مردم است، انتخاب کنیم.
او همچنین درباره غیرقابل بازگشت بودن برخی هزینه های تور، شرح داد: اگر آژانس ها مدارک و اسناد مثبت دال بر هزینه های غیرقابل برگشت ارائه دهند، در انجمن صنفی با حضور نماینده تعزیرات، آنالیز و درصورت تایید، مسافر نسبت به شرایط موجود توجیه می گردد.
رفیعی که در نامه ای درباره کارشکنی برخی شرکت های هواپیمایی از بازگرداندن هزینه کامل بلیت به وزیر راه نامه نوشته بود، گفت: وقتی بیشتر کشورها مسافر ایرانی را نمی پذیرند و مردم حتی اگر بخواهند نمی توانند سفر بفرایند، چرا ایرلاین ها هزینه ها را کامل برنمی گردانند، این کسر از جریمه بابت چیست؟! ایرلاین های خارجی هم که خودشان تصمیم گرفته اند مسافر خارجی را جابه جا ننمایند، باید هزینه بلیت را کامل برگردانند، چطور وقتی قضیه هواپیمای اوکراینی پیش آمد و اروپایی ها سفرشان را لغو کردند، تمام پولشان را گرفتند، چرا ما نتوانیم. باید با طرف های خارجی از جمله ایرلاین ها و هتل ها صحبت کنیم پول کنسلی ها را سریع تر برگردانند. شرایط کشور ما فورس ماژور است، این شرایط را طرف های خارجی با لغو پروازهایشان و بستن مرزهایشان به روی ایران حتما متوجه شده اند.
او خودداری برخی هتل ها برای برگرداندن وجه کامل مسافر، اظهار کرد: آژانس ها خیلی خوب شرایط هتل ها را درک می نمایند، همه ما در یک سال گذشته متضرر شده ایم و تا به حال هم هیچ یک از آن خسارت ها جبران نشده است، آژانس ها هم مثل هتل ها به نوروز چشم دوخته بودند، ولی حالا شرایط فرق نموده است، در این شرایط همه باید بهم یاری کنیم، نباید عامل سفر مردم شویم. از یک طرف از مردم می خواهیم سفر نفرایند از طرف دیگر به آن ها اعلام می کنیم خسارت کنسلی را دریافت می کنیم.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران درباره تاخیر در پرداخت وجوه مربوط به کنسلی بیلت قطار در آژانس ها، گفت: تا به امروز 60 درصد بیلت قطارها برای تعطیلات نوروز کنسل شده است، بازپرداخت هزینه های آن با توجه به سیستم اقتصادی شرکت های ریلی، بسیار سخت بود اما وزیر راه پیگیر شده تا تاخیر در بازپرداخت ها حل گردد.
رفیعی گفت: از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست نموده بودم برای معین راه کار در شرایط موجود جلسه ای با حضور هتلداران و آژانس ها برگزار گردد ولی تا کنون چنین جلسه ای تشکیل نشده است.
منبع: دنیای سفر