لاپلند؛ سرزمین شگفت انگیز فنلاند

به گزارش مجله وتورلد، فنلاند کشور هزاران دریاچه است و هنگام صحبت از این کشور، دریاچه های پرشمار آن را به خاطر می آوریم. برخلاف سوئیس و نپال، اثری از کوه های بلند در فنلاند دیده نمی گردد؛ با این حال، چشم انداز این سرزمین را نمی توان به طورکلی مسطح خواند؛ چراکه رشته کوه Maanselka که از نروژ تا کارلیا امتداد دارد، در این کشور واقع شده است و مرز فنلاند و روسیه محسوب می گردد. دریاچه شمالی فنلاند در مجاورت این رشته کوه، منظره ای استثنایی پدید می آورد. با ما همراه شوید تا از دریچه تور مجازی، به سرزمین افسانه های زمستانی سفر کنیم.

لاپلند؛ سرزمین شگفت انگیز فنلاند

تپه 480 متری کانتیوارا که در سه کیلومتری رشته کوه مرزی فنلاند و روسیه واقع شده، مکانی دنج و آرام پدید آورده است که یکی از جاهای دیدنی فنلاند محسوب می شود. پیاده روی به بالای این تپه کار دشواری است و چندین ساعت طول می کشد؛ اما فصل زمستان، فرصت مناسبی برای کرایه خودروی برفی به منظور صعود به کونتیوارا و بهره مندی از چشم اندازهای حیرت انگیز دو کشور همسایه است. جنگل های اطراف این منطقه، زیستگاه جانواران نادر و در حال انقراض بسیاری است. مضاف بر قو و پرندگان زیبای دیگر، مهم ترین جانور این منطقه را می توان خرس قهوه ای دانست .

پارک ملی Riisitunturi دارای یکی از محبوب ترین جهتهای پیاده روی در فنلاند است که به تپه ای با همین نام منتهی می شود. صعود به این تپه حتی برای بچه ها نیز امکان پذیر است. تقریبا در تمامی جهتهای کوهنوردی فنلاند،کلبه های چوبی وجود دارد که به عنوان محلی برای استراحت گردشگران ساخته شده است. در تمامی این کلبه ها تبر و اره نیز وجود دارد تا گردشگران با راه اندازی شومینه و بخاری های هیزمی، از گرمای لذت بخش آتش لذت ببرند.

طبیعت فنلاند در هر فصلی شگفت انگیز است؛ اما زمستان، زمان فعالیت در فضای باز محسوب می شود. پیست اسکی روکا در منطقه لاپلند، یکی از بهترین جاذبه های زمستانی فنلاند است. این منطقه که دمای ان در زمستان تا کمتر از منفی 20 درجه زیر صفر نیز می رسد، نقطه شروع برای حرکت به سوی کانتیوارا و Riisitunturi نیز محسوب می شود .

کلبه های چوبی در جهت پیاده روی لاپلند

پیست اسکی روکا که ده ها کیلومتر طول دارد، پادشاه جاذبه های زمستانی فنلاند نامیده می شود. تپه های این منطقه با برفی پوشیده شده است که با نوع برف مناطق شمالی تر تفاوت دارد. وزش باد در این منطقه شدت بسیاری دارد و تنه و شاخه های درختان کاملا پوشیده از برف است.

ناحیه مرکزی لاپلند، زادگاه بابانوئل محسوب می شود

درختان صنوبر، جلوه ای کم نظیر به وجود می آورند. قامت آن ها زیر سنگینی برف ها خمیده می شود و اشکال قوسی و مخروطی منحصربه فرد به وجود می آوردند. در این منطقه، حتی جاده ها و جهتهای ارتباطی نیز از برف یک دست سفید پوشیده شده است؛ چراکه این منطقه از مواد شیمیایی و سوخت های فسیلی مصون نگاه داشته می شود.

در 200 کیلومتری روکا و ناحیه مرکزی لاپلند، منطقه رووانیمی قرار گرفته است که زادگاه بابانوئل محسوب می شود. بازدید از کلبه بابانوئل به دلیل تجمع گردشگران با دشواری ممکن است؛ گرچه بارش باران به دلیل افزایش نسبی دما، سبب می شود تا عکاسان فرصت مناسبی برای عکاسی به دست آورند.

زمستان های فنلاند تنها در اسکی و بابانوئل خلاصه نمی شود. مسابقات اتومبیل های برفی، کارتینگ یخی و بسیاری از تفریحات مهیج دیگر نیز در فنلاند انجام می شود؛ با این حال، غیرمعمول ترین تفریح زمستانی فنلاند را می توان سورتمه سواری با گوزن شمالی و هاسکی دانست.

سورتمه سواری در لاپلند، خاطره ای منحصربه فرد را رقم می زند. هاسکی های دوست داشتنی با نیرو و هیجانی فراطبیعی سورتمه هایی که دو فرد بزرگسال را در خود جای می دهد، به دنبال خود می کشند. ما نیز در تلاشیم تا خود را متقاعد کنیم که هاسکی ها برای این کار هیچ محنت و رنجی را متحمل نمی شوند. قدمت استفاده از سگ های سورتمه به 8000 سال پیش باز می شود. هاسکی ها انرژی و قدرت وصف ناپذیری دارند و مردم محلی آن ها را به گوزن های شمالی ترجیح می دهند؛ چراکه هاسکی ها همچون گوزن های شمالی به غذای مخصوص (نوعی خزه) نیاز ندارند و تشنگی خود را نیز در طول جهت با برف برطرف می نمایند.

امیدواریم که از سفر به سرزمین زمستانی لاپلند لذت برده باشید. اکنون می توانید از دریچه ای که در ابتدای این مطلب قرار داده شده است، از زیبایی های این منطقه بهره دوچندان ببرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1604

به "لاپلند؛ سرزمین شگفت انگیز فنلاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاپلند؛ سرزمین شگفت انگیز فنلاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید