قرارداد شهرداری تهران با چینی ها صرفاً خرید واگن نیست

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر باید از ظرفیت های داخلی برای فراوری واگن استفاده کنیم گفت: مباحث مربوط به خرید واگن مترو از چین در راستای منافع عمومی و ملی کشور بوده است.

قرارداد شهرداری تهران با چینی ها صرفاً خرید واگن نیست

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

احمد دنیااقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره طرح سؤال از شهردار تهران در مورد خرید واگن متروی چینی اظهار کرد: خرید واگن مترو در قالب یک مبحث قرارداد اقتصادی بین کشور چین و ایران است و این قرارداد شرایطی دارد که بخشی از آن تأمین تجهیزات است.

وی توضیح داد: به هر حال امکانات اقتصادی که چین در اختیار ایران قرار می دهد به طور طبیعی یک سری شرایطی دارد که بخش عمده و قابل توجه آن فروش تجهیزات است. اما از گذشته معمولاً چه مترو و چه سایر بخش ها شرایطی را به وجود می آوردند که همراه با ورود تکنولوژی ساخت و ایجاد واحدهای صنعتی به عنوان واحدهای مکمل و فراورینماینده نیازهای کشور در بخش های مختلف بود.

وی اضافه نمود: در موضوع واگن نیز این گونه نیست که شهرداری تهران بیاید یک قرارداد گلوبال امضا نموده و تعدادی واگن را به ایران وارد کند. شکل کار متفاوت است و اطلاعات ریزی دارد که اگر دوستان این اطلاعات را ملاحظه نمایند به این مسئله واقف می شوند که موضوع در حد این که خریدی اتفاق بیفتد، نیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با یادآوری هم اکنون علاوه بر شرکت واگن سازی تهران، چند شرکت بخش خصوصی در حوزه فراوری واگن داریم گفت: بخشی از سهام واگن سازی تهران متعلق به مترو، بخشی متعلق به شرکت ها و بخش کوچکی از سهام آن متعلق به چینی هاست.

دنیااقتصادی ادامه داد: با این حال عمده ساخت واگن ها در داخل کشور انجام می گردد، به عبارت دیگر هم اکنون واگن سازی تهران با شرکت های دیگر واگن سازی قرارداد امضا می نماید و به صورت ساخت واگن، استراچکر (سازه اصلی) را می سازند و کارهای تکمیلی و پایانی و تجهیز داخل واگن ها از جمله الکتریکال، امکانات داخل واگن ها توسط واگن سازی پارس انجام می گردد.

وی توضیح داد: بنابراین تأمین واگن پروسه ساخت و تکمیلی دارد و به همین سادگی نیست که ما برویم قرارداد ببندیم چون پول آن را چینی ها می پردازند الزاماً از آنها یک سری واگن های آماده بخریم. البته در این قرارداد یک سری واگن هایی می تواند به صورت CKD (قطعات منفصله) به ایران آمده مونتاژ گردد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر این که موضوع خرید واگن مترو باید شفاف گردد، اظهار کرد: با توجه به برنامه ای که شهرداری و شورای شهر تهران برای توسعه حمل ونقل عمومی به خصوص مترو دارد و حمایت های خوبی که در دولت انجام می گردد، فرصت خیلی خوبی است که بتوانیم در 4 تا 5 سال آینده اقدامات قابل توجهی در بحث توسعه حمل ونقل مانند مترو انجام دهیم.

دنیااقتصادی اعلام کرد: از مفاد قرارداد خرید واگن اطلاعی ندارم و قرار است گزارش های مربوطه را شهرداری به شورا اطلاع دهد، چراکه این سفر هفته قبل رخ داده است. از این رو این که دولت چقدر منابع را به خرید واگن اختصاص داده یا این که شرایط قرارداد چگونه بوده بنده از کم و کیف آن اطلاع ندارم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران یادآور شد: اما بر اساس مکانیسمی که از قبل بوده و امروز هم بر اساس آن عمل می گردد شرایط را عرض کردم.

دنیااقتصادی اشتغال و انتقال تکنولوژی برای گردش اقتصادی این منابع در داخل را یکی از بحث های اصلی شهرداری است، گفت: ضوابط و مقررات مصوب مجلس و اعتقاداتی که در وزارتخانه ها و شهرداری تهران است مبتنی بر این نکته است که باید از ظرفیت های داخلی برای فراوری واگن استفاده کنیم.

وی گفت: مطمئن باشید بحثی که اخیراً صورت گرفته در راستای منافع عمومی و ملی کشور بوده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 453

به "قرارداد شهرداری تهران با چینی ها صرفاً خرید واگن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد شهرداری تهران با چینی ها صرفاً خرید واگن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید