در کوچه پس کوچه فستیوال موسیقی بوشهر

به گزارش مجله وتورلد، بوشهر از شادترین شهرهای ایران است. دلیل عمده این حرف موسیقی ناب و خاص مردم این سرزمین است که از دیر باز جزو جدایی ناپذیر این بندر رویایی به حساب می آید. آیین های موسیقی بوشهر توسط مردم ساحل نشین که به ماهیگیری و دریانوردی مشغول بودند، شکل گرفته اند. اگر تا به حال موسیقی بوشهر به گوش شما نرسیده است، این بار شما را با یکی از مهم ترین فیستیوال های موسیقی ایران آشنا می کنیم: فستیوال موسیقی کوچه بوشهر. در این فستیوال شما با هنرمندان مهم بوشهر و نواحی دیگر ایران آشنا می شوید و شانس شنیدن موسیقی آن ها را به صورت زنده خواهید داشت. اگر مایلید در این فستیوال زنده و پر هیجان شرکت کنید، بلیط هواپیما به بوشهر خود را می توانید از مجموعه خبرنگاران تهیه بفرمایید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با فستیوال موسیقی کوچه بوشهر آشنا کنیم.

در کوچه پس کوچه فستیوال موسیقی بوشهر

تاریخچه موسیقی بوشهر در عبور از فستیوال موسیقی کوچه بوشهر

موسیقی هر منطقه گرو در زبان آن منطقه است. زیرا که گویش و لهجه در فرم موسیقی، ریتم، سرعت و تکیه صدا تاثیر به سزایی می گذارد. در بوشهر گویش ها و لهجه های مختلفی صحبت می گردد در نتیجه موسیقی هر منطقه با دیگر مناطق آن متفاوت است. همین امر باعث پیدایش سبک ها و فرم های موسیقی مختلف در بوشهر شده است.

فستیوال موسیقی کوچه بوشهر نوازنده ها و موسیقی دانان ارزنده ای را گرد هم آورده است. هر کدام از هنرمندان و نوازندگان سبک و سیاق خود را دنبال می نمایند و از ویژگی های مهم هر کدام از آن ها اصالت موسیقیایی آن ها است.

از دیگر ویژگی های مهم تاریخ موسیقی بوشهر نزدیکی آن به دیگر کشور های خطه خلیج فارس است. بوشهر بلند ترین مرز خلیج فارس را داراست از این رو همچون دروازه ای فرهنگی عمل نموده و تبادلات فرهنگی، هنری و موسیقی بسیاری از این طریق اجرا شده است. همین بوشهر را در موقعیت جغرافیای بسیار خاصی قرار داده است. بخش مهم آیین موسیقی بوشهر، موسیقی کار است. یعنی موسیقی ای که مردم ساحل نشین که مشغول به کار در دریا بودند، برای بازدهی بالای کار موسیقی اجرا میکردند. یا به هنگام پارو زدن آواز می خواندند. در مواقعی هم برای به در بردن خستگی به نواختن ساز می پرداختند. موسیقی کار از نوع اولیه موسیقی بشر به حساب می آید.

بومی خوانی در فستیوال موسیقی کوچه بوشهر

مردم ساحل نشین همیشه حکایت های خود را به وسیله موسیقی به گوش مردم می رسانند. فستیوال موسیقی کوچه بوشهر یک رویداد هنری مستقل است که به همت بعضی هنرمندان موسیقی برپا شده است و سعی در بیان داستان ها و حکایت ها دارد. این فستیوال در کوچه مستقر در بافت تاریخی که به کافه حاج رییس منتهی می گردد هر سال به مدت 6 روز بر پا است.

بنا به وب سایت رسمی فستیوال موسیقی کوچه کنسرت های ویژه از نواحی های مختلف ایران همچون آذربایجان، خوزستان، لرستان، گیلان و کردستان نیز در سال های گذشته بر گزار شد. کارگاه آموزش موسیقی خوزستان، هرمزگان، لرستان، گیلان و کردستان از جمله کارگاه های این فستیوال در بوشهر هستند. در روز اختتامیه از گروه های حاضر در جشنواره تقدیر و قدر دانی می گردد. همچنین سال 97 در هفته نکوداشت بوشهر، هنرمندان موسیقی بوشهر در کنار خلیج فارس، آواهای محلی را اجرا کردند. به گفته برگزارنمایندگان فستیوال موسیقی کوچه، این فستیوال می خواهد زمزمه های زیر لب، ترانه های پشت پنجره ها و آوازهای آخر شب رهگذرانِ پس کوچه های همه خانه های ایران و جهان را بشنود.

تا به امروز کافه حاج رییس دو بار میزبان این فستیوال بوده و امیدواریم تا سال جاری نیز در روز های پایانی سال شاهد برگزاری این جشنواره باشیم. این فستیوال از هیچ ارگان و یا شخصی هزینه ای دریافت نمی کند و به صورت مستقل و بدون دریافت دستمزد برگزار می گردد. بلیط فروشی تنها برای تامین هزینه های برگزاری و پرداخت دستمزد های گروه های موسیقی حاضر در فستیوال اجرا شده است. ما هرچه از تاریخچه موسیقی و فستیوال موسیقی کوچه بوشهر سخن بگوییم باز هم کم است. اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این فستیوال پر شور و هیجان به می توانید به وب سایت رسمی آن سر بزنید.

آدرس محل برگزاری فستیوال موسیقی کوچه بوشهر:

بوشهر، خیابان انقلاب، خیابان کلیسا، کوچه روبروی نانوایی، کافه حاج رییس

ساز نی انبان، ساز بومی بوشهر که به ثبت ملی رسید

ساز نی انبان از جمله ساز هایی است که نمونه های مشابه آن در کشور های گوناگون پیدا می گردد. ولی از نظر صدا و شکل متفاوت از یکدیگرند. از زمان گذشته تا به امروز نوازندگان محلی که به نواحی مختلف جهان سفر می کردند این ساز را با خود نیز به همراه خود می بردند. مردم مناطق جدید در بر خورد با این ساز، با تغییر شکل ظاهری و رنگ آمیزی، آن را جزو ساز بومی خود در می آوردند.

در ایران نیز نمونه بندری آن توسط بوشهری ها و خوزستانی ها نواخته می گردد. با اینکه نی انبان از فرم موسیقیایی مخصوص به خود بر خوردار است، بداهه نوازی معروف ترین فرم این ساز به حساب می آید. در واقع نوازنده اصولاً بداهه نواز است. فستیوال موسیقی کوچه بوشهر با گرد آوری بهترین نوازندگان نی انبان و موسیقی دانان خطه جنوب بهترین تجربه موسیقی را برای علاقه مندان خود ارائه می دهد. نوازندگان نی انبان مناطق جنوب با تعصب خاص خودشان و انرژی زیاد ساز می زنند.

فستیوال موسیقی کوچه بوشهر از زمان آغاز فعالیت خود از سال 96 تا به امروز هواداران بسیاری را به سمت خود جلب نموده است. موسیقی دانان و علاقه مندان بسیاری از پایتخت و دیگر شهرهای ایران و همچنین کشور های مجاور خلیج فارس، در طی دو سال در این فستیوال شرکت کردند. اگر شما نیز می خواهید سال جاری در این فستیوال شرکت کنید و جاذبه های زیبای گردشگری بوشهر دیدن بفرمایید، می توانید مطلب مربوط به راهنمای سفر به بوشهر مجله را مطالعه کنید و بلیط خود را از مجموعه خبرنگاران تهیه بفرمایید. اگر شما نیز تجربه موسیقیایی همچون فستیوال موسیقی کوچه بوشهر دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 548

به "در کوچه پس کوچه فستیوال موسیقی بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کوچه پس کوچه فستیوال موسیقی بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید