ثبت جهانی منطقه دیزمار ورزقان در دل جنگل های ارسباران، در روزهای آینده

به گزارش مجله وتورلد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: منطقه دیزمار ورزقان در دل جنگل های ارسباران بزودی ثبت جهانی می شود.

ثبت جهانی منطقه دیزمار ورزقان در دل جنگل های ارسباران، در روزهای آینده

آقای حمزه زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورزقان با تاکید براینکه ظرفیت شهرستان ورزقان از لحاظ میراث فرهنگی و گردشگری در ردیف های اول استان قرار گرفته است، گفت: 8 هزارهکتار از منطقه حفاظت شده دیزمار در شهرستان ورزقان سال گذشته مورد بازدید و کاوش و بررسی کارشناسان یونسکو قرار گرفته بود که خوشبختانه مسئله ای تا بحال اعلام نشده و بزودی ثبت دنیای آن اعلام می شود.

او در خصوص اهمیت منطقه جنگلی دیزمار ورزقان گفت: طبق نظر کارشناسان یونسکو این منطقه، فاقد هرگونه روستا و سکونت، نبود هیچگونه تردد و جهت و جاده و رویش جنگلی مشابه با جنگل های هیرکان شمال ایران با وجود شاخص گونه های: درخت سرخدار، بلوط و ون می باشد.

او با تاکید براینکه بعد از کلیسا های استان و بازار تبریز این سومین محل مهمی است که در آستانه ثبت دنیای است افزود: محل های ثبت دنیای را خود سازمان یونسکو برای گردشگران دنیا معرفی می کند و باتوجه به اینکه شش روستای جنگلی در ورزقان در حاشیه و بافرزون این منطقه قرار گرفته است در تلاش هستیم بافت قدیمی و جنگلی این روستا ها را ترمیم و نگهداری کنیم تا از سال های آینده شاهد جهش مهمی در حوزه گردشگری در استان و خصوصا شهرستان ورزقان خواهیم بود.

آقای دهقانی نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز توجه ادارات ذیربط استان به توسعه بخش گردشگری در این شهرستان شد و افزود: چند سال قبل طرح مطالعه اتصال قلعه جوشین ورزقان به قلعه بابک در شهرستان کلیبر انجام یافته و، ولی متاسفانه جهتاین طرح بزرگ بطول 75 کیلومتر که در دل جنگل ها قرار گرفته و در کشور بی نظیر است به حال خود رها شده و خبری از روند کاری آن نیست و امید است اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان در روند اجرای این طرح تسریع نماید.

او گفت: در دل جنگل های ارسباران 17 روستا در حوزه شهرستان ورزقان قرار گرفته است و بیش از یکسال است بنیاد مسکن در امر ارائه تسهیلات اعلام آمادگی کرده و لی متاسفانه اهالی روستا ها همچنان در انتظار طرح نوع احداث همانند بافت و شرایط موجود در روستا ها می باشد

او گفت: لازم است روستائیان عزیز برای اینکه در روستا ها بمانند و به ناچار مهاجرت ننمایند از خدمات و تسهیلات کم بهره بنیاد مسکن استفاده نمایند.

آقای نعمتی فرماندار ورزقان هم توجه به توسعه گردشگری را در این شهرستان، توسعه پایدار و آبادانی منطقه ورزقان دانست و گفت: متاسفانه با این همه داشته های فرهنگی باستانی و گردشگری که در رده های اول استان قرار گرفته است این ظرفیت از لحاظ زیرساخت ها برای گردشگران عزیز مشکل آفرین شده است.

او گفت: روستای تاریخی حماملو که بیش از 200 غار دستکنده با جلوه و ظرافت خاص خود روستای حماملو را احاطه کرده بدون هیچ توجهی رها شده که توجه و ساماندهی روستای تاریخی و هدف گردشگری حماملو می تواند در توسعه گردشگری و ایجاد شغل به اهالی روستا را فراهم کند.

او افزودُ: توسعه غار های زیبای دستکنده در سال های گذشته به یک نفر سرمایه گذار واگذار شده که متاسفانه هیچ اقدامی در توسعه امر انجام نداه است.

فرماندار ورزقان گفت: هزاران منطقه گردشگری و آثار تاریخی در این شهرستان شناسایی و یا صد ها آثار به ثبت رسیده، ولی متاسفانه زیرساخت ها در آن ها وجود ندارد و یا خیلی کم است و باید برای استفاده مردم اول زیرساخت ها آماده شود.

خبرنگاران آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1401 بروزرسانی: 28 شهریور 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2170

به "ثبت جهانی منطقه دیزمار ورزقان در دل جنگل های ارسباران، در روزهای آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی منطقه دیزمار ورزقان در دل جنگل های ارسباران، در روزهای آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید