تجهیز و ساخت کتابخانه های عظیم در اولویت های فرهنگی کشورها قرار گیرد

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی، معاون کتابخانه ملی ایران که سابقه طولانی در پیگیری تحولات و ساخت کتابخانه های عظیم دارد؛ درباره ضرورت تجهیز و ساخت کتابخانه گفت: کتابخانه ها ویترین فرهنگی هر کشور به شمار می آیند که باعث بقای هویت فرهنگی ملت می شوند.

تجهیز و ساخت کتابخانه های عظیم در اولویت های فرهنگی کشورها قرار گیرد

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت همین موضوع است که کشورهای همسایه مانند ترکیه در حوزه تجهیز و ساخت کتابخانه هزینه و فعالیت های بسیاری انجام داده ، همانطور که قطر در این زمینه هزینه نموده است.

خسروی در شرح ساخت کتابخانه جدید ترکیه و قطر گفت: در نظر دریافت پیشینه تاریخی و تمدنی کشورها در چگونگی ساخت کتابخانه ها تاثیر گذار است. به عنوان مثال کشوری مثل ترکیه پیشینه تمدن و تاریخی طولانی دارد و به تبع هزینه خوبی برای ساخت کتابخانه شده است.

معاون کتابخانه ملی ادامه داد: ملت ها برای عرضه داشته های فرهنگی خود به عنوان میراث یک سرزمین، احتیاج به فضاهایی چون کتابخانه، موزه، و آرشیو دارند به همین دلیل است که کشورهای عظیم جهان با توجه به رشد تکنولوژی، تجهیز و ساخت کتابخانه های عظیم را در اولویت های فرهنگی خود قرار داده اند.

وی درپاسخ به این سئوال که آیا افتتاح کتابخانه های عظیم در عرصه تکنولوژی جدید و اینترنت نوعی پیغام است؟ گفت: کتاب در طی تاریخ شکل عوض نموده است، در واقع کتاب حمل کننده مفاهیم و لغات است که می تواند یک کتاب چوبی باشد که در آسیایی جنوب شرقی از این دست کتاب ها بسیار دیده می شوند و یا کتاب هایی وجود دارند که مفاهیم آن بر الیاف حصیری، روی پوست و یا حتی استخوان نوشته شده است.

خسروی ادامه داد: در زمان های دیگر هم آثار اندیشمندان بر روی کاغذ به صورت کتاب های خطی، سنگی، سربی و یا افست بوده است و امروزه بنابر تغییر شرایط کتاب ها به صورت دیجیتال کتاب تهیه می شوند.

معاون کتابخانه ملی ایران در سرانجام صحبت های خود گفت: بنابراین اسم همه این موارد کتاب است و فرقی نمی کند که مجموع اطلاعات چگونه و با چه ساختاری به مخاطب منتقل می گردد. بنابراین باید نهادهایی وجود داشته باشند که حافظ این میراث ارزشمند باشند و کتابخانه ها یا مراکز آرشیو از مهم ترین مکان های هر کشور است که ویترین فرهنگی مردم محسوب می گردد. از همین رو تجهیز، تاسیس و راه اندازی کتابخانه ها و موسسات مرتبط باعث بقای فرهنگ یک ملت می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1162

به "تجهیز و ساخت کتابخانه های عظیم در اولویت های فرهنگی کشورها قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز و ساخت کتابخانه های عظیم در اولویت های فرهنگی کشورها قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید