تاریخی برای قلب

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران)ایبنا)- نویسنده: ربهکا فاستر/ مترجم: الهه پورعلی: پمپ بیل شوت یک آنالیز سرگرم کننده از تکامل دستگاه گردش خون است و از ملخ ها گرفته تا نهنگ ها، نحوه عمل کرد قلب ها و دیگر ساختارهای مشابه را شرح می دهد. این کتاب که در خصوص قلب انسان است، درک پیشینیان از نقش آن را با کوشش های کنونی برای درمان مخرب ترین بیماری هایش در تضاد قرار می دهد.

تاریخی برای قلب

در سال 2018، شوت از قلب نهنگ آبی که در موزه سلطنتی انتاریو به نمایش گذاشته شده بود، در کنار یک خودرو هوش مند برای مقایسه بازدید کرد. در انتهای دیگر طیف، دستگاه گردش خون حشرات است که در اطراف یک رگ خونی ظهرانی واقع شده است که همولنف را منتقل می نماید. در همین حال، کرم های خاکی به جای یک قلب، دارای قوس های متعدد آئورت هستند. همه این سازوکارهای پمپاژ از نظر عمل کردی معادل هستند و برای برآوردن نیازهای گونه خود تکامل یافته اند.

شوت می گوید در مصر باستان، قلب انسان به عنوان جایگاه روح تلقی می شد و در حالی که انتقال خون موفقیت آمیز در اوایل قرن هفدهم به دست آمد، پیوند قلب موضوع پیچیده تری است و حتی تا دهه 1980 با شکست روبرو شد، مانند مورد معروف کودک پری که در عرض چند هفته پس از دریافت قلب بابون درگذشت. و امروز، دانش مندان هاروارد در کوشش هستند تا قلب انسان را از سلول های بنیادی رشد دهند، که بر اساس فناوری بازسازی پیشرفته در گورخرماهی است.

کتاب شوت مصاحبه هایی را که در طول بازدیدهای تحقیقاتی انجام داده است، بازسازی می نماید، در حالی که بازی با کلمات و دیگر چیزهای خنده دار، مانند بخشی از خطاب مستقیم به کرم های مسطح، به نثر آن جان می بخشد. نکات جالب نیز به این امر یاری نموده مانند توانایی لخته شدن خون آبی خرچنگ های نعل اسبی (که برای مصارف دارویی برداشت می گردد) و تشخیص پس از مرگ چارلز داروین - که آنژین ارزیابی شد، اما در دهه 1950 پیشنهاد شد که او به علت نیش حشره به بیماری شاگاس مبتلا شده است.

این تاریخچه سریع و مجذوب کننده را همکار قدیمی شوت در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، پاتریشیا جی. وین، با قلب هایی در هر شکل و میزان ای تصویرسازی نموده است.

شناسنامه کتاب

PUMP

A NATURAL HISTORY OF THE HEART

Bill Schutt

Algonquin Books (Sep 21, 2021)

Hardcover $26.95 (288pp)

978-1-61620-893-6

منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1960

به "تاریخی برای قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخی برای قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید