بدهی 20 ساله بیمه های درمانی و بلاتکلیفی 7میلیون ایرانی فاقد بیمه

به گزارش مجله وتورلد، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن تشریح جزییات پیشنهادات بودجه ای برای این سازمان، سهم حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی را از معادل ریالی 500 میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به این سازمان تعلق گیرد را خاطرنشان کرد.

بدهی 20 ساله بیمه های درمانی و بلاتکلیفی 7میلیون ایرانی فاقد بیمه

مهندس طاهر موهبتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اعلام بودجه 12 هزار میلیاردی برای سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه 98، گفت: سال گذشته بودجه ما 10 هزار 800 میلیارد تومان بود و طبق آخرین چیزی که شنیده ایم سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد بودجه ای 12 هزار میلیاردی را برای سازمان بیمه سلامت ارائه داده است.

پیشنهاد 17 هزار میلیاردی بیمه سلامت برای بودجه سال 98

وی اضافه نمود: البته هنوز لایحه بودجه ارائه نشده است و قرار است در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد. بر همین اساس آخرین اعداد پیشنهادی را در دسترس نداریم، اما آنچه که در ابتدا برای بودجه سال 1398 سازمان بیمه سلامت پیشنهاد داده ایم 19 هزار میلیارد تومان بود که البته این عدد برای نگهداشت وضعیت موجود است.

بلاتکلیفی 7میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی در لایحه بودجه

موهبتی ادامه داد: بنابراین اگر قرار باشد، شش تا هفت میلیون نفری که فاقد پوشش بیمه ای هستند، تحت پوشش بیمه قرار گیرند، باید سه تا چهار هزار میلیارد تومان دیگر هم به بودجه پیشنهادی مان اضافه گردد. طبیعتا وقتی منابع نباشد، توان بیمه کردن افراد فاقد پوشش بیمه را نخواهیم داشت و سعی می کنیم وضعیت موجود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال آخرین پیشنهادی که دفتر بخشی ما برای بودجه سال 1398 اعلام نموده بود، حدود 17 هزار میلیارد تومان بود. البته شنیده ام از منابع عمومی ردیف بیمه سلامت حدود 12 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و نمی دانم این عدد تغیر افزایشی یا کاهشی داشته است یا خیر، اما پیش از ارائه لایحه بودجه از عدد دقیق آن آگاه خواهیم شد. واقعیت این است که تا لایحه بودجه چاپ نگردد، قابل تغییر است و باید منتظر اعلام رسمی و چاپ آن باشیم.

باز هم 9000 میلیارد بدهی!

موهبتی تاکید نمود: آنچه مسلم است این است که اگر بودجه مورد نیازمان یعنی این 17 هزار میلیارد تومان تامین نگردد، 5000 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. از طرفی قرار است بخشی از بدهی هایمان از محل 500 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی پرداخت گردد، اما با این کار نیز از 8000 میلیارد بدهی سازمان بیمه سلامت 4500 میلیارد تومان پوشش داده خواهد شد و حدود 3500 میلیارد تومان باقی خواهد ماند. از طرفی در ابتدای سال 1397 سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود که به دلیل محدودیت منابع، بودجه بیمه سلامت را 3000 میلیارد تومان کمتر دیده است، منتها با شرایط اقتصادی ایجاد شده این کسری به 5000 میلیارد تومان رسید. بر این اساس در انتهای سال 97، باید دوباره بدهی 8000 تا 9000 میلیارد تومانی را تجربه کنیم و از این جهت است که تاکید می کنم برای یکبار بدهی های بیمه سلامت را بروز کنیم و بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم.

بدهی 20 ساله بیمه های درمانی کشور

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه مصارف ما شامل بار مراجعه، قیمت و بسته خدماتی است، گفت: من به عنوان متولی بیمه سلامت اصلا توصیه نمی کنم که پوشش بیمه ای مردم را کاهش دهیم، بلکه حتما باید به سمتی رویم که خدمات مان به فراخور منابع گسترش پیدا نمایند. از طرفی اگر در کشور منابع محدود بود، نباید این محدودیت از حوزه سلامت شروع گردد و باید آن را در حوزه های دیگر اعمال کنیم. از طرفی می خواهیم بین منابع و مصارف مان تناسب وجود داشته باشد. این کار هوش زیادی هم نمی خواهد و دوستان این را احصاء هم نموده اند. متاسفانه در 20 سال گذشته همیشه سازمان های بیمه ای بدهی داشته اند. البته صحبت های من به این معنی نیست که دولت یا مجلس به این موضوع توجه ننموده است، بلکه باید از آنها بابت اقدامات و توجه ویژه شان تشکر کرد. در عین حال باید با واقعیت، واقع بینانه برخورد کرد. باید به سمتی رویم که بودجه سلامت را واقعی کنیم.

سهم دارو و تجهیزات پزشکی از معادل ریالی 500 میلیون یورو چقدر است؟

موهبتی در ادامه درباره سهم دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی از 500 میلیون یورویی که قرار است معادل ریالی اش از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت به سازمان بیمه سلامت داده گردد، گفت: این 500 میلیون یورو، ارز نیمایی است و معادل ریالی اش در حال حاضر تقریبا حدود 4500 میلیارد تومان محاسبه می گردد.

وی تاکید نمود: طبق صورت جلسه ای که نوشته شده، از این میزان تا 2000 میلیارد تومان به دارو، تا 2000 میلیارد تومان به تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و تا 500 میلیارد تومان هم به سایر بخش ها تعلق می گیرد. مفهومش این است که در این پروسه به دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اولویت می دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 119

به "بدهی 20 ساله بیمه های درمانی و بلاتکلیفی 7میلیون ایرانی فاقد بیمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدهی 20 ساله بیمه های درمانی و بلاتکلیفی 7میلیون ایرانی فاقد بیمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید