این مولکول های آسیب رسان به DNA ممکن است پیوندی بین سرطان روده بزرگ و IBD باشد

به گزارش مجله وتورلد، دانشمندان مولکول های آسیب رسان به DNA ساخته شده به وسیله باکتری های روده را کشف نموده اند که ممکن است توجیه گر ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و اندازه بیشتری سرطان کولورکتال در برخی افراد باشند

این مولکول های آسیب رسان به DNA ممکن است پیوندی بین سرطان روده بزرگ و IBD باشد

در یک مطالعه تازه که پنجشنبه (27 اکتبر) در مجله Science منتشر شد، محققان یک دسته از مولکول های آسیب رسان به DNA یا ژنوتوکسین ها را شناسایی کردند که قبلاً ناشناخته بودند و آن ها را ایندولین نامیدند.

این مولکول ها به وسیله باکتری Morganella morganii فراوری می شوند، یک باکتری که در روده بیماران مبتلا به IBD و مبتلایان به سرطان کولورکتال تکثیر می گردد.

ایندولین ها در آزمایش های آزمایشگاهی به DNA آسیب رساند و بعلاوه باعث رشد سرطان در موش های مبتلا به تومور های روده بزرگ می گردد.

با جلوگیری از فراوری ایندولین ها به وسیله M. morganii، می توان از رشد تومور در موش ها جلوگیری نمایند.

البته قبلا هم تعدادی از باکتری های روده با IBD و سرطان کولورکتال مرتبط بوده اند.

برای مثال، سویه های منتخب اشریشیا کلی با IBD مرتبط هستند و ژنوتوکسینی به نام کولی باکتین می سازند که به DNA آسیب می رساند و رشد تومور را در موش ها تحریک می نماید.

کلا یافته تازه تایید نماینده ارتباط میکروبیوم با بیماری های روده بزرگ و سرطان روده بزرگ است.

در درازمدت، این خط از تحقیقات می تواند به ابزار های غربالگری منجر گردد که به پزشکان یاری می نماید تا بیمارانی را که در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ قرار دارند، به سادگی با آزمایش مدفوع شناسایی نمایند.

بعلاوه می تواند منجر به درمان های پیشگیرانه گردد که فراوانی باکتری های مرتبط با سرطان را در روده بیماران کاهش دهد.

برای شناسایی مولکول های اسرارآمیز آسیب دهنده به DNA، محققان ابتدا بیش از 100 نوع باکتری روده را از نمونه های مدفوع 11 بیمار مبتلا به بیماری التهابی روده (کرون و کولیت اولسراتیو) را غربال کردند.

این تیم هر یک از این سویه های باکتریایی را در یک ظرف آزمایشگاهی با DNA رشد دادند و 18 سویه را شناسایی کردند که به مولکول ژنتیکی آسیب می رسانند.

از این سویه ها، دانشمندان مولکول هایی را شناسایی کردند که باعث آسیب DNA می شوند.

دانشمندان نه تنها ایندولین ها را کشف کردند، بلکه یک ژن باکتریایی مورد احتیاج برای ساختن آن ها را نیز شناسایی کردند: به اصطلاح ژن آسپارتات آمینوترانسفراز (aat) که یک آنزیم را کد می نماید.

مطالعات بعدی بعلاوه باید دقیقاً تعیین نمایند که چگونه ایندولین ها باعث آسیب DNA می شوند و چقدر این مولکول ها در رشد سرطان در مقایسه با سایر ژنوتوکسین ها تأثیر دارند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2191

به "این مولکول های آسیب رسان به DNA ممکن است پیوندی بین سرطان روده بزرگ و IBD باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مولکول های آسیب رسان به DNA ممکن است پیوندی بین سرطان روده بزرگ و IBD باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید