بیشتر حمایت های کرونایی از فعالیت های فرهنگی و هنری عملیاتی نشده است

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران/خراسان رضوی یک هنرمند خوشنویس گفت: حمایت های دولتی در حوزه فرهنگ و هنر که اغلب در جلسات مطرح می شود، به مرحله اجرا نمی رسند.

بیشتر حمایت های کرونایی از فعالیت های فرهنگی و هنری عملیاتی نشده است

حسین قائمی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مسائل به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا برای هنرمندان و فعالان فرهنگی گفت: همانطور که می دانید شیوع ویروس کرونا همه را درگیر کرده و اماکن فرهنگی نیز تا جایی که من اطلاع دارم با مشکل روبرو شده اند اما حمایت هایی که بایستی از سمت دستگاه های دولتی صورت می گرفت، در برخی مواقع بیان و ادعا شده اما به مرحله اجرا درنیامده است. به عنوان مثال وزارت ارشاد سایتی را معرفی کرده تا با ثبت نام در آن، به هنرمندان وام با سود چهار درصد تعلق بگیرد اما زمانی که اقدام به دریافت این وام می کنیم، متوجه می شویم شرایط بسیار سختی در نظر گرفته اند که عملا دریافت وام امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: از شرایطی که برای دریافت این وام ارائه شده این است که آموزشگاه و یا مرکز فرهنگی باید طرحی را ارائه دهد و چنانچه این طرح تصویب شود و به نتیجه برسد، پس از بررسی کارایی و ثمربخش بودن آن، بانک مربوطه این وام را پرداخت خواهد کرد. این موضوع هم شنیده شده که بانک پس از پرداخت یک یا دو مرحله، به گونه ای رفتار کرده که گویی قصد نداشته وام را پرداخت کند؛ بنابراین هنرمند مجبور شده به واسطه شکایت مبلغ را دریافت کند.

این هنرمند خوشنویس گفت: شهرداری نیز تعاملی با اداره ارشاد اسلامی داشته است که بر اساس آن آموزشگاه هایی که مجوز دارند، طی مراحلی ثبت نام کرده و شهرداری متقاضیانی به این آموزشگاه ها معرفی کرده و بخشی از شهریه این متقاضیان را پرداخت کند.

قائمی اعلام نمود: با توجه به این که 9 ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته است و در این مدت هنرمندانی که مسئول آموزشگاه، نگارخانه و یا مراکز فرهنگی هستند، گاهی مجبور به پرداخت اجاره بها بدون هیچ درآمدی بوده اند و افراد نیز متقاضی دریافت خدمات و امکانات این اماکن در شرایط فعلی نیستند، بنابراین لازم است شرایط برای هنرمندان سهولت پیدا کند و کمک ها و حمایت هایی از آن ها صورت گیرد.

وی اضافه نمود: چنانچه بودجه ای برای کمک در این زمینه تصویب شده ، چرا پس از گذشت 9 ماه هنوز اتفاقی رخ نداده است و تنها در حد شعار و صحبت بوده است. اگر قرار نیست بودجه و هزینه ای به این موضوع تخصیص داده شود، چرا بیان می شود که حمایت صورت می گیرد. تا جایی که من اطلاع دارم، فکر می کنم حدود 80 درصد اماکن فرهنگی تسهیلات دریافت نکرده اند.

این هنرمند خوشنویس شرح داد: همانطور که بسکمک از حوزه ها با تعطیلی روبرو شده اند، قطعا افرادی که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند نیز در شرایطی که دچار ضرر می شوند و سرمایه خود را از دست می دهند، به تدریج مراکز خود را تعطیل خواهند کرد. همانطور که در حال حاضر نیز تعدادی از آموزشگاه ها و نگارخانه ها تعطیل است.

قائمی بیان کرد: اماکنی که اجاره نمی پردازند، در صورت بازگشایی و در حد امکان با توجه به محدودیت ها فعالیت هایی دارند که این فعالیت نیز منوط به حضور متقاضیان در این اماکن است. از طرفی نیز مخاطبان و متقاضیان نیز حق دارند که از شرکت در کلاس ها با توجه به شرایط کرونایی بترسند. البته من با تعدادی از خانواده ها و افراد که در ارتباط هستم، آن ها نیز از این شرایط خسته شده اند.

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر برخی مالکان و مسئولان آموزشگاه ها، نگارخانه ها و سایر اماکن باید اجاره پرداخت کنند و حمایت دولتی نیز از آنان صورت نمی گیرد؛ به علاوه بیش از 70 درصد مخاطبان نیز به دلیل شرایط موجود به اماکن فرهنگی مراجعه نمی کنند؛ بنابراین مراکز و اماکن خود را تعطیل می کنند.

این هنرمند خوشنویس اضافه نمود: با توجه به اینکه تعیین نیست ویروس کرونا چه زمانی از بین خواهد رفت، بنابراین با گذشت زمان میل و انگیزه برای ایجاد مرکز فرهنگی از بین می رود و تعداد زیادی از هنرمندان مراکز خود را تعطیل کرده و به این ترتیب به زیرساخت های فرهنگی و هنری نیز ضربه و آسیب وارد می شود.

قائمی شرح داد: با توجه به اینکه دستگاه ها و نهادهای مختلفی مانند شهرداری، اداره ارشاد، آموزش و پرورش و... سالن ها و فرهنگ سراهایی دارند، پیشنهاد من این است که این نهادها با مالکین آموزشگاه ها، نگاره خانه ها و... که توان پرداخت اجاره ندارند و مراکز خود را تعطیل کرده اند، قرارداد ببندند و مراکز خود را به صورت رایگان و یا در ازای دریافت اجاره در اختیار این افراد قرار دهند تا فعالیت های خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها در این اماکن ادامه دهند زیرا بازگشت این اماکن به شرایط قبل از کرونا بسیار زمان بر و پرهزینه است.

وی درخصوص تمهیدات صورت گرفته برای ادامه فعالیت های فرهنگی در شرایط کرونایی گفت: با توجه به اینکه من در انجمن خوش نویسان و انجمن هنرهای تجسمی فعالیت دارم و با عنیات به اطلاعاتی که در این زمینه دارم، در حال حاضر پیشنهاداتی مبنی بر برگزاری کلاس ها به صورت مجازی مطرح شده اما ممکن است برخی هنرمندان به امکانات مجازی دسترسی نداشته باشند.

این هنرمند خوشنویس اضافه نمود: زیرا سیستم متمرکزی مانند سیستم شاد آموزش و پرورش وجود ندارد و هر فرد باید امکانات فضای مجازی را برای خود فراهم کند؛ از سویی دیگر حدود 50 درصد هنرجویان متقاضی شرکت در کلاس های مجازی نیستند؛ در نتیجه برخی موسسات پنهانی و دور از چشم ارشاد و... فعالیت های محدودی دارند.

قائمی اعلام نمود: من از تلاش تمام مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری تشکر می کنم اما فکر می کنم بخش عمده این تلاش ها روی کاغذ و در جلسات عنوان می شود. با توجه به اینکه تعداد اندک و محدودی از هنرجویان متقاضی برگزاری کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، بنابراین می توان از این فضا منفعت های مالی کسب و تلاش کرد فضای فرهنگی را با شرایط و محدودیت های خاصی زنده و فعال نگه داشت.

وی تشریح کرد: در غیر این صورت ورود افراد بیکار شده از بخش های مختلف مانند گردشگری، هتل داری، فرهنگی هنری و... مسائل جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب امیدواریم که انشاءالله فکرها و ایده های بهتر و کاربردی تری ارائه شود و مسئولان، هنرمندان و همه افراد فعال در حوزه فرهنگ و هنر در کنار مردم به بهبود شرایط کمک کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1446

به "بیشتر حمایت های کرونایی از فعالیت های فرهنگی و هنری عملیاتی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر حمایت های کرونایی از فعالیت های فرهنگی و هنری عملیاتی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید