اندونزی، پایتخت جدیدش را در برونئو می سازد

به گزارش مجله وتورلد، جاکارتا، پایتخت اندونزی در حال غرق شدن در دریای جاوه است و به همین دلیل مقامات این کشور به دنبال تغییر محل پایتخت به جزیره برونئو هستند.

اندونزی، پایتخت جدیدش را در برونئو می سازد

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

در میان نگرانی ها از پایداری تراکم جاکارتا به عنوان یک مرکز سیاسی و وضعیت در حال غرق آن، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی اعلام نمود که قرار است منطقه ای جنگلی در شرق جزیره برونئو به پایتخت جدید اندونزی تبدیل گردد. پایتخت جدید در نزدیکی شهرهای نسبتاً توسعه نیافته بالیک پاپان و ساماریندا قرار گرفته و فاصله زیادی با جاکارتای پرجمعیت دارد که از سال 1949 به عنوان قطب مالی اندونزی فعالیت می نماید. رئیس جمهور اذعان نموده است که انتقال پایتخت به برونئو، اقدامی بسیار بزرگ و پرهزینه خواهد بود.

گسترش سریع جاکارتا در سال های اخیر باعث بروز نگرانی های بی شمار زیست محیطی، مالی و ایمنی شده و دولت چاره ای نداشته است، جز اینکه به دنبال محل دیگری برای پایتخت بگردد تا به این ترتیب از بار فشار بر این کلان شهر بزرگ کاسته گردد. جوکو ویدودو می گوید:

به عنوان یک ملت بزرگ که برای 74 سال استقلال داشته ایم، مردم اندونزی هیچ گاه پایتخت خود را انتخاب ننموده اند. جارکارتا در حال حاضر، قطب کسب وکار، مالی، تجاری، خدمات و سازمان های دولتی کشور است و به همین دلیل فشار بسیار زیادی را تحمل می نماید.

پروژه جاه طلبانه انتقال پایتخت از جاکارتا به برونئو احتمالاً 34 میلیارد دلار هزینه برمی دارد و طبق اعلام مقامات کشور اندونزی، این عملیات حدود 10 سال طول خواهد کشید. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 10 میلیون نفر در جاکارتا زندگی می نمایند و تخمین زده می گردد که 30 میلیون نفر در منطقه کلان شهر جاکارتا ساکن هستند، جاکارتا به یکی از پرجمعیت ترین مناطق شهری جهان تبدیل شده است.

بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، جاکارتا از جمله شهرهایی در جهان است که غرق شدن آن بیشترین سرعت را دارد و فرورفتن در دریای جاوه با چنین سرعتی، به خاطر استخراج بیش از حد آب های زیرزمینی بوده است. این شهر روی زمینی باتلاقی قرار گرفته است و از سمت شمال به دریا مشرف است، به همین دلیل امکان وقوع سیل در آن افزایش یافته است. علاوه بر این، بحران فزاینده آلودگی هوا که به خاطر حجم ترافیک سنگین همیشگی در جاده ها، تشدید شده بود، بعضی ساکنان شهر را بر آن داشت تا در ماه ژوئیه از دولت اندونزی شکایت نمایند.

هنوز هیچ اسم جدیدی برای منطقه جدید پایتخت مطرح نشده، اما دولت در ابتدا اعلام نموده بود که برنامه انتقال پایتخت در ماه آوریل کلید خواهد خورد؛ هرچند این اقدام باید با تأیید مجلس صورت بگیرد. برونئو، سومین جزیره بزرگ جهان است که بخش زیادی از آن به اندونزی تعلق دارد، در حالی که مالزی و برونئی بخش هایی از شمال این منطقه را در اختیار دارند. جنگل های وسیعی در این جزیره به چشم می خورد که متأسفانه طی چند سال اخیر گرفتار موج گسترده جنگل زدایی شده است.

اگر برای سفر به اندونزی برنامه ریزی می کنید، می توانید تور اندونزی را در خبرنگاران جستجو نموده و بهترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، خبرنگاران فهرست کاملی از جاهای دیدنی اندونزی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری داشته باشید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 499

به "اندونزی، پایتخت جدیدش را در برونئو می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندونزی، پایتخت جدیدش را در برونئو می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید