تور ارزان استانبول: استانبول کارت چیست؟ چه خدماتی ارائه می دهد؟

به گزارش مجله وتورلد، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یکی از راهکارهایی است که می تواند به کمتر شدن هزینه در سفر یاری کند. از آنجایی که شهر استانبول یکی از پرترددترین و محبوب ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان به شمار می رود، با کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سفر درون شهری، به راحتی می توانید با هزینه کمتر به محله های مختلف این شهر بروید. خرید استانبول کارت یکی از اولین کارهایی است که پس از ورود به این شهر باید انجام دهید. پس با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر درباره استانبول کارت، نحوه خرید و شارژ کردن آن بدانید.

تور ارزان استانبول: استانبول کارت چیست؟ چه خدماتی ارائه می دهد؟

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

استانبول کارت چیست؟

به هر شهری که سفر کنید ممکن است نحوه پرداخت هزینه مربوط به حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس متفاوت باشد. در بعضی شهرها می توانید این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کنید و در بعضی مواقع به یک کارت احتیاج خواهید داشت. استانبول از جمله مقاصدی است که تردد درون شهری در آن با هر وسیله نقلیه عمومی احتیاجمند پرداخت با کارت است. کمتر اتوبوسی را خواهید یافت که از شما وجه نقد دریافت کند. در هر حالت برای ورود به ایستگاه اتوبوس، ترموا و مترو باید از کارت بهره ببرید. اگرچه برای مترو همواره می توانید بلیط یکبار مصرف (تک سفره) تهیه کنید و به جهتتان ادامه دهید، اما خرید استانبول کارت می تواند روی هزینه سفرتان تاثیر بسزایی بگذارد.

استانبول کارت از کجا بخریم؟

بدون شک حالا که می دانید داشتن استانبول کارت در سفرتان به استانبول ضروری است، این سوال برایتان بوجود آمده که این کارت ضروری را از کجا تهیه کنیم؟

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هر مبلغی که شما بابت خرید استانبول کارت پرداخت می کنید، بخشی از هزینه کارت خواهد بود و بخش دیگر آن در کارت به صورت شارژ قرار می گیرد. در ادامه با نحوه خرید استانبول کارت از فرودگاه های استانبول بیشتر آشنا شوید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه استانبول

شما می توانید کارت استانبول را از یکی از دستگاه های فروش بلیط که Biletmatik خوانده می گردد، خریداری کنید. در فرودگاه استانبول این دستگاه ها در طبقه منفی 2 فرودگاه، که طبقه ورود وسایل نقلیه عمومی است، واقع شده است.

راه حل دیگر برای خرید استانبول کارت در فرودگاه استانبول ، مراجعه کردن به دفاتر مربوط به اتوبوس های فرودگاهی هاواییست (Havaist Airport Shuttle) است. این دفاتر نیز در همان طبقه منفی 2 فرودگاه استانبول قرار گرفته اند. بنابراین اگر نمی توانید با این دستگاه ها کار کنید، از یکی از کارکنان این دفاتر بخواهید به شما در خرید این کارت یاری کند.

در نظر داشته باشید شما می توانید هزینه اتوبوس های فرودگاهی هاواییست را به صورت نقدی نیز پرداخت کنید. بنابراین اگر نتوانستید استانبول کارت را از فرودگاه خریداری کنید، نگران نباشید، در سطح شهر نیز می توانید این کارت را تهیه کنید.

خرید استانبول کارت در فرودگاه صبیحا گوکچن

اگر بلیط استانبول را به مقصد فرودگاه صبیحا گوکچن تهیه نموده اید، وقتی از فرودگاه خارج شوید در سمت دیگر خیابان کیوسک های کوچکی خواهید یافت که به وسیله آن ها می توانید استانبول کارت خریداری کنید. علاوه بر اینها، اگر به اولین ایستگاه مترو وارد شوید، داخل مترو، هم Biletmatik وجود دارد، هم می توانید از کارکنان فروش بلیط در مترو این کارت ضروری را خریداری کنید.

خرید استانبول کارت در مرکز شهر

اگر با ترانسفر تور به هتل تان رسیده اید، در اولین فرصت در سطح شهر نسبت به خرید استانبول کارت اقدام کنید. دستگاه فروش این کارت ها یا همان Biletmatik ها در تمامی ایستگاه های مترو، ترموا و اسکله ها وجود دارند. بعضی فروشگاه ها و دکه ها نیز ممکن است این کارت را برای فروش داشته باشند. بنابراین اگر جایی علامت Akbil یا Istanbul Card را دیدید، احتمالا بتوانید این کارت را خریداری کنید. اما بهتر است کار با دستگاه های Biletmatik را یاد بگیرید چرا که در طول سفرتان بارها مجبور خواهید بود برای شارژ کارت از این دستگاه ها بهره ببرید.

کدام استانبول کارت را بخریم؟

4 نوع مختلف استانبول کارت وجود دارد. شما به عنوان گردشگر باید استانبول کارت ناشناس یا Anonymous Istanbul Kart را خریداری کنید که در حال حاضر به رنگ قرمز است.

سایر کارت ها برای گردشگر ها مناسب نیستند و به طور کلی به آن ها فروخته نمی گردد. این کارت ها شامل موارد زیر می شوند:

  • استانبول کارت آبی (Mavi Kart): این کارت برای افرادی مناسب است که در ترکیه زندگی می نمایند و می توانند آن را به صورت ماهانه شارژ نمایند. برای تهیه کارت آبی احتیاج به ثبت نام وجود دارد.
  • کارت تخفیف دار (Indirim Kart): این کارت مناسب دانشجویان دانشگاه های ترکیه است. دانشجویان با ثبت نام و ارائه مدارک مربوط به دانشجو بودن خود، می توانند با تعرفه ارزانتری از خدمات وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند.
  • کارت رایگان (Ucretsiz Kart): در استانبول افراد بالای 65 سال می توانند با تهیه این کارت به صورت رایگان در سطح شهر تردد نمایند.

چطور استانبول کارت را شارژ کنیم؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، شما ابتدا باید هزینه ای را بابت خرید استانبول کارت پرداخت کنید. مبلغ اولیه این کارت 20 لیر است که معمولا 7 لیر شارژ دارد. برای شارژ کردن استانبول کارت باید به سراغ دستگاه های زرد و آبی موجود در ایستگاه های مترو و فرودگاه، که همان Biletmatik نام دارند، مراجعه کنید.

  • کارت را روی دستگاه قرار دهید و منتظر بمانید دستگاه کارتتان را اسکن کند.
  • در مرحله بعد، مبلغی که می خواهید شارژ کنید را روی دستگاه انتخاب نموده و سپس به صورت پول نقد به دستگاه وارد کنید.
  • اگر از دستگاه های زرد رنگ استفاده می کنید فقط می توانید اسکناس های 5-10-20-50-100 لیری را بابت شارژ کارت به دستگاه تحویل دهید.
  • برای مبالغ بیشتر از 100 لیر، دستگاه های آبی رنگ با همین روش گزینه بهتری هستند.
  • اگر می خواهید مبلغ کمی شارژ کنید، اما اسکناس هایی با مبلغ بالاتری دارید نگران نباشید، دستگاه های آبی فقط مبلغ انتخابی شما را شارژ می نمایند و مابقی آن را به صورت اسکناس های 20 لیری به شما پس می دهند.

حالا شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که چقدر ضروری است استانبول کارت را شارژ کنید؟

در نظر داشته باشید در حال حاضر هزینه تردد با وسایل نقلیه عمومی حدودا 7 تا 8 لیر است. هرچند این مبلغ ممکن است برای وسایل نقلیه ای نظیر هاواییست (اتوبوس هایی که از فرودگاه استانبول به مرکز شهر می فرایند)، کشتی ها و فری ها بیشتر باشد. اما اگر میانگین را در نظر بگیرید و بخواهید فقط از مترو، اتوبوس و ترموا بهره ببرید مبلغ یکسان است. برای شارژ استانبول کارت تعداد دفعاتی که فکر می کنید در طول مدت اقامت تان از وسایل نقلیه عمومی استفاده خواهید کرد، در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر فکر می کنید 20 بار قرار است از استانبول کارت بهره ببرید، 155 لیر آن را شارژ کنید.

یک توصیه مهم درباره شارژ استانبول کارت این است که آن را با مبلغ خیلی زیادی شارژ نکنید. اگرچه مبلغی که در کارت باقی می ماند قابل بازگشت است، اما فرایند بسیار طول می کشد و به طور معمول کسی در پی پس گرفتن این مبلغ نمی رود. پس همواره مبلغی را شارژ کنید که مطمئن هستید در طول سفر از آن استفاده خواهید کرد. در هر صورت هر زمانی که شارژ کارت تمام شد، باز هم به راحتی می توانید استانبول کارت را با مبلغ دیگری شارژ کنید.

علاوه بر اینها، استانبول کارت تا 3 سال قابل استفاده است. بنابراین اگر آن را با خودتان بیاورید، در سفر بعدیتان نیز می توانید از همین کارت بهره ببرید. یا اگر کسی به استانبول سفر می نماید این کارت را به او بدهید تا در طول سفر، بدون احتیاج به خرید استانبول کارت نو، از آن استفاده کند.

کجاها می توان از استانبول کارت استفاده کرد؟

استانبول کارت را می توانید برای هر نوع تردد داخل شهری که با وسایل نقلیه عمومی انجام می گردد، بهره ببرید. این وسایل شامل مترو، اتوبوس، ترموا، فری (کشتی های مسافربری)، متروبوس، تله کابین و قطار نوستالژیک خیابان استقلال می گردد.

استانبول کارت اصلا شخصی نیست و می تواند به وسیله افراد مختلف استفاده گردد. برای مثال اگر به طور گروهی سفر می کنید و جهتهایتان همواره یکی است می توانید از یک استانبول کارت بهره ببرید. هرچند این تعداد بیشتر از 5 نفر قابل استفاده نیست. بعلاوه بچه ها زیر 6 سال احتیاجی به داشتن این کارت ندارند.

استانبول کارت چطور هزینه ها را کاهش می دهد؟

تا اینجا درباره نحوه خرید استانبول کارت و شارژ کردن آن صحبت کردیم اما شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که فرق استانبول کارت با خرید کارت های مترو و بلیط های یک یا دو سفره چیست؟ مروری به هزینه ای که باید بابت هر یک پرداخت کنید خواهیم داشت تا بیشتر تفاوت این دو را متوجه شوید.

پیش از اینکه بخواهیم این موضوع را کامل شرح بدهیم باید این نکته را متذکر شویم که رقم هایی که در این مقاله آورده شده مربوط به سال 2022 است. هنگام سفر شما ممکن است این مبالغ کمتر یا بیشتر باشد. اما چیزی که معین است محاسبه به همین شکل انجام می گیرد.

اگر شما یک کارت متروی یک سفره تهیه کنید، باید مبلغ 11 لیر بپردازید و پس از یک سفر، دیگر این کارت قابل استفاده نیست. اما با استانبول کارت این رقم تا 6 لیر کاهش می یابد و اگر در طول روز و با فاصله کم دو یا سه بار از این کارت بهره ببرید تخفیف نیز شامل حالتان می گردد. یعنی اگر یکبار بابت سوار ترم شدن کارت بزنید و یک بار بخواهید همین جهت را بازگردید به طور میانگین به جای 22 لیر 12 لیر پرداخت نموده اید. همین هزینه را برای یک گشت یک روزه محاسبه کنید تا متوجه شوید چطور داشتن استانبول کارت می تواند هزینه های سفرتان به استانبول را نصف کند.

گزینه های بیشتری که برای کاهش هزینه سفر در استانبول دارید:

استانبول کارت یکی از اولین کارهایی است که در سفر به استانبول به آن احتیاج دارید. اما برای کاهش هزینه های بازدید از جاذبه های گردشگری استانبول ، گشت های شهری و کروز در تنگه بسفر، پکیج های متنوعی به وسیله شرکت های مختلف ارائه می گردد که با خرید آن ها می توانید از چندین جاذبه گردشگری بدون احتیاج به خرید بلیط و ایستادن در صف تماشا کنید. به طور معمول این پکیج ها مناسب افرادی است که در پی گشت و گذار و بازدید از جاذبه ها وتماشای های استانبول هستند، چرا که با پرداخت مبلغ کمتری می توانند از امکانات و خدمات بیشتری بهره مند شوند.

برای اطلاعات بیشتری درباره این پکیج ها می توانید به سایت Istanbul welcome card مراجعه کنید و گزینه های آن را آنالیز کنید.

سخن پایانی

استانبول از جمله شهرهایی است که تردد به هر نقطه آن با وسایل نقلیه عمومی ممکن است. بنابراین در سفر به این شهر احتیاج نیست مبلغ هنگفتی در طول روز به تاکسی ها پرداخت کنید، بلکه به هر جای شهر بخواهید بروید می توانید از مترو، اتوبوس، ترموا و کشتی بهره ببرید. بنابراین در دست داشتن استانبول کارت به شما یاری می نماید در هزینه های سفرتان صرفه جویی نموده و خیلی سریع تر و بدون دردسرتر به مقصدی که می خواهید برسید.

آیا شما نکات دیگری برای کاهش هزینه های سفر در استانبول می دانید؟ حتما تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

ویدا نورمحمدیان

منبع: فلای تودی
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2120

به "تور ارزان استانبول: استانبول کارت چیست؟ چه خدماتی ارائه می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استانبول: استانبول کارت چیست؟ چه خدماتی ارائه می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید