آیا وزوز گوش و سوت کشیدن آن خطرناک است؟

به گزارش مجله وتورلد، حتما شما هم تجربه سوت کشیدن گوش را داشته اید. صدایی که در مغز می پیچد و گوش را پر می کند. صدایی مانند وزوز!

آیا وزوز گوش و سوت کشیدن آن خطرناک است؟

سوت کشیدن گوش آزاردهنده است ولی معمولا نشانه شرایط جدی نیست. وزوز گوش صدایی بدون منشا خارجی است که ممکن است در هر نقطه­ ای از سر یا گوش شنیده شود. با ما در خبرنگاران همراه باشید تا علائم سوت کشیدن گوش را معرفی کنیم.

وزوز گوش دو نوع دارد

وزوز ذهنی

وزوزی است که فقط خود فرد می شنود و شایع ترین نوع وزوز گوش است. این نوع ممکن است در اثر بروز مشکل در گوش خارجی، میانی یا داخلی رخ دهد. همچنین اگر اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا تفسیر می کند دچار مشکل شود، این عارضه رخ می دهد.

وزوز عینی

در این حالت، وقتی پزشک متخصص گوش، حلق و بینی شما را معاینه می کند، او هم می تواند صدای وزوز را بشنود. این نوع نادر وزوز گوش در اثر اختلال در عروق، بروز مشکل در استخوان گوش میانی یا انقباضات عضلانی رخ می دهد.

علل وزوز گوش

یکی از علت های شایع بروز وزوز گوش آسیب به سلول موی گوش میانی است. موهای کوچک و ظریف گوش میانی متناسب با فشار موج صدا حرکت می کنند. این حرکت باعث تحریک سلول ها برای فرستادن سیگنال الکتریکی از عصب شنوایی به مغز می شود.

مغز این سیگنال را به عنوان صدا می شناسد. اگر موهای گوش میانی خم شود یا بشکند، سیگنال الکتریکی را به صورت تصادفی به مغز فرستاده و باعث وزوز گوش می شود.

چرا گوش سوت می زند؟

صداهای بلند

صداهای بلند علت اصلی وزوز گوش هستند. این سوت ها ممکن است صداهایی باشد، که شما هر روز می شنوید یا صدایی باشد که فقط یک بار اتفاق می افتد. این صداها ممکن است شامل صداهای کنسرت و رویدادهای ورزشی تا صدای بلند موتورها و ماشین ها باشد.

جرم گوش

بدن شما موادی را برای گیر انداختن گرد و خاک برای محافظت از گوش تولید می کند. اگر این مواد از گوش خارج نشوند و روی هم انباشته شوند، ممکن است منجر به صدای زنگ یا کم شنوایی شود.

داروهای خاص

داروهای مختلف می توانند باعث صدای زنگ یا تشدید آن شوند. این داروها شامل آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدافسردگی و داروهای مربوط به بیماران سرطانی هستند.

فشار خون

فشار خون بالا و عواملی که فشار را در کوتاه مدت بالا می برند مانند استرس، الکل و کافئین، نیز می توانند چنین نقشی داشته باشد.

مسائل مربوط به گردن

مسائل مربوط به گردن یا فک، از قبیل سندروم مفصل میان فک تحتانی و استخوان گیجگاهی (TMJ) باعث سوت زدن گوش می شوند.

پیر گوشی

در بیشتر افراد با بالا رفتن سن، شنوایی بدتر می شود. این فرایند معمولا از حدود 60 سالگی شروع می شود و هر دو گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. فرد در شنیدن صداهای دارای فرکانس بالا، به مشکل بر می خورد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2151

به "آیا وزوز گوش و سوت کشیدن آن خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا وزوز گوش و سوت کشیدن آن خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید