آنفیلد، خانه قرمزهای لیورپول

به گزارش مجله وتورلد، اطلاعات کلیدی

  • باشگاه: لیورپول اف.سی (Liverpool FC)
  • سال تاسیس: 1884
  • گنجایش: 45.522 جایگاه

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

ورزشگاه آنفیلد در سال 1884 تاسیس شد، اما همان در سال های ابتدایی تاسیس، باشگاه اورتون (Everton FC) این ورزشگاه را اجاره کرد. بنابراین در تاریخ 28 سپتامبر سال 1884 تیم اورتون بود که در اولین بازی انجام گرفته در آنفیلد، تیم ارلزتاون (Earlstown) را با نتیجه 5 بر صفر شکست داد.

آنفیلد، خانه قرمزهای لیورپول

در سال 1891 بحث هایی بین مالک باشگاه اورتون و مسئولان وقت ورزشگاه بر سر اجاره آنفیلد رخ داد که موجب خروج اورتون از این ورزشگاه شد و پس از آن تیم تازه تاسیس لیورپول به این ورزشگاه نقل مکان کرد. آن ها پیروز شدند اولین بازی خود را در آنفیلد با پیروزی 7 بر 1 برابر تیم روترهام به سرانجام برسانند.

آنفیلد طی سال های آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دستخوش تغییرات و بهسازی های بسیاری شد که برجسته ترین آن ها ساخت جایگاه اصلی تماشاگران نو با طراحی آرچیبال لیچ، طراح معروف اسکاتلندی، در سال 1895 بود. بعلاوه یک دهه بعد جایگاه معروف اسپیون کوپ (Spion Kop) در ورزشگاه ساخته شد.

پس از انجام این تغییرات به مدت دو دهه تقریبا هیچ تغییر اساسی در ورزشگاه صورت نگرفت تا اینکه در سال 1928 جایگاه کوپ بزرگ تر شد که گنجایش حدود 30.000 نفر تماشاچی را داشت.

رکورد حضور تماشاچی در ورزشگاه آنفیلد به بازی لیورپول برابر وولورهمپتون وندررز (Wolverhampton Wanderers) در سال 1958 بازمی گردد که 61.905 نفر در این ورزشگاه حضور داشتند. بین سال های 1963 تا 1973 تغییرات و بهسا زی های دیگری در ورزشگاه آنفیلد رخ داد و جایگاه اصلی تماشاچیان تخریب و با جایگاه نوی جایگزین شد.

هیچ کدام از بازی های جام جهانی 1966 در ورزشگاه آنفیلد برگزار نشد و به جای آن ورزشگاه گودیسون پارک (Goodison Park)، در همسایگی آنفیلد، میزبان این بازی های بود.

در دهه 1980 هیئت مدیره باشگاه تصمیم گرفتند، تمام جایگاه های تماشاچیان در ورزشگاه را با جایگاه تجهیز نمایند. بعلاوه در سال 1982 دروازه های معروف شنکلی (Shankly Gates) برافراشته شدند. این دروازه ها به یادبود یکی از مربیان محبوب لیورپول به نام بیل شنکلی (Bill Shankly) ساخته و برای اولین بار از سوی همسر آن مرحوم گگردده شدند.

آخرین تغییرات قابل توجه در آنفیلد مربوط به دهه 1990 است. طی این تغییرات در ابتدا جایگاه دو ردیفه ویژه ورزشگاه به نام جایگاه سده (Centenary Stand) بازسازی و پس از آن هم جایگاه اسپیون کوپ کاملا با جایگاه تجهیز شد. این تغییرات بالاخره در سال 1988 و با ساخت ردیف دوم جایگاه تماشاچیان آنفیلد رود (Anfield Road) به سرانجام رسیدند.

ورزشگاه آنفیلد از ورزشگاه های منتخب برای برگزاری بازی های یورو 1996 بود که طی آن میزبان سه بازی گروهی و بازی یک چهارم نهایی بین فرانسه و هلند بود که دو تیم در سرانجام وقت قانونی به تساوی بدون گل رسیدند و فرانسه پیروز شد در ضربات پنالتی پیروز گردد و به مرحله بعد راه یابد.

در اواخر دهه اول قرن 21 میلادی باشگاه لیورپول تصمیم گرفت تا به ورزشگاهی بزرگ و پیشرفته تر نقل مکان کند و تمام برنامه ریزی های برای این کار صورت گرفت و حتی مجوز ساخت ورزشگاه 60.000 نفری نو باشگاه در نزدیکی استنلی پارک صادر شده بود، اما ساخت این ورزشگاه به علت کسری بودجه به تعویق افتاد و بالاخره در سال 2012 مالکان نو باشگاه آن را منتفی کردند.

مالکان نو باشگاه تصمیم گرفتند به جای ساخت ورزشگاه نو تغییرات اساسی در ورزشگاه آنفیلد انجام بدهند. اولین فاز این برنامه در سال 2015 با افزایش 8.500 نفری ظرفیت جایگاه اصلی (Main Stand) آغاز شده و قرار است در فصل 17-2016 به سرانجام برسد. با اتمام این پروژه گنجایش کل ورزشگاه به 54.000 نفر می رسد.

بعلاوه قرار است در صورت احتیاج پس از اتمام فاز اول تغییراتی هم روی جایگاه آنفیلد رود انجام گردد که در این صورت گنجایش آنفیلد به 59.000 نفر خواهد رسید.

راه های دسترسی به ورزشگاه

ورزشگاه آنفیلد در حدود 3 کیلومتری شمال مرکز شهر لیورپول و در مرکز منطقه آنفیلد قرار گرفته است. ورزشگاه تیم رقیب همشهری لیورپول، اورتون، هم تنها یک کیلومتر آن طرف تر قرار گرفته است و فقط منطقه استنلی پارک بین آن ها واقع شده است.

اگر با استفاده از ماشین شخصی و از جهت شمالی اتوبان M57 به سمت آنفیلد در حرکت هستید، از خروجی شماره 4 به سمت لیورپول (جاده A580) از این جاده خارج شوید و حدود 6 کیلومتر در همان جهت رانندگی کنید. پس از اینکه از پارک والتون هال (Walton Hall Park)، در سمت راست خوپ، عبور کردید به چپ بپیچید و وارد جاده کویینز درایو (Queens Drive) یا A5058 بشوید. در همین جهت ادامه بدهید تا به ورزشگاه آنفیلد برسید که در سمت راست شما خواهد بود.

اگر از سمت شرق یا جنوب به سمت آنفیلد در حرکت هستید به وسیله جاده M62 وارد شهر شوید و در همان جاده در پی خروجی کویینز درایو بگردید، سپس حدود 5 کیلومتر در همان جاده A5058 رانندگی کنید و در تقاطع خیابان اوتینگ (Utting Avenue) به سمت چپ بپیچید. اگر در همین جهت به حرکت خود ادامه بدهید ورزشگاه را در سمت راست خود می بینید.

اگر می خواهید برای رفتن به ورزشگاه از اتوبوس بهره ببرید باید از ایستگاه میدان کویینز (Queens Square) که تقریبا روبروی ایستگاه قطار مرکزی لیورپول واقع شده است، سوار اتوبوس شماره 17 شوید. بعلاوه شما می توانید از خیابان پارادیز (Paradise) سوار اتوبوس های 26 یا 27 شوید. تمام این اتوبوس ها شما را مستقیم به سمت ورزشگاه می برند.

آدرس ورزشگاه به زبان انگلیسی به این صورت است: Anfield Road, Liverpool, L40 0TH

اقامتگاه، رستوران و کافه های نزدیک به آنفیلد

ورزشگاه آنفیلد در منطقه آنفیلد شهر لیورپول واقع شده که تا حدودی متروکه بود، اما در سال های اخیر شرایط آن اندکی بهبود یافته است. این منطقه از یک طرف به پارک استنفیلد و از سمت دیگر به یک سری خانه های مسکونی می رسد. چیزهای زیادی برای تفریح و تماشا در اطراف ورزشگاه نیست و فقط چند کافه برای صرف یک نوشیدنی پیش از رفتن به ورزشگاه وجود دارد. البته باید انتظار داشته باشید که پیش از آغاز بازی این کافه ها حسابی شلوغ باشند.

البته انتخاب های زیادی در مرکز شهر لیورپول برای صرف غذا یا نوشیدنی در اختیار شما هستند. بیشتر امکانات تفریحات شبانه مثل میدان کنسرت (Concert Square) و خیابان متیو (Mathew Street) در سمت جنوبی و غربی شهر لیورپول و حوالی آلبرت داک (Albert Dock) واقع شده اند.

برای کسانی که دوست دارند نزدیک آنفیلد اقامت داشته باشند هم چند هتل در اطراف ورزشگاه وجود دارد. هتل سوییت ساکر (Soccer Suite)، هتل کبیج هال (Cabbage Hall) و هتل آنفیلد (Hotelanfield) همگی در فاصله بسیار کمی از ورزشگاه قرار دارند و افرادی که در آن ها اقامت داشته اند نظرات خوبی درباره اقامتشان نوشته اند. بعلاوه شما می توانید برای اقامت در بعضی از کافه ها یا خانه های شخصی هم اتاق اجاره کنید. برای اینکه نظر مردم درباره تمام هتل های اطراف آنفیلد را بخوانید روی این لینک کلیک کنید.

اگر قصد دارید وقت بیشتری در شهر لیورپول بگذرانید توصیه ما به شما این است که در یک هتل اطراف مرکز شهر اقامت داشته باشید. در این صورت می توانید از این لینک بهره ببرید و هتل مورد نظر خود را پیدا کنید.

بلیت بازی های باشگاه لیورپول

بلیت بازی های لیورپول را فقط می توانید آنلاین تهیه کنید. بلیت تمام بازی های لیگ برتر این تیم کاملا به فروش می رسند. بلیت بازی های لیورپول در مقابل تیم های ضعیف تر هم معمولا به فروش گذاشته می شوند که به شما پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل حداقل 6 هفته پیش از تاریخ بازی نسبت به خرید بلیت اقدام کنید.

اعضای باشگاه هوادارن لیورپول زودتر از افراد عادی به بلیت بازی ها دسترسی پیدا می نمایند. مقرون به صرفه ترین حق عضویت سالانه در حال حاضر از 27 پوند (135.000 تومان) آغاز می گردد و در صورت خرید حق عضویت های گران تر دسترسی راحت تری به بلیت بازی ها خواهید داشت.

باشگاه لیورپول بازی های خانگی خود را به سه دسته قیمتی تقسیم نموده است. دسته اول تحت عنوان بازی های دسته A گران ترین دسته است و مقرون به صرفه ترین بلیت آن 46 پوند (230.000 تومان) قیمت دارد که برای جایگاه در یکی از گوشه های جایگاه کوپ است و در صورت تمایل به خرید بلیت در یکی از جایگاه های کناری ورزشگاه باید 59 پوند (295.000 تومان) پرداخت کنید. بلیت بازی های دسته C هم مقرون به صرفه ترین بلیت ها هستند که بین 37 (185.000 تومان) تا 49 پوند (245.000 تومان) قیمت دارند.

در صورت تمایل می توانید نقشه جایگاه ها و جایگاه های ورزشگاه آنفیلد به همراه قیمت هر کدام را از اینجا آنالیز کنید.

تورهای ورزشگاه آنفیلد

تورهای ورزشگاه آنفیلد با همراهی یک راهنما صورت می گیرند و شامل بازدید از موزه باشگاه هم می گردد. هر تور عادی حدود 60 دقیقه زمان می برد. تور گران تری هم تحت عنوان تور افسانه ها (Legends Tour) به بازتماشامایندگان مشتاق ارائه می گردد.

توجه داشته باشید که در حال حاضر به علت بازسازی جایگاه اصلی ورزشگاه، تورها فقط شامل بازدید از جایگاه سده (Centenary) هستند و خبری از بازدید رختکن های واقعی، تونل ورود بازیکنان به زمین و نیمکت ذخیره ها نیست.

در تمام روزهای هفته تورها از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر برقرار هستند. بعلاوه می توانید برای اطلاع از آخرین شرایط تورها به این لینک مراجعه کنید.

می توانید تور مورد نظر خود را به صورت آنلاین بخرید تا هنگام رفتن به ورزشگاه با پر شدن ظرفیت تور روبرو نشوید. قیمت بلیت تور برای هر نفر 17 پوند (85.000 تومان) است.

منبع: کجارو / stadiumguide.com
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2006

به "آنفیلد، خانه قرمزهای لیورپول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفیلد، خانه قرمزهای لیورپول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید