آمادگی ایران برای برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و علمی با هند

به گزارش مجله وتورلد، معاون میراث فرهنگی از آمادگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای همکاری های مشترک در حوزه صنایع دستی و گردشگری بیش از گذشته بین دو کشور ایران و هند اطلاع داد و اضافه نمود: تعداد زیادی بناهادر هندوستان وجود دارد که دارای کتیبه های فارسی هستند؛ آمادگی داریم کارهای مشترک علمی و رویدادهای فرهنگی متعددی برگزار کنیم تا پژوهشگران بهتر بتوانند از این تجربیات یکدیگر بهره ببرند. زمینه های فرهنگی زیادی بین ایران و هندوستان وجود دارد.

آمادگی ایران برای برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و علمی با هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

میراث آریا: نمایشگاه میراث فرهنگی هند در ایران از آثار هنری گنجینه موزه رضا عباسی، نمایشگاه عکس یادمان های فرهنگی هند در حاشیه سواحل خلیج فارس، مجموعه عکس داریوش اکبرزاده و نمایشگاه نقاشی هند از نگاه کودک و نوجوان در ایران به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند عصر امروز چهارشنبه یکم آبان با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و گادام دارمندرا سفیر هند در ایران و جمعی از مقامات ایرانی و هندی افتتاح شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: بسیار شادمان هستم این رویداد فرهنگی در موزه رضا عباسی رخ داده است. ریشه های مشترک فرهنگی بین ایران و هند بسیار وجود دارد، این نمایشگاه یادآور سابقه تاریخی و دیپلماتیک بین کشور ما و هند است در حقیقت موزه ها مکانی برای انتقال مشترکات فرهنگی کشورهاست.

او اضافه کرد: طی سال های گذشته کارهای مشترکی با کشور هند انجام دادیم که می توان به ارسال پرونده مشترک مانند نوروز برای ثبت دنیای اشاره نمود و پرونده های دیگری نیز به عنوان آثار مشترک برای ثبت در یونسکو وجود دارد. هر چند در حوزه باستان شناسی رابطه ما با این کشور ضعیف تر شده است اما در حوزه حفاظت و مرمت کارگاه های آموزشی متعددی بین ایران و هندوستان و ازبکستان برگزار کردیم. حتی بسیاری از همکاران ما به عنوان گروه های فکری در شوراهای علمی هندوستان حضور دارند و این باعث افتخار ما است.

معاون میراث فرهنگی از اعلام آمادگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای همکاری های مشترک در حوزه صنایع دستی و گردشگری بیش از گذشته اطلاع داد و اضافه کرد: تعداد زیادی از بناهایی که در هندوستان وجود دارد بیشتر آنها کتیبه های فارسی هستند؛ آمادگی داریم کارهای مشترک علمی و رویدادهای فرهنگی متعددی برگزار کنیم تا پژوهشگران بهتر بتوانند از این تجربیات یکدیگر بهره ببرند؛ زمینه های فرهنگی زیادی بین ایران و هندوستان وجود دارد.

گادام دارمندرا سفیر هند در ایران اضافه کرد: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه نشان دهنده عمق روابط بین تمدن های باستانی دنیاست و نمادی از ارتباط میان مردمان دو کشور است، همان طور که دیدگاه روسای جمهوری دو کشور ایران و هند برای افزایش ارتباط میان مردم ایران و هند است ما هم به دنبال راه های جدید برای گسترش روابط فرهنگی و دیپلماتیک بین دو کشور هستیم.

او اظهار کرد: نمایشگاه میراث فرهنگی هند در ایران می تواند به ترویج گردشگری بین دو کشور یاری کند و ما شاهد روابط عمیق فرهنگی ایران و هند هستیم.

پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ضمن تشکر از سفیر هند در ایران و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه برای برگزاری این نمایشگاه در ادامه توضیح داد: بدون تردید پیوندهای ویژه ای به لحاظ فرهنگی و تاریخی میان ایران و هند وجود دارد و می تواند در مناسبت های بین المللی سیاسی، فرهنگی، مالی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. از تمامی هنرمندان و پژوهشگران علاقه مند به فرهنگ هندوستان دعوت می کنم از این نمایشگاه بازدید نمایند.

آفرین امامی مدیر کاخ گلستان نیز گفت: حفظ آثار فرهنگی و تاریخی مهمترین رسالت موزه هاست، این مکان های تاریخی باید با یاری پژوهشگران در جهت شناساندن آثار به دنیایان کوشش نمایند؛ معرفی یک اثر اگر با پژوهش همراه باشد همواره ماندگار است.

او اضافه کرد: بیش از 50 هزار شیء نفیس در موزه رضا عباسی وجود دارد و تعداد زیادی نیز به آثار کشورهای دیگر اختصاص دارد به همین دلیل این موزه توانایی دارد تا فرهنگ سایر کشورها را معرفی کند.

داریوش اکبرزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی در ادامه اظهار کرد: 12 ماه به دنبال برگزاری این نمایشگاه بودم و کاتولوگی که از آثار مشترک ایران و هند برای این نمایشگاه چاپ شد بسیار ارزشمند و متفاوت تر از نمایشگاه های دیگر است زیرا برای نخستین بار است که بر روی آثار هند مطالعه علمی، پژوهش و عکاسی شده است.

او اضافه کرد: متأسفانه آثار هندی زیادی در کشورمان وجود دارد که مردم هند از آن بی خبر هستند باید در این زمینه اطلاع رسانی گردد. این آثار بخشی از شناسنامه پیوندهای تاریخی دو کشور است، در تاریخچه روابط کشور ایران و هند تعیین کردن یک تاریخ غیر ممکن است.

اکبرزاده توضیح داد: مطالعه بر روی زبان های ایران باستان بدون دانستن زبان سانسکریت ممکن نیست. ایران شناسی بیش از 200 سال در دنیا قدمت دارد؛ بیش از 600 هزار نسخه به زبان فارسی در آرشیو کشور هندوستان وجود دارد. این نمایشگاه پرتو کوچکی از پیوندهای فرهنگی چندهزار ساله میان ایران و هندوستان است.

در سرانجام این مراسم از داریوش اکبرزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی برای برگزاری این نمایشگاه تقدیر شد و از کاتالوگ آثار فرهنگی و تاریخی مشترک میان ایران و هند رونمایی شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 513

به "آمادگی ایران برای برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و علمی با هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایران برای برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و علمی با هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید