5000 شی تاریخی در موزه های زنجان نیازمند مرمت است

به گزارش مجله وتورلد، به گزارش خبرنگاران، یحیی رحمتی ظهر یکشنبه در مراسم رونمایی از 204 شی تاریخی منتقل شده از موزه ملی ایران اضافه کرد: در راستای غنی سازی اشیا تاریخی 204 قلم شی تاریخی بسیار ارزشمند به استان منتقل شده است.

5000 شی تاریخی در موزه های زنجان نیازمند مرمت است

وی ادامه داد: 80 قلم از این آثار از جنس طلا هستند و مربوط به دوره های مختلف همچون هخامنشی، اسلامی و دوره های جدید همچون قاجار است که سبب به روز شدن مخاطبان و ثابت نگه داشتن این مخاطبان می گردد

رحمتی اضافه نمود: این آثار تاریخی با رایزنی های کارشناسان مرتبط انتخاب شده اند و وجود این اشیا و داستان ها و قصه هایی که در پس آن واقع شده است سبب غنی شدن موزه ها می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: موزه ایران باستان یکی از غنی ترین مخازن تاریخی را در دنیادار است 204 شی تاریخی از این موزه به زنجان منتقل شده است که بعضی موارد ملی و بعضی موارد مربوط به حوزه تاریخی استان هستند.

رحمتی از افتتاح کارگاه مرمت اشیا تاریخی اطلاع داد و گفت: وجود یک کارگاه مستقل در این زمینه بسیار اهمیت دارد و پنج هزار شی تاریخی در مخازن موزه های استان است که نیازمند مرمت هستند

وی اضافه نمود: افتتاح مجموعه چاقوی یکی از صنعتگران زنجانی که شامل چاقوهای بسیار قدیمی ساخته شده در استان و کشورهای مختلف است و به عنوان امانت برای نمایش در اختیار میراث فرهنگی استان زنجان قرارگرفته است نیز امروز برگزار می گردد و امیدواریم در آینده نیز از پتانسیل مجموعه سایر هنرمندان صنایع دستی نیز بتوان استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان هشت هزارشی تاریخی در موزه ها وجود داردگفت: در استان زنجان یک هزار و 700 اثر تاریخی وجود دارد 711 اثر تاریخی استان ثبت ملی و 12 اثر به عنوان میراث معنوی ثبت شده اند.

رحمتی اضافه نمود: مرمت 32 بنا، 12 مورد انجام پژوهش های تخصصی، آماده سازی 35 پرونده برای ثبت ملی، اجرای عملیات مرمتی برای پنج موزه همچون موزه های باستان شناسی و صنایع دستی نیز از دیگر فعالیت های انجام گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان است.

لازم به ذکر است امروز از جلد اول کتاب گلستان هنر که به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تهیه و منتشر شده است رونمایی شد. این کتاب مروری بر هنرمندان و آثار صنایع دستی بومی استان زنجان است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 857

به "5000 شی تاریخی در موزه های زنجان نیازمند مرمت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5000 شی تاریخی در موزه های زنجان نیازمند مرمت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید