25 مدل سماور دکوری کوچک برای نمایش بر روی اپن آشپزخانه

به گزارش مجله وتورلد، سماور از قدیم الایام مهمان خانه های ما ایرانی ها بوده است. هنوز هستند افرادی که چای سماوری را با هیچ نوشیدنی دیگری در جهان عوض نمی نمایند. به دلیل محبوبیت روز افزون سماور، مناسب دیدم در این مطلب به معرفی مدل های جذاب سماور دکوری کوچک بپردازم که برای نمایش بر روی میز اپن آشپزخانه یا قفسه و شلف اتاق نشیمن و پذیرایی بسیار مناسب هستند. این سماورهای دکوری برای دکوراسیون های سنتی و روستایی بسیار مناسب اند. خصوصا برای تزیین خانه باغ یا خانه ویلایی روستایی که به سبک سنتی چیدمان می شوند. اما بد نیست در خصوص تاریخچه این وسیله دوست داشتنی بیشتر بدانیم.

25 مدل سماور دکوری کوچک برای نمایش بر روی اپن آشپزخانه

تاریخچه سماور

همانطور که احتمالا می دانید، سماور یا Samovar یک کلمه روسی بوده و به معنای خودجوش یا self-brewer است. بسیاری از مردم جهان سماور را به عنوان نماد کشور روسیه می دانند. این موضوع نشان می دهد که سماور برای اولین بار در روسیه ساخته شده و پس از آن به کشورهای همسایه و اطراف منتقل شده است. محققان تاریخی بر این باور هستند که اولین سماور در سال 1778 و در شهر تولا یا Tula روسیه ساخته شد. پس از آن در دهه 1780 محبوبیت سماور به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد. اولین سماور نیز در دوره سلطنت شاهرخ، نوه نادر شاه افشار به ایران وارد شد.

آیا هوادار پر و پا قرص چای هستید و نمی توانید حتی برای یک لحظه از این نوشیدنی دست بکشید؟

البته در ابتدا از سماور برای دم کردن قهوه استفاده می شد، چرا که قهوه خیلی قبل تر و در دوره صفویه و در زمان شاه عباس اول برای اولین بار وارد ایران شده بود. در دوران صفویه قهوه نوشیدنی اول مردم ایران بود و به همین خاطر تعداد بسیار زیادی قهوه خانه و قهوه چی در سرتاسر ایران ایجاد شد. اما این فرایند در دوره قاجاریه به طور کل تغییر کرد. با وارد شدن چای از چین و هندوستان به ایران، و پس از آن کاشت چای برای اولین بار در لاهیجان در سال 1319، مقدار چای موجود در بازار به مرور افزایش یافت. در طرف مقابل با افزایش فراوری چای، واردات قهوه با کاهش روبرو شد تا اینکه رفته رفته چای جایگزین قهوه بعنوان نوشیدنی اول مردم ایران نهاده شد. به همین خاطر سماور دکوری کوچک ابتدا وسیله ای محبوب برای دم کردن قهوه بکار می رفته است. در دوره قاجار تا زمان صدارت امیرکبیر، سماور یک کالای وارداتی بود، اما پس از تاکید و اجبار امیرکبیر به ساخت سماور در داخل ایران، سماورهای داخلی در طرح های میناکاری شده و با فلزهای گرانبهایی مثل نقره، برنج، مس، استیل ضد زنگ و نیکل ساخته شدند.

صفحه جدید ما را دنبال کنید

دنبال می کنم

جالب است بدانید روس ها اعتقاد دارند هر سماوری روح مخصوص به خود را دارد، زیرا هنگام جوشاندن آب، صداهای خاصی از خود ایجاد می نمایند. بخاطر این صداهای متفاوت، آنها باور داشتند که سماور با آنها ارتباط برقرار می نماید. این موضوع حتی در داستان ها و افسانه های روسی نیز آورده شده است. اما دلیل محبوبیت سماور و انواع سماور دکوری کوچک چیست؟ در زیر به معرفی مهم ترین عوامل می پردازیم.

سماور گازی آپولون مدل 20 Deluxe ظرفیت 5 لیتر استیل کیفیت عالی

دلیل محبوبیت سماور

مصرف انرژی کم: در ساختار هر سماوری، یک لوله عظیم در وسط سماور نهاده شده که به اسم کوره شناخته می گردد. آب اطراف این لوله عظیم یا کوره را به طور کامل احاطه می نماید. وقتی کوره بر اثر حرارت از پایین داغ می گردد، این حرارت به آب منتقل شده و در نهایت آب می جوشد. در نتیجه با یک شعله کم می توان مقدار زیادی آب را جوشاند و برای کل روز آب داغ تازه برای نوشیدن چای داشت. همین عامل حتی امروز هم دلیل اصلی خیلی از ما ایرانی ها برای استفاده از سماور دکوری کوچک در خانه هایمان است، موضوعی که حتی کتری جوش های برقی مدرن نیز نمی توانند جای آنرا پر نمایند.

سبک نماینده آب: حتما وقتی درون سماور آب می ریزید متوجه آهک های چسبیده به بدن سماور شده اید. یکی از دلایل محبوبیت سماور در جهان، همین موضوع است. سماور سختی آب را گرفته و برای دم کردن و نوشیدن چای، یک آب خالص، سبک و بدون آهک در اختیار مصرف نماینده قرار می دهد.

فهمیدن شرایط آب از روی صوت: در بالا اشاره کردیم که هر سماوری صدای خاصی از خود ایجاد می نماید. به وسیله همین صدا خیلی راحت می توان شرایط آب درون سماور را متوجه شد. اگر دقت نموده باشد، از مرحله داغ شدن آب تا جوشیده شدن آب سه نوع صدای مختلف از درون سماور ایجاد می گردد. در فرهنگ روسی صدای اول را بعنوان آواز سماور، صدای دوم (مرحله قبل از جوشیدن) به نام کلید سفید و آهنگ سوم را به نام بهار سفید می شناسند. وقتی صدای سوم به گوش برسد، یعنی وقت دم کردن چای است.

جدیدترین عکس های سرویس چایخوری شیک و زیبا در طرح های مدرن

سماور ایرانی

بیش از 150 نوع سماور در شکل ها و متریال های گوناگون در سرتاسر جهان فراوری می گردد اما در ایران سماورهای ساخت بروجرد در استان لرستان شهرتی جهانی دارند. سماورهای ساخت بروجرد دست ساز بوده و معمولا از فلز نقره خالص یا نفره و نیکل در ساخت آنها استفاده می گردد. تزیینات روی سماور بروجردی نیز بسیار خاص بوده و با سبک قلمزنی ورشو سازی که یک سبک تزیینی قدیمی با قدمت بیش از 200 سال است، فراوری می شوند. بسیاری از موزه های غربی از این سماورهای دست ساز زیبا برای نشان دادن هنر صنایع دستی ایران استفاده می نمایند.

منبع: اتاق
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 1517

به "25 مدل سماور دکوری کوچک برای نمایش بر روی اپن آشپزخانه" امتیاز دهید

1 کاربر به "25 مدل سماور دکوری کوچک برای نمایش بر روی اپن آشپزخانه" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 مدل سماور دکوری کوچک برای نمایش بر روی اپن آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید