چین درباره دخالت بریتانیا در امور داخلی خود هشدار داد

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: پکن ضمن دفاع از تصمیم خود در جلوگیری از سفر سیاستمداران بریتانیایی به هنگ کنگ نسبت به دخالت لندن در امور داخلی خود هشدار داده است.

چین درباره دخالت بریتانیا در امور داخلی خود هشدار داد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از تلگراف، در حالی که دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفته است که چین به خاطر ممانعت از ورود سیاستمداران بریتانیایی به هنگ کنگ دچار اشتباه شده است، پکن ضمن دفاع از این تصمیم تاکید نموده است که کشورهای خارجی نباید در امور داخلی چین دخالت نمایند.

بر اساس این گزارش درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان هنگ کنگی امروز دوشنبه نیز در حالی ادامه یافت که یکی از بدترین درگیری های خشونت آمیز در این کشور که از ماه سپتامبر تاکنون ادامه داشته شب گذشته روی داده است. این درگیری خشونت آمیز زمانی تشدید شد که معترضان قصد داشتند تعدادی از ساختمان های دولتی هنگ کنگ را تصرف نمایند.

در این درگیری ها حداقل 58 نفر شامل 11 مامور پلیس زخمی شدند و 40 نفر از معترضان هنگ کنگی نیز بازداشت شدند. معترضان به سوی پلیس بطری پرتاب می کردند و نیروهای پلیس نیز با استفاده از اسپری فلفل و باتون قصد متفرق کردن معترضان را داشته است.

یکی از معترضان در این باره گفت: من واقعا بسیار ناراحت هستم که پلیس به طور کامل کنترل خود را از دست داده و با ما مانند انسان رفتار نمی نماید.

ادامه درگیری های خشونت آمیز در هنگ کنگ می تواند سرآغاز تنش جدی در روابط سیاسی چین و بریتانیا ارزیابی گردد. سر ریچارد اوتاوای رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا پکن را متهم نموده است که اجازه ورود گروهی از نمایندگان مجلس بریتانیا را در قالب یک کمیته حقیقت یاب به هنگ کنگ نداده است.

این نماینده محافظه کار مجلس بریتانیا قرار بوده است تا ریاست هیاتی را به هنگ کنگ در هفته سوم دسامبر داشته باشد تا در مورد تحولات سیاسی هنگ کنگ تحقیق کند ولی یک دیپلمات ارشد چینی به وی اطلاع داده است که به این گروه از سیاستمداران بریتانیایی اجازه سفر به هنگ کنگ داده نمی گردد.

ریچارد در این باره گفت: من فکر می کنم این تصمیمی است که آنها به خاطر آن پشیمان خواهند شد. وی این تصمیم مقام های چینی را کاملا تقابل گونه و مسخره ارزیابی نموده است.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا نیز گفت: دیوید کامرون معتقد است که چین در ممانعت از سفر نمایندگان بریتانیایی به هنگ کنگ اشتباه نموده و این تصمیم را غیر سازنده می داند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا نیز در نشست وزرای خارجه در وین این مساله را مطرح نموده است. سخنگوی کامرون اضافه نمود: این اقدام تنها موجب تشدید نگرانی ها خواهد شد به جای آنکه نگرانی ها را کاهش دهد. دولت بریتانیا خواهان مذاکره با چین به خطار این تصمیم است. علت اصلی که نخست وزیر فکر می نماید این تصمیم اشتباه است آن است که این تصمیم غیر سازنده است.

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد نقدها مطرح شده تاکید نموده است که این اقدامات کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا است که تحریک آمیز است نه اقدامات چین. به این مساله اشاره شده است که بعضی از نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا گفته اند که ممانعت چین از ورود آنها به هنگ کنگ اقدامی کاملا در تقابل با بریتانیا بوده است. ولی چین بارها به بریتانیا اعلام نموده است که با آنچه که تحقیقات توسط گروهی از نمایندگان مجلس بریتانیا است مخالف است و از آنها خواسته است تا این سفر را لغو نمایند.

وی اضافه نمود: اگر نمایندگان بریتانیایی بر اجرای این کار خود اصرار دارند این مساله چیزی است که تقابل و رویارویی ارزیابی می گردد و این مساله به نفع روابط چین و بریتانیا نخواهد بود. برای کسانی که خواهان ارتقای روابط هستند درها همواره باز است ولی ما به شدت مخالف کوشش هر کسی برای دخالت در امور داخلی چین هستیم.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 592

به "چین درباره دخالت بریتانیا در امور داخلی خود هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین درباره دخالت بریتانیا در امور داخلی خود هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید