موج گردشگرگریزی در اروپا ، یک کارشناس: کیفیت گردشگری مهمتر از کمیت گردشگر است

به گزارش مجله وتورلد، در بعضی کشورهای پر گردشگر اروپا موجی از اعتراض به حضور بیش از اندازه گردشگران به وجود آمده است. این مساله به کشورهایی همانند ایران که در ابتدای راه جذب گردشگر هستند هشدار می دهد که باید پیش از به وجود آمدن چنین وضعیتی به راهکارهایی همانند معین ظرفیت-برد جاذبه های گردشگری بیاندیشند.

موج گردشگرگریزی در اروپا ، یک کارشناس: کیفیت گردشگری مهمتر از کمیت گردشگر است

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

خبرنگاران: شهروندان اسپانیایی دیگر گردشگران را نمی خواهند، گردشگران برای آنها بازار کار، ثروت و رونق در بازارهایشان را می آورند و سالانه 65.2 میلیارد دلار (25428000000000تومان) از صنعت گردشگری درآمد دارند اما اسپانیایی ها با جملاتی که بر روی در ودیوار شهر نوشته اند از توریست ها می خواهند که به خانه هایشان بازگردند و برای اینکه تاکید نمایند که این درخواستشان به خاطر نژادپرستی نیست و با خارجی ها مسئله ای ندارند، پس از درخواست خروج توریست ها در دیوار نوشته هایشان به پناهندگان خوش آمد گفته اند.

ونیزی های ایتالیا نیز به حضور سالیانه حدود 20 میلیون گردشگر اعتراض دارند و حتی در فصل های پر گردشگر به نشانه اعتراض دست به تجمع زده اند و به صورت نمادین شهر را ترک نموده اند، چرا که معتقدند حضور گردشگران باعث بالا رفتن هزینه ها در ونیز شده و شهروندان آن به تدریج در حال مهاجرت به دیگر شهرها هستند.

اسپانیایی ها و ایتالیایی ها در سرانجام راهی هستند که ما در ابتدای آن قرار داریم و همه ما خوب می دانیم که راه برای رسیدن به صندلی این کشورها در گردشگری بسیار طولانی است اما آنچه ارزش تامل کردن را دارد این سوال است که از ابتدا چگونه قدم برداریم تا در انتهای جهت به پشیمانی نرسیم؟ حال که کشورهای دیگر آنچه ما در افق های پیش رو به انتظارش نشسته ایم را از سر گذرانده اند چرا از تجربه آنها استفاده نکنیم؟

ظرفیت-برد جاذبه های گردشگری تعیین گردد

رامین نوری کارشناس حوزه گردشگری در اینباره به خبرنگاران می گوید: هرچند که گردشگری صنعت پولسازی است اما می تواند آسیب های فرهنگی و زیست محیطی نیز به همراه داشته باشد. ما در زمینه گردشگری داخلی چنین تجربه ای را داشته ایم که یکی از این موراد منطقه بکر طبیعی مانند تنگه واشی است که به دلیل گردشگری بی ضابطه و بی آموزش آسیب دیده است.

وی ادامه داد: نمونه دیگر دریاچه چورت است که در آنجا شاهد درگیری مردم محلی با یکدیگر و درگیری مردم با گردشگران بودیم که این چنین مسائل به دلیل منتفع نشدن همه مردم محلی از حضور گردشگران در این مناطق به وجود می آید.

نوری اظهار کرد: احتیاج است که برای برنامه ریزی در حوزه گردشگری کارشناسان مالی، محیط زیست و فرهنگی با یکدیگر هم فکری داشته باشند تا مسائل در این زمینه به حداقل برسد.

وی در ارتباط با اینکه بعضی مسولان کمیت را در گردشگری به کیفیت ترجیح می دهند، گفت: دلیلی ندارد که به داشته های تاریخی و طبیعی مان چوب حراج بزنیم تا در آینده چیزی از آنها باقی نماند، مثلا اینکه تعداد زیادی گردشگر از گنبد سلطانیه بازدید نمایند بسیار خوب است اما اینکه ناگهان تعداد آنها اینقدر زیاد گردد که نتوان کسانی را که بر در و دیوار یادگاری می نویسند، کنترل کرد اتفاق خوبی نیست. هر منطقه تاریخی یا طبیعی یک ظرفیت - برد دارد که باید این مساله برای هر منطقه از قبل تعیین گردد.

منبع: چمدان
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 304

به "موج گردشگرگریزی در اروپا ، یک کارشناس: کیفیت گردشگری مهمتر از کمیت گردشگر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج گردشگرگریزی در اروپا ، یک کارشناس: کیفیت گردشگری مهمتر از کمیت گردشگر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید