مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس؛ فاصله ای که بیشتر شد

به گزارش مجله وتورلد، در این مطلب به مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس می پردازیم تا ببینیم آیا پرداخت 300 دلار بیشتر برای مدل پرو مکس منطقی است یا این گوشی آنقدرها هم ارزش خرید بالایی در مقایسه با برادر کوچک ترش ندارد.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس؛ فاصله ای که بیشتر شد

آیفون 16 و سری تازه گوشی های اپل در تاریخ 9 سپتامبر معرفی شدند. این سری شامل چهار مدل استاندارد، پلاس، پرو و پرو مکس می شوند؛ درست مثل سال گذشته. از آن جایی که احتیاج کاربران کنونی گوشی های هوشمند، دستگاه هایی با نمایشگر بزرگ است، در نتیجه این مطلب را خاص این افراد به رشته تحریر درآورده ایم و می خواهیم به آنالیز و مقایسه دو مدل بزرگ این سری یعنی آیفون 16 پلاس و آیفون 16 پرو مکس بپردازیم.

دو گوشی که اپل برخلاف سال گذشته آن ها را با پنلی با مقدار متفاوت راهی بازار نموده است. اگرچه هر دو گوشی بزرگ ترین نمایشگرها را در این سری دارند، اما لزوما نمی توان آن ها را به علاقه مندان به نمایشگرهای بزرگ توصیه کرد. چون تفاوت هایی کلیدی بین آن ها وجود دارد که هر کاربری قبل از خرید باید بداند. پس با ما همراه باشید تا ببینیم کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد.

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس؛ تفاوت ها در یک نگاه

آیفون 16 پرو مکسآیفون 16 پلاس
پردازنده سریع تر A18 پرو با لیتوگرافی 3 نانومتریپردازنده قدرتمند A18 با لیتوگرافی 3 نانومتری
دوربین 48 مگاپیکسلی فوق عریض تازهدوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی قدیمی
دوربین تله فوتو تتراپریزم با زوم 5 برابری اپتیکالبدون دوربین زوم و وابسته به تکنیک کراپ برای زوم روی تصاویر
نمایشگر بزرگ تر 6.9 اینچی OLED از نوع پروموشن 120 هرتزی (متغیر از 1 تا 120 هرتز)نمایشگر 6.7 اینچی OLED با رفرش ریت 60 هرتز اما بیشینه روشنایی مشابه
باتری بزرگ تر 4676 میلی آمپر ساعتی و احتمالا طول عمر باتری بهتر (ظرفیت باتری هنوز رسما تأیید نشده است)باتری 4006 میلی آمپر ساعتی (هنوز رسما تأیید نشده است)
حافظه 8/256 گیگابایتی در مدل پایهحافظه 8/128 گیگابایتی در مدل پایه
قیمت پایه 1199 دلارقیمت پایه 899 دلار

همانطور که مشاهده می کنید، دو نماینده بزرگ اپل در یک سری از بخش ها تفاوت اساسی با یکدیگر دارند که برای یک کاربر عادی شاید مهم نباشد اما یک کاربر حرفه ای نه تنها متوجه این تفاوت ها خواهد شد بلکه برایش واقعا اهمیت هم دارد. تنها سوالی که پیش می آید این است که آیا آیفون 16 پرو مکس ارزش 300 دلار هزینه بیشتر را دارد یا کاربران بهتر است به سراغ مدل پلاس بروند تا هم پولشان را ذخیره نموده باشند و هم مدل بهتر و ارزان تری را برای رفع کردن احتیاجشان انتخاب نموده باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت دو گوشی را با جزئیات بیشتر با هم مقایسه کنیم.

طراحی و مقدار؛ بزرگ، بزرگ ترین

از لحاظ طراحی، تفاوت هایی در مقدار این دو مدل به چشم می خورد. آیفون 16 پرو مکس دارای نمایشگر 6.9 اینچی است که آن را به بزرگ ترین آیفون تا به امروز تبدیل نموده است. در مقابل، آیفون 16 پلاس با نمایشگر 6.7 اینچی خود کمی جمع وجورتر به نظر می رسد. این گوشی به طراحی مدل قبلی خود یعنی 15 پلاس وفادار مانده اما فقط از لحاظ مقدار. چون شکل ظاهری آن دستخوش تغییرات مهمی شده است. ابعاد دقیق این دو گوشی به توضیح زیر است:

مدلارتفاععرضضخامت
آیفون 16 پرو مکس163 میلی متر77.6 میلی متر8.25 میلی متر
آیفون 16 پلاس160.9 میلی متر77.8 میلی متر7.8 میلی متر

از نظر مواد سازنده، آیفون 16 پرو مکس از فریم تیتانیومی گرید 5 استفاده می نماید، در حالی که آیفون 16 پلاس همچنان از آلومینیوم بهره می برد. هر دو مدل دکمه تازهی به نام Camera Control یا همان کنترل دوربین دارند که به کاربر اجازه می دهد به وسیله حرکات لمسی، کارهای مختلفی حین عکاسی انجام دهند؛ نظیر زوم، ویرایش و خیلی موارد دیگر. اما این تنها قابلیت مشترک دو گوشی نیست.

  • Visual Intelligence: هر دو مدل به قابلیت هوش مصنوعی بصری اپل با نام مجهز هستند که به دوربین اجازه می دهد تا موارد موجود در دیدگاه شما را شناسایی کند. این قابلیت با دکمه تازه Camera Control که در هر دو گوشی در سمت راست زیر دکمه قفل قرار گرفته است، فعال می گردد. این دکمه خازنی و کلیکی است و می توانید با فشار دادن آن به Visual Intelligence دسترسی پیدا کنید یا با ضربه زدن به آن، تنظیمات دوربین اضافی را باز کنید.
  • کلید اکشن: دکمه اکشن که اکنون در هر دو مدل، یعنی آیفون 16 پلاس و آیفون 16 پرو مکس، وجود دارد، جایگزین دکمه سایلنت شده و به عنوان میانبری قابل تنظیم برای برنامه ها عمل می نماید. این دکمه دیگر مختص مدل های پریمیوم نیست و به مدل های استاندارد نیز اضافه شده است.

بنابراین از لحاظ کیفیت ساخت مدل پلاس فقط از لحاظ فریم با برادر بزرگ ترش فرق دارد. در غیر این صورت، در سایر بخش ها هیچ تفاوتی را از لحاظ ظاهر بین دو گوشی شاهد نیستیم. البته اگر یک دوربین اضافه روی پنل پشتی را فاکتور بگیریم.

رنگ بندی این دو مدل نیز فرق دارد. اپل مثل همواره مدل های پرو و پرو مکس را با رنگ های سنگین و باوقار راهی بازار نموده اما مدل پلاس را به نوعی متناسب با سلیقه عمون کاربران، در رنگ های شاداب تر و روشن تر عرضه نموده است. در زیر می توانید رنگ بندی آیفون 16 پرو مکس و آیفون 16 پلاس را با هم مقایسه کنید.

  • آیفون 16 پرو مکس: تیتانیوم صحرایی، تیتانیوم طبیعی، سفید تیتانیوم، سیاه تیتانیوم
  • آیفون 16 پلاس: اولترامارین، سبز آبی، صورتی، سفید، سیاه

تفاوت های نمایشگر آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو

نمایشگر آیفون 16 پرو مکس با تکنولوژی تازه اپل به نام Border Reduction Structure (BRS) ساخته شده است که باعث کاهش حاشیه های صفحه نمایش می گردد. این مدل دارای نمایشگر OLED XDR با مقدار 6.9 اینچ و نرخ تازه سازی متغیر 1 تا 120 هرتز بوده که به ProMotion مشهور است. این یعنی بسته به نوع محتوای به نمایش درآمده، این پنل می تواند جهت مصرف بهینه انرژی، رفرش ریت دستگاه را تا 1 هرتز کاهش دهد و این فوق العاده است.

در مقابل، آیفون 16 پلاس همچنان نمایشگر 6.7 اینچی خود را از مدل سال گذشته به ارث برده و نرخ تازه سازی آن 60 هرتز ثابت به جای مانده است. با این حال، هر دو مدل دارای حداکثر روشنایی 2000 نیت و حداقل روشنایی 1 نیت در شرایط نوری کم هستند. هر دو گوشی بعلاوه از جزیره پویا و سیستم تشخیص چهره یا همان فیس آیدی برای احراز هویت استفاده می نمایند.

نکته منفی درباره پرچم دار اپل در این قسمت، استفاده از همان پنل 60 هرتزی است. با این که انتظار می رفت اپل برای مدل های تازه خود به تکنولوژی های پیشرفته تری مانند نرخ تازه سازی 120 هرتز یا بالاتر روی بیاورد، این شرکت تصمیم گرفته که نرخ تازه سازی صفحه نمایش را در سطح 60 هرتز نگه دارد. این تصمیم ممکن است به خصوص برای کاربرانی که از گوشی های هوشمند با نرخ تازه سازی بالاتر استفاده نموده اند، یک نکته منفی به حساب بیاید. نرخ تازه سازی بالاتر، تجربه ای روان تر و سریع تر در پیمایش صفحات، جابه جایی بین برنامه ها و بازی های گرافیکی به ارمغان می آورد.

اگرچه اپل با نرم تر کردن انیمیشن ها تا حد زیادی این کمبود را سعی می نماید بپوشاند اما برای یک گوشی 900 دلاری، عدم بهره مندی به قابلیت پیش پا افتاده ای مثل رفرش ریت 120 هرتزی اصلا منطقی نیست. چون حتی گوشی های مالی اندرویدی هم از این قابلیت یا حداقل 90 هرتز بهره می برند.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری آیفون 16 پلاس و آیفون 16 پرو مکس

هر دو گوشی از پردازنده های سری A18 اپل استفاده می نمایند، اما آیفون 16 پرو مکس دارای نسخه پیشرفته تر A18 پرو است که 15 درصد بهبود در عملکرد CPU و 20 درصد بهبود در عملکرد GPU نسبت به نسل قبلی دارد. هر دو چیپ ست بر پایه فرآیند ساخت 3 نانومتری N3E شرکت TSMC ساخته شده اند که بهره وری آن ها را 20 درصد افزایش می دهد.

از نظر حافظه رم، هر دو مدل آیفون از 8 گیگابایت رم بهره می برند که انتخاب منطقی از سوی اپل بود. چرا که این گوشی ها باید بتوانند وظایف هوش مصنوعی را به سرعت درون دستگاه پردازش نمایند و برای این منظور احتیاج به یک منبع سخت افزاری قدرتمند و سریع دارند. اینطور هم که به نظر می رسد، اهمیت این موضوع به قدری زیاد هست که اپل فقط میخواهد قابلیت های هوش منصوعی خود را برای گوشی هایی با 8 گیگابایت رم یعنی فقط آیفون 15 پرو و پرو مکس عرضه کند.

مقایسه آیفون 16 پلاس و پرو مکس در بخش نرم افزار قطعا برنده ای نخواهد داشت چون هر دو از یک سیستم عامل و تقریبا امکانات مشابه بهره می برند. هر دو گوشی از iOS 18 بهره می برند که امکاناتی مانند Apple Intelligence را ارائه می دهد. این قابلیت ها شامل ابزارهای ویرایش هوشمند در اپلیکیشن Photos، امکان قفل گذاری برنامه ها با Face ID و قابلیت های تازه سفارشی سازی صفحه اصلی است. البته ناگفته نماند بسیاری از قابلیت های هوش مصنوعی قرار است در نسخه iOS 18.1 به دست کاربران برسد. اما در زمان عرضه، بعید به نظر می رسد آیفون 16 پرو مکس به یک سری امکانات هوش مصنوعی اضافه مجهز گردد. مگر اینکه سخت افزار متنوع آن، این اجازه را به توسعه دهندگان و اپل بدهد که هوش مصنوعی را به شکلی انحصاری درون آن ها به کار بگیرد.

دوربین، کیفیت صدا و بازخورد لرزشی

مقایسه آیفون 16 پلاس و پرو مکس در بخش دوربین فقط یک برنده دارد و آن هم مدل پرو مکس است. آیفون 16 پرو مکس دارای دوربین تازه 48 مگاپیکسلی اولتراواید است که در مقایسه با دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 16 پلاس ارتقا محسوسی محسوب می گردد. بعلاوه، آیفون 16 پرو مکس دارای لنز تتراپریزم با قابلیت زوم 5 برابری اپتیکال است، در حالی که آیفون 16 پلاس تنها قادر به ارائه زوم 2 برابری آن هم به وسیله کراپ سنسور اصلی است.

هر دو مدل قابلیت فیلم برداری با کیفیت 4K دارند، اما پرو مکس می تواند با نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز فیلم برداری کند، در حالی که آیفون 16 پلاس در فیلم برداری 4K تنها به 60 فریم بر ثانیه محدود است. امکان فیلمبرداری با وضوح 4K و سرعت 120 فریم بر ثانیه را در گلکسی S24 اولترا هم شاهد بودیم. قابلیتی که اجازه می دهد ویدیوهای فوق العاده نرم و مجذوب کنندهی را ضبط کنید.

هر دو گوشی از چهار میکروفون استودیویی برای ضبط صدای فضایی استفاده می نمایند. بازخوردهای لرزشی به لطف موورهای ویبره به کار رفته در این گوشی ها عالی است. البته اپل همواره در این زمینه عالی ظاهر می شده و هنوز هم شرایط همین است. بعلاوه هر دو مدل از سیستم Audio Mix برای کنترل حرفه ای ضبط صدا بهره می برند. قابلیتی که اجازه می دهد صدای افراد مختلف را به صورت تفکیک شده در یک محیط شلوغ بشنوید.

باتری و شارژ: باز هم فزونی آیفون 16 پرو مکس

اگرچه ظرفیت دقیق باتری ها هنوز تعیین نشده، اما اپل اعلام نموده است که آیفون 16 پرو مکس تا 33 ساعت پخش ویدئو (29 ساعت پخش استریم شده) و 105 ساعت پخش موسیقی را ارائه می دهد، در حالی که آیفون 16 پلاس تا 29 ساعت پخش ویدئو (24 ساعت پخش استریم شده) و 100 ساعت پخش موسیقی را پشتیبانی می نماید. هر دو گوشی از شارژ سریع 25 واتی به وسیله USB-C پشتیبانی می نمایند و اپل همچنان شارژر را در جعبه قرار نداده است.

اپل در جریان رونمایی از گوشی های سری آیفون 16 مدعی شد که باتری این سری دوام بیشتری در مقایسه با نسل قبلی دارد. اما هیچوقت اعلام نکرد ما دقیقا باید انتظار چند درصد افزایش کیفیت باتری را داشته باشیم.

12836450

جدول مقایسه تعیینات فنی آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس

نام گوشیآیفون 16 پرو مکسآیفون 16 پلاس
تاریخ معرفی9 سپتامبر 2024 (دیروز)
شرایطعرضه در 20 سپتامبر 2024 (30 شهریور)
ابعاد163 × 77.6 × 8.3 میلی متر160.9 × 77.8 × 7.8 میلی متر
وزن227 گرم199 گرم
جنس بدنهشیشه جلو (شیشه ساخته شده به وسیله کورنینگ)، شیشه پشت (شیشه ساخته شده به وسیله کورنینگ)، فریم تیتانیوم (گرید 5)شیشه جلو (شیشه ساخته شده به وسیله کورنینگ)، شیشه پشت (شیشه ساخته شده به وسیله کورنینگ)، فریم آلومینیوم
مقاومتمقاومت کامل در برابر آب و گرد و غبار (IP68) (عمق 6 متری آب به مدت 30 دقیقه)
صفحه نمایشLTPO Super Retina XDR OLED با رفرش ریت 120 هرتزی و پشتیبانی از استانداردهای HDR10 و دالبی ویژن، بیشینه روشنایی 2000 نیتSuper Retina XDR OLED با رفرش ریت 60 هرتزی و پشتیبانی از استانداردهای HDR10 و دالبی ویژن، بیشینه روشنایی 2000 نیت
مقدار6.9 اینچ6.7 اینچ
رزولوشن1320 × 2868 پیکسل، تراکم 460 پیکسل بر هر اینچ1290 × 2796 پیکسل، تراکم 460 پیکسل بر هر اینچ
محافظ نمایشگرشیشه سرامیکی شیلد (نسل 2024)
سیستم عاملiOS 18
تراشهA18 پرو با لیتوگرافی 3 نانومتریA18 با لیتوگرافی 3 نانومتری
پردازنده6 هسته ای
رم8 گیگابایت8 گیگابایت
پردازشگر گرافیکیApple GPU (گرافیک 6 هسته ای)Apple GPU (گرافیک 5 هسته ای)
حافظه داخلیبدون اسلات کارت حافظه، داخلی: 256GB، 512GB، 1TBبدون اسلات کارت حافظه، داخلی: 128GB، 256GB، 512GB
دوربین اصلی48 مگاپیکسلی با لنز 24 میلی متری و گگرددگی دیافراگم f/1.848 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی متری و گگرددگی دیافراگم f/1.6
دوربین دومفوق عریض 48 مگاپیکسلی با مقدار 13 میلی متر و گگرددگی دیافراگم f/2.2فوق عریض 12 مگاپیکسلی با مقدار 13 میلی متر و گگرددگی دیافراگم f/2.2
دوربین سومتله فوتو تتراپریزم 12 مگاپیکسلی با زوم 5 برابری اپتیکالندارد
سنسور چهارمسنسور LiDAR سه بعدی مدت پروازندارد
دوربین سلفی4K@24/25/30/60/100/120 و 1080p@25/30/60/120/240 و 10-bit HDR و Dolby Vision HDR (تا 60 فریم بر ثانیه) و ProRes و ویدیو/صدا 3D (فضایی)، ضبط صدا استریو4K@24/25/30/60 و 1080p@25/30/60/120/240 و Dolby Vision HDR (تا 60 فریم بر ثانیه) و ضبط صدای استریو و HDR
فیلم برداری12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.9 در کنار حسگر تشخیص چهره
ویژگی های دوربین سلفیHDR و Dolby Vision HDR، صدای 3D (فضایی)، ضبط صدا استریو
ویدیو دوربین سلفی4K@24/25/30/60 و 1080p@25/30/60/120 و تثبیت نماینده تصویر الکترونیکی
پورت UUSB Type-C 3.2USB Type-C 2.0
رنگ هاتیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم صحراییسیاه، سفید، صورتی، سبز آبی، اولترامارین

مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس؛ نتیجه گیری

در نهایت، انتخاب بین آیفون 16 پلاس و آیفون 16 پرو مکس بستگی به احتیاج و بودجه شما دارد. اگر برترین تکنولوژی ها و ویژگی ها را می خواهید و مسئله ای با قیمت بالاتر ندارید، آیفون 16 پرو مکس انتخابی عالی است. اما اگر در پی یک گزینه ارزان تر با صفحه نمایش بزرگ و اتصال بی دردسر به زیست بوم اپل هستید، آیفون 16 پلاس همچنان می تواند گزینه ای خوب با صرفه جویی قابل توجه باشد.

در این مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس، می توان به وضوح دید که پرو مکس ویژگی های بهتر، کاربردی تر و مجذوب کننده تری را ارائه می دهد، اما آیفون 16 پلاس همچنان یک انتخاب مناسب برای کسانی است که در پی کیفیت و عملکرد عالی با هزینه کمتر هستند. اما در پاسخ به این پرسش که آیا 300 دلار هزینه بیشتر منطقی است، باید بگوییم، بله. قطعا منطقی است.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1403 بروزرسانی: 20 شهریور 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2354

به "مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس؛ فاصله ای که بیشتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه آیفون 16 پلاس با آیفون 16 پرو مکس؛ فاصله ای که بیشتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید