مزار سهراب شاهنامه کجاست؟

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: مزار سهراب پهلوان ناکام شاهنامه کجاست؟ سبزواری ها معتقدند جنگ ایرانیان و تورانیان در حوالی سبزوار رخ داده است و مزار سهراب نیز در این شهر قرار گرفته است.

مزار سهراب شاهنامه کجاست؟

همانطور که می دانیم، نبرد رستم و سهراب مربوط به دوره پهلوانی شاهنامه است و نه تاریخی، بنابراین یافتن مدارکی دال بر وجود چنین وقایعی بعید می کند. چنانکه که می دانیم شاهنامه سه دوره دارد: دوره اساطیری، دوره پهلوانی و دوره تاریخی. نبرد رستم و سهراب مربوط به دوره دوم، یعنی پهلوانی است و ناگفته پیداست که هرگونه رهیافت مستقیم تاریخی به اثبات وجود شخصیت ها و وقایع این دوره، بسیار سخت است.

حال این سئوال همچنان مطرح هست که اعتقاد به آرامگاه سهراب در سبزوار ریشه در چه چیزی دارد.محتمل ترین پاسخ آن است که این اعتقاد ریشه در اسطوره ها دارد.

همچنان که می دانیم اسطوره نیز ریشه در واقعیت دارد و در عین حال، افسانه و اسطوره نیز از هم متفاوتند؛ اساطیر از حوادث تاریخی و واقعی که در بستر زمان تغییر شکل یافته، نشأت گرفته اند، در حالی که افسانه ها اموری موهوم و تنها زاییده خیال است،

بنابراین وجود مشابهت هایی مانند محل نبرد رستم و سهراب و اسامی محل هایی چون سمنگان در نزدیکی اسفراین (که طبق شاهنامه، سهراب از آنجا راهی میدان نبرد می گردد)، می توان پذیرفت که نبرد این دو پهلوان اسطوره ای، همین حوالی رخ داده است، اما شاید مهم تر از این ها، انس مردم دیار سبزوار با شاهنامه و شاهنامه خوانی است که در کتب تاریخی متعدد، به دفعات به آن اشاره شده است.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

از جمله در کتاب عارف دیهیم دار که در آن از واقعه ای سخن رفته است که طی آن شاه طهماسب در سفر به هرات و گذرش از سبزوار و ملاقات جمعی از مردم که به افتخار حضور او نمایشی از نبرد رستم و سهراب را اجرا نموده اند، متعجب می گردد که چرا کلاهخود و زرهی وجود ندارد. بنابراین، علاقه قلبی سبزواری ها به این پهلوان جوانمرگ است که سبب شده است که در گذر زمان، او را از آن خود بدانند و مزارش را در شهر خود قلمداد نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1402 بروزرسانی: 5 تیر 1402 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2293

به "مزار سهراب شاهنامه کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزار سهراب شاهنامه کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید