ماجرای تابلوهای میلیاردی خارج شده از موزه امام علی(ع) چیست؟ ، احتمال خروج نقاشی های قوللر آقاسی از موزه امام علی (ع) ، ناصر امانی: بعد از تذکر معاون شهردار گفت تابلوها برگشته اند

به گزارش مجله وتورلد، خبرنگاران: ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران صبح امروز در تذکر به شهرداری تهران بیان کرد که 30 تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (ع) که متعلق به شهرداری تهران است چند ماه قبل از محل این موزه خارج و به بهانه برگزاری یک نمایشگاه خارج شده و هنوز به این موزه بازنگشته و معلوم نیست کجا هستند؟

ماجرای تابلوهای میلیاردی خارج شده از موزه امام علی(ع) چیست؟ ، احتمال خروج نقاشی های قوللر آقاسی از موزه امام علی (ع) ، ناصر امانی: بعد از تذکر معاون شهردار گفت تابلوها برگشته اند

به گفته ناصر امانی ارزش تنها یکی از تابلوهای خارج شده از این موزه 30 میلیارد تومان است که هنوز معین نیست چه خاتمهی داشته است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر خبرنگاران در تماس با مدیران موزه امام علی (ع) پیگیری ها برای روشن شدن شرایط تابلوهای خارج شده از این موزه و علت بازنگشتن آن ها را شروع کرد. اما مدیران این موزه پاسخی به تماس ها ندادند. روابط عمومی موزه امام علی (ع) نیز تماس ها را بی پاسخ گذاشت.

موزه امام علی (ع) البته میزبان آثار نقاشی قهوه خانه ای حسین قوللر آقاسی، بنیانگزار نقاشی قهوه خانه ای در ایران است. او از نقاشان برجسته دوره قاجار بوده و احتمال می رود آثار او نیز در میان 30 تابلوی ارزشمند خارج شده از موزه امام علی (ع) باشد که از آثار گرانبها و قیمتی محسوب می شوند.

خبرنگاران در تماس با ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران جزئیات بیشتری از شرایط و خاتمه آثار خارج شده از موزه امام علی (ع) گرفت.

ناصر امانی به خبرنگاران گفت: حدود دو ماه قبل به بنده خبری رسید که یک تعداد از تابلوهای ارزشمند و هنری موزه امام علی(ع) که متعلق به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است، طی یک صورتجلسه تحویل یک مجموعه فرهنگی و هنری خارج از شهرداری تهران با هدف برگزاری یک نمایشگاه آثار هنری شده است. بیش از این هم اطلاعات بیشتری بنده داده نشد.

او اضافه نمود: 10 روز بعد از این خبر در تاریخ دهم مردادماه سالجاری در نامه ای به رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از او خواستم که شرح دهد موضوع چیست؟ همزمان با بنده یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم پیگیر موضوع بود. اما هیچ یک از مسئولین مرتبط با این موضوع در شهرداری تهران نه تنها پاسخ مکاتبات را ندادند که حتی پاسخ تماس های تلفنی ما را هم نمی دهند.

ناصر امانی گفت: بنده رونوشت نامه را به کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم ارسال کردم و همزمان این کمیسیون نیز پیگیر ماجرا شد. اما اعضای این کمیسیون هم گفتند که مسئولین شهرداری تهران پاسخ روشنی به درخواست ها برای روشن شدن موضوع نداده اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ابهامات خروج تابلوهای ارزشمند هنری از موزه امام علی (ع) به میزان ای زیاد شد که ناچار شدم امروز موضوع را به عنوان تذکر به شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح کنم. تا بلکه شورای شهر تهران و شهرداری تهران ماجرا را پیگیری نمایند و بدانیم موضوع چه بوده است؟

این عضو شورای شهر تهران گفت: ارزش تنها یکی از تابلوهای خارج شده از موزه امام علی(ع) 30 میلیارد تومان است و باید معین گردد این تابلوها کجا هستند و چرا به این موزه بازگشت داده نشده اند.

ناصر امانی گفت: بلافاصله پس از تذکر بنده در شورای شهر تهران، معاون اجتماعی شهردار تهران به بنده گفت که این تابلوها به موزه بازگشته اند و جای نگرانی نیست. البته خدا کند که اینطور باشد چون هدف ما هم بازگشت این آثار به موزه است. یا این حال هنوز هیچ اطلاعی از جزئیات نداریم و باید از مدیران این موزه پرسیده گردد که آیا واقعا تابلوهای بازگشت داده شده اند یا نه؟

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در گروه موزه های هنری و مجموعه های هنر مدرن و معاصر دسته بندی می گردد. این موزه دارای آثاری با مضامین مذهبی و دینی است. آثار هنری این موزه شامل نقاشی های خیال نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است. بعلاوه جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می شوند.

احداث این موزه در سال 1379 که به نام سال امیرالمومنین (ع) نامگذاری شد شروع و ساخت آن در سال 1381 به خاتمه رسید.

موزه هنر های دینی امام علی (ع) گنجینه ای از آثار هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی معاصر، تابلو های نقاشی سنتی و مدرن، تابلو های گرافیک، نگار گری، نقاشی خط، خوشنویسی، هنر چاپ و بخش کوچکی از آثار قدما را جمع آوری نموده است. این آثار ارزنده از استادان پیشکسوت نقاشی قهوه خانه ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدیر، عباس بلوکی فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل زاده، در این گنجینه به تناسب زمان به نمایش در آمده اند.

نقاشی های قوللر آقاسی بنیانگذار نقاشی قهوه خانه ای در ایران یکی از قدیمی ترین آثار این موزه است که متعلق به دوره قاجار است. این احتمال وجود دارد که نقاشی های متعلق به او یکی از گرانقیمت ترین آثار موزه هنرهای امام علی (ع) باشد که ممکن است به بهانه برگزاری نمایشگاه از موزه امام علی (ع) خارج شده باشد.

منبع: صدای میراث
انتشار: 25 شهریور 1403 بروزرسانی: 25 شهریور 1403 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2355

به "ماجرای تابلوهای میلیاردی خارج شده از موزه امام علی(ع) چیست؟ ، احتمال خروج نقاشی های قوللر آقاسی از موزه امام علی (ع) ، ناصر امانی: بعد از تذکر معاون شهردار گفت تابلوها برگشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تابلوهای میلیاردی خارج شده از موزه امام علی(ع) چیست؟ ، احتمال خروج نقاشی های قوللر آقاسی از موزه امام علی (ع) ، ناصر امانی: بعد از تذکر معاون شهردار گفت تابلوها برگشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید