فراوانی شیوع اومیکرون در بچه ها؛ چاره چیست؟

به گزارش مجله وتورلد، یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: به گفته WHO تا 80 درصد نسبت به پیک قبلی ابتلای اطفال در امیکرون افزایش پیدا نموده است؛ از طرفی در سال 2021 ابتلا به کووید یکی از 10 دلیل اصلی مرگ و میر اطفال بوده است؛ در ایران هم افزایش اندازه بستری و درگیری اطفال نسبت به پیک های قبلی کاملا مشهود است.

فراوانی شیوع اومیکرون در بچه ها؛ چاره چیست؟

به گزارش ایسنا، فرزانه شمشیرگران اظهار کرد: می توان گفت پیک امیکرون، پیک ابتلای بچه ها بوده است چراکه درصد زیادی از بزرگسالان واکسینه شدند، اما بچه ها بدلیل عدم واکسیناسیون با علائم مختلف ابتلا به کووید19 به مراکز درمانی مراجعه می نمایند.

وی اضافه نمود: علائم امیکرون در اطفال عمدتا شامل؛ تب، گرفتگی و آبریزش بینی و سرفه بوده که در این پیک به شکل خروسک (همان سرفه های سینه خش دار)، یا کروپ دیده می گردد؛ از دیگر علائم می توان به بیحالی، ضعف و بی اشتهایی و تهوع و استفراغ و همینطور گلودرد اشاره نمود.

این داروساز اعلام کرد: یکی از عوارض جدی، ولی نادر ابتلا به امیکرون در اطفال درگیری MIC-S یا سندرم التهابی مولتی سیستم است؛ در خصوص MIS-C که نادر، ولی خطرناک است نوعی بیماری التهابی است که قلب، کلیه ها، ریه و چشم می تواند درگیر باشد، اما قابل درمان بوده و کودک باید طولانی مدت دارو مصرف کند.

شمشیرگران ادامه داد: بطور واضح CDC می گوید که بچه ها هم در صورت درگیری ممکن است بیماری شدید را تجربه نمایند و یا درگیر عوارض کوتاه یا بلندمدت ابتلا به کووید شوند و از سمتی ناقل های خطرناکی برای سایر اعضای خانواده به حساب بیایند.

وی اضافه نمود: به گفته WHO تا 80 درصد نسبت به پیک قبلی ابتلای اطفال در امیکرون افزایش پیدا نموده است؛ از طرفی در سال 2021 ابتلا به کووید یکی از 10 دلیل اصلی مرگ و میر اطفال بوده است؛ در ایران هم افزایش مقدار بستری و درگیری اطفال نسبت به پیک های قبلی کاملا مشهود است.

این داروساز با بیان اینکه چند ماه قبل واکسن فایزر برای بچه ها 5 تا 12 سال تایید شد، توضیح داد: آمریکا برای بچه ها 5 تا 12 سال، چندین ماه است فایزر تزریق می نماید؛ چین هم برای این رنج سنی سینووک را تزریق می نماید.

شمشیرگران با بیان اینکه کمپانی سینوفارم اعلام نموده است که واکسن این شرکت برای بچه ها سه سال و بالاتر از آن کاملا ایمن است، اظهار کرد: کوبا چندین ماه است که برای بچه ها 2 تا 10 سال خود سوبرانا و سوبرانا پلاس تزریق می نماید و چندین ماه است که کامبوج برای 6 تا 12 سال سینوووک تزریق می نماید؛ امارات برای 3 تا 17 سال سینوفارم تزریق می نماید؛ بحرین برای 3 تا 11 سال سینوفارم می زند.

وی با بیان اینکه واکسن های قابل دسترس در ایران برای سن 5 تا 12 سال سینوفارم و پاستوکووک است، توضیح داد: از آنجایی که بچه ها ناقلین خطرناکی برای این بیماری شناخته می شوند، واکسینه کردن آنان هم برای حفظ سلامتی خود و هم افراد آسیب پذیر خانواده مهم و یاری نماینده به نظر می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: vetworld.ir شناسه مطلب: 2064

به "فراوانی شیوع اومیکرون در بچه ها؛ چاره چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوانی شیوع اومیکرون در بچه ها؛ چاره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید